Hej,
Vår granne har ett träd där grenarna hänger in över vår tomt. Vi har bett honom ta bort dem och han säger att han ska göra det och att vi inte får beskära själva. Vet någon om det finns rättsfall som säger hur länge man behöver vänta? Till saken hör att grannen är kommunen.
 
Rimlig tid är väl det som anges och det finns ju några fall där det var 6månader tror jag som angavs i den domen. Kan ha varit 1år med.. men jag vet att jag reagerade på att jag tyckte att det var på tok för läng tid mot vad jag trodde att det skulle vara (tänkte mig max 2 månader).
Ska se om jag kan hitta den ena domen för den var inklistrad i någon tråd här.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
BirgitS
Man bör ju inte beskära träd när som helst utan de flesta träd ska beskäras antingen på vårvintern eller under JAS-månaderna (juli, augusti, september) och därför är det ju rimligt att ägaren får vänta tills bra period infaller.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man bör ju inte beskära träd när som helst utan de flesta träd ska beskäras antingen på vårvintern eller under JAS-månaderna (juli, augusti, september) och därför är det ju rimligt att ägaren får vänta tills bra period infaller.
Jo,’men det var inte frågan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Maalox
Precis som TypRätt angett ovan så vill jag minnas att 6 månader bedömts som en skälig tid, enligt rättspraxis.
 
Maalox Maalox skrev:
Precis som TypRätt angett ovan så vill jag minnas att 6 månader bedömts som en skälig tid, enligt rättspraxis.
Tack, ska se om jag kan hitta fallet, vill ha bra på fötterna om jag ska strula med kommunen. För den som undrar, det var över ett år sedan vi kontaktade dem först.
 
BirgitS
S Simsgrodan skrev:
Jo,’men det var inte frågan.
Mitt svar på frågan är alltså att det är rimligt att vänta till en lämplig tidsperiod för klippning har passerats.

Om du vill ha en tidsgräns så måste du nog berätta det i förväg, typ "Ni måste göra det innan datum för sen gör jag det själv".
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mitt svar på frågan är alltså att det är rimligt att vänta till en lämplig tidsperiod för klippning har passerats.

Om du vill ha en tidsgräns så måste du nog berätta det i förväg, typ "Ni måste göra det innan datum för sen gör jag det själv".
Ja, och min fråga var alltså om någon känner till vägledande domar som finns för vad som betraktas som en rimlig tid ur legal synpunkt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Ja, och min fråga var alltså om någon känner till vägledande domar som finns för vad som betraktas som en rimlig tid ur legal synpunkt.
Ibland är inte juridik den bästa vägen. Om grannen trilskas/förhalar, ta istället reda på vad det är som bromsar? Pengar, kunskap, lathet osv och försök smörja grannen den vägen. Polisen/länsstyrelsen/kommunen lär knappast rycka ut och ge grannen böter om han inte plockar ner grenarna inom 6 månader.

/S
 
Düsseldorff
S steve5432 skrev:
Ibland är inte juridik den bästa vägen. Om grannen trilskas/förhalar, ta istället reda på vad det är som bromsar? Pengar, kunskap, lathet osv och försök smörja grannen den vägen. Polisen/länsstyrelsen/kommunen lär knappast rycka ut och ge grannen böter om han inte plockar ner grenarna inom 6 månader.

/S
Särskilt inte när grannen, som i detta fall, är kommunen.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Särskilt inte när grannen, som i detta fall, är kommunen.
Just det, och har nu fått svaret ”Vi kommer att undersöka möjligheten att beskära den något mot tomtgränsen.”
Visst omfattas även kommunen av jordabalken? Trodde att det bara möjligtvis var kungligheter som eventuellt skulle stå över lagen….
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
Ibland är inte juridik den bästa vägen. Om grannen trilskas/förhalar, ta istället reda på vad det är som bromsar? Pengar, kunskap, lathet osv och försök smörja grannen den vägen. Polisen/länsstyrelsen/kommunen lär knappast rycka ut och ge grannen böter om han inte plockar ner grenarna inom 6 månader.

/S
Absolut. Förslag på hur man smörjer kommunen? Men min fråga gällde inte om grannen skulle kunna bötfällas, utan hur länge jag har legal skyldighet att ge honom chans att åtgärda innan jag får klippa själv. Nu får jag tvätta fågelbajs från bilen två gånger i veckan och har tyvärr ingen annan plats att ställa den.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
KristinaRT
Vi har varit med om ett liknande fall: en stor lind stod på kommunens mark men nästan halva trädet hängde över tomtgräns till oss. Var ganska tydligt att det inte skulle gå att beskära utan behövde tas bort.

Vi meddelade kommunen som svarade att de var restriktiva m att ta ner träd men skulle komma och titta. Vi förklarade att vi gärna ville ha ett träd där, men ett lämpligare träd än en stor parklind.

Kommunen återkom efter någon vecka och förklarade att de skulle ta ner trädet men att det var ett ”vinterjobb”. Ca 8 mån senare, i januari kom en arborist och tog ner trädet.

Ska något beskäras är det jätteviktigt att inte göra det vid fel tillfälle. speciellt om det är större grenar eller känsligt träd. Absurt då att krävs att det ska ske inom en viss tid. Bättre att vänta tills det är lämpligt…. Vill ni ha bort hela trädet är det bättre att föra den diskussionen med kommunen.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Vi har varit med om ett liknande fall: en stor lind stod på kommunens mark men nästan halva trädet hängde över tomtgräns till oss. Var ganska tydligt att det inte skulle gå att beskära utan behövde tas bort.

Vi meddelade kommunen som svarade att de var restriktiva m att ta ner träd men skulle komma och titta. Vi förklarade att vi gärna ville ha ett träd där, men ett lämpligare träd än en stor parklind.

Kommunen återkom efter någon vecka och förklarade att de skulle ta ner trädet men att det var ett ”vinterjobb”. Ca 8 mån senare, i januari kom en arborist och tog ner trädet.

Ska något beskäras är det jätteviktigt att inte göra det vid fel tillfälle. speciellt om det är större grenar eller känsligt träd. Absurt då att krävs att det ska ske inom en viss tid. Bättre att vänta tills det är lämpligt…. Vill ni ha bort hela trädet är det bättre att föra den diskussionen med kommunen.
Kunde inte låta bli att kolla var ni bor, ser att det är Skåne. I vårt fall (Stockholm) är enda möjligheten jag hittar att komma i kontakt med kommunen via appen ”tyck till”, där någon förmedlar synpunkten till berörd instans. Och där varje kontakt skapar ett nytt ärende, hittar inte något sätt att ha en vettig dialog. Och efter ett år har vi bara fått svaret att ”de ska titta på det”, och att jag inte får beskära själv och att trädet inte ska tas bort. Förstår att de har mer prioriterade ärenden, men vad jag vet gäller lagen även kommuner.
Och till alla som kommenterat med att man måste klippa vid rätt tid på året; det är drygt ett år nu sedan vi först kontaktade kommunen. Då tycker jag att rätt tillfälle borde ha inträffat. Börjar tröttna på att inte ens kunna få en dialog, därav nyfikenheten på vad jag kan kräva.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.