Ändrad fuktkvot i virket av att bara stå ute kommer troligtvis gå hårt åt sitsarna och risken är att de börjar slå sig och då pallar inte infästningen underifrån att hålla emot. Är du beredd att offra sitsarna kan du givetvis prova men men det känns synd och med en given utkomst över tid. Att göra nya sitsar av ribbor till stommen är annars rimligt enkelt
 
  • Gilla
DaDolly och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Ändrad fuktkvot i virket av att bara stå ute kommer troligtvis gå hårt åt sitsarna och risken är att de börjar slå sig och då pallar inte infästningen underifrån att hålla emot. Är du beredd att offra sitsarna kan du givetvis prova men men det känns synd och med en given utkomst över tid. Att göra nya sitsar av ribbor till stommen är annars rimligt enkelt
Jag ska räkna på att byta ut alla sitsar till ribbor istället. Nu vill jag dock i så stora drag som möjligt återbruka, så skulle jag kunna såga befintliga sitsar till ribbor och kapa bort den del där de är sammanfogade och på så vis få en tåligare sits?
Det är väl fortfarande furu men virket var kanske av bättre kvalitet förut ?
 
Virkeskvaliteten må förvisso generellt varit bättre förr men jag skulle nog ändå föreslå att du sparar en sits och tänker ut en konstruktion innan du ger dig på att kapa. Dels möjliggör du det ultimata återbruket dvs återställning och återanvändning och dels för att du är friare utan att begränsa dig till sitsens existerande mått.

jag renoverade själv några äldre stolar häromåret där jag åkerbrukade en stomme och gjorde en ny sits av ribbor. I mitt fall ville jag köra teak och hittade förvånande nog ribbor hos Biltema. Då stommen som din endast hade några få skruvar per sida att fästa sitsen i så består sitsen av tvärgående ribbor samt en längsgående ribba på respektive sida som möjliggör att sitsen hålls ihop utan att man endast har ribbor där det finns skruvhål genom stommen. Sitsen limmades där så behövdes med PU-lim vilket håller brutalt bra även på trä som är utsatt för väder och vind
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Virkeskvaliteten må förvisso generellt varit bättre förr men jag skulle nog ändå föreslå att du sparar en sits och tänker ut en konstruktion innan du ger dig på att kapa. Dels möjliggör du det ultimata återbruket dvs återställning och återanvändning och dels för att du är friare utan att begränsa dig till sitsens existerande mått.

jag renoverade själv några äldre stolar häromåret där jag åkerbrukade en stomme och gjorde en ny sits av ribbor. I mitt fall ville jag köra teak och hittade förvånande nog ribbor hos Biltema. Då stommen som din endast hade några få skruvar per sida att fästa sitsen i så består sitsen av tvärgående ribbor samt en längsgående ribba på respektive sida som möjliggör att sitsen hålls ihop utan att man endast har ribbor där det finns skruvhål genom stommen. Sitsen limmades där så behövdes med PU-lim vilket håller brutalt bra även på trä som är utsatt för väder och vind
Nog lär det vara tillräckligt med kärnvirke av svensk ek eller furu och linolja när det gäller att göra ribbor till en trädgårdsstol?
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nog lär det vara tillräckligt med kärnvirke av svensk ek eller furu och linolja när det gäller att göra ribbor till en trädgårdsstol?
Absolut! Ek håller en evighet och hittar du något nordiskt barrträ med täta årsringar så ska de hålla en livstid med rätt underhåll. Teak må vara förlåtande men är absolut inget måste
 
  • Gilla
DaDolly och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Absolut! Ek håller en evighet och hittar du något nordiskt barrträ med täta årsringar så ska de hålla en livstid med rätt underhåll. Teak må vara förlåtande men är absolut inget måste
Jag har provat ek till ett grythyttan bord och ska såga fetved till kommande stols renoveringar, furu i rätt kvalité bör stå sig nästan lika bra som stålet i stolen och lär iaf överleva mig
 
  • Gilla
DaDolly
  • Laddar…
Bakgrunden till att jag hamnat här kommer sig att min köra sambo gjorde ett fynd :D24 stolar och 2 stora bord för 5000:- .

Borden har fastskruvade laminatark och lister runt om. Så med borden är tanken att vi ska behålla själva underredet och sedan lägga typ ekplankor från långsida till långsida .
Gammalt underrede till bord med fastskruvat laminat, står på en grusig mark utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett bordunderrede av metall synligt på en grusbelagd yta utomhus, omgivet av krukväxter och en uppblåsbar stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett använt vitt bord med laminatskiva och svart metallunderrede står på grusig mark bredvid en grön sorteringssäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stort bord med laminatskiva och metallunderrede på en grusig utomhusyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så ifall även stolarna är i ek så hade det såklart passar bra.
Ser dessa ringar täta ut ?
Närbild på en trädel med synliga årsringar och metallram som en del av en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en stolsits med spricka i träet vid metallskenans fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag nu skulle försöka använda sitsarna så är tyvärr även ryggstöden limmade och vissa hade släppt helt . Jag lyckades inte pressa ihop dem igen utan fick fylla med lim och sågspån . Hand håller en trälist med synliga träringar, troligen från en stol, mot en grusig markbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp ett tunt träämne med synliga träfibrer mot en grusig bakgrund, potentiellt en stolsits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller upp en träplanka mot en grusig markbakgrund för bedömning av kvalitet eller material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även många sitsar har börjat släppa i limningen . En trästolssits med synliga träränder och tecken på limning som hålls upp mot en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller träplankor som troligtvis är en stols sits framför grusig mark och del av en sko syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så det kanske är effektivast att byta ut sitsarna , de kan ju alltid behållas.
Men linolja är alltså bäst ?
 
Ek blir inte bättre för att den är tätväxt, det gäller att undvika splintveden om man vill ha hållbarhet.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ek blir inte bättre för att den är tätväxt, det gäller att undvika splintveden om man vill ha hållbarhet.
Men detta är väl furu ?
 
Har svårt att bedöma vad det är för trä men givet projektets storlek så är väl rekommendationen att hitta ett angreppssätt som gör att du kan fika ute i sommar snarare än att vara fast i verkstaden :cool:

täta årsringar för furu/gran, ingen ljus ytved för ek, undvika mörka ådror för teak är väl annars grundtips
 
Jag tror det är björk i original sitsen. Oljad Björk kommer hålla mycket dåligt utomhus.

Det är en inomhus stol du vill ha utomhus. Mitt råd är att skruva av original sitsarna och spara dom till dess att du eller någon annan vill ha dem inomhus. Nya sitsar i material som pallar vatten. Ek är ju mycket snyggt och tåligt men kanske svårt att få tag på idag. Stålramarna kommer förmodligen rosta och bör målas. Linoljebränna så stora objekt verkar extremt besvärligt.
 
A axel_n skrev:
Jag tror det är björk i original sitsen. Oljad Björk kommer hålla mycket dåligt utomhus.

Det är en inomhus stol du vill ha utomhus. Mitt råd är att skruva av original sitsarna och spara dom till dess att du eller någon annan vill ha dem inomhus. Nya sitsar i material som pallar vatten. Ek är ju mycket snyggt och tåligt men kanske svårt att få tag på idag. Stålramarna kommer förmodligen rosta och bör målas. Linoljebränna så stora objekt verkar extremt besvärligt.
Rost på stommarna behöver man inte oroa sig för, måla med linoljefärg och ställ gärna in möblerna på vintern säger jag som ärvt mormors grythyttan grupp som de köpte ny 1955 och som varit utomhus året om åtminstånde de senaste 25 åren i min ägo.
 
Jag kommer att skjuta lite på renoveringen av stolarna tills senare däremot har jag köpt ekplankor till bordsunderedena i metall som jag tänkte fästa uppepå .
Min plan först var att svetsa dit tvärgående stag som jag borrar hål i . Jag har svetsat dit dem men att borra alla hål blir alltför tidskrävande upptäckte jag .
Har ni några bättre förslag för infästning ?

Bordet är 693 mm brett , plankorna är 74x20mm tänkte ha 7-10 mm utstick på sidorna och ca 6 mm springa .
Ska jag lägga träribbor tvärsöver och göra infästningen i dessa istället ? Metallunderrede till bord med svetsade stag och överliggande ekplanka för möbeltillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En metallram till ett bord i en verkstad med ekplankor och en borrmaskin, där plankorna är tänkta att fästas ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsunderrede i metall med påsvetsade stag, omgiven av verktyg och material i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D DaDolly skrev:
Ska jag lägga träribbor tvärsöver och göra infästningen i dessa istället ?
Så gjorde jag med mitt ekbord jag byggde till Grythyttanstolar hustrun köpt. En fördel är att man kan ta av skivan och ställa den åtsidan under vintern.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Så gjorde jag med mitt ekbord jag byggde till Grythyttanstolar hustrun köpt. En fördel är att man kan ta av skivan och ställa den åtsidan under vintern.
Det lät smart , får bli så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.