Jag letar en liten och bärbar kompressor 230V för att ha stående på en garagehylla. För mc- och bildäckspumpning och rengöring mest, inte spikpistol och slipmaskiner vad jag vet.

Vill dock köpa en BRA kompressor. Inget rackel och med så bra fri luftmängd som möjligt. Har ni några tips? Har sneglat lite på Dewalt (samma koncern som Stanley tydligen men olika maskiner trots snarlikt utseende dem emellan).
 
Köp en tyst modell. Hade själv en kinamodell och har inget att klaga på. Vill du ha en märkes tror jag senco har en som fått bra recensioner här på byggahus. Tror det var uppe i någon tråd bara för ett tag sedan.
 
  • Gilla
Svent
  • Laddar…
Jag skulle köpa en membrankompressor med 6liters tank. Gärna så högt tryck som möjligt i tanken.

Du kommer sällan få en vettig luftmängd ur en liten kompressor, det är en av sakerna tom tappas med en liten. I gengäld blir den liten, lätt och tyst. Varför ska du ha hög fri luftmängd?
 
Har hört att hög fri luftmängd är värde att ha koll på. Om det spelar roll för att mest blåsa rent och pumpa däck vet jag inte. Sen lär det väl bli 1/4” slang också.
 
C
S Svent skrev:
Om det spelar roll för att mest blåsa rent och pumpa däck vet jag inte.
Skall du bara pumpa däck behöver du varken tank eller något större luftflöde om du inte har bråttom.

Renblåsning är dock en helt annan sak, det kräver tvärtom ett högt luftflöde under relativt lång tid. Så räkna inte med att kunna använda en minikompressor utan tank till sånt. Väljer du en med en liten tank räcker den till några sekunders blåsning, inte jätteanvändbart det heller.
 
  • Gilla
Svent
  • Laddar…
S Svent skrev:
Inget för hyllan kanske, men väl för golvet: hittade denna Einhell TE-AC 270/24/10 för vettiga pengar.

[länk]

Vad tror ni om den?
Köp aldrig någonting av märket Einhell. Dom försöker prissätta sig en bra bit över Meec/Biltema, men är oftast sämre skräp med sämre returmöjligheter.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Ok, tack för varningen. Lätt att gå i ”tyskt-är-bra”-fällan.
 
Fast tyskt i det här fallet är nog aningen förvillande..........De flesta av kompressorerna i hobbysegmentet är maskiner från kina eller italien. Sen brandas de på olika sätt bara.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Farsan köpte denna:

https://bolist.se/produkt/kompressor-6l-1hk-low-noise-stanley-fatmax/

Går väldigt tyst och behagligt!

Själv kör jag med clas ohlssons HC 16. Vibrerar mer och låter mer än Stanleys, men duger för mig.
Använder den främst för att pumpa däck, men har även använt den för dyckert och klammerpistol.
Blåsa rent, beror på vad som ska blåsas rent. Att blåsa rent ett dammfilter till grovdammsugaren eller liknande fungerar, med lite tålamod. Brukar ibland blåsa rent gersåg och cirkelsåg och brukar då få ta ett omtag och låta den bygga upp tryck på nytt innan jag är klar.
Provade att pumpa upp en upplåsbar pool, det var den lite klen för. Tog lång tid och den gick väldigt varm.

Köpte den just för att kunna ha på hyllan, och för att jag har begränsat med ström i garaget, samt att enkelt kunna ta med den när jag körde roadracing.
Har inga tryckluftsdrivna verktyg, eller planer på att skaffa några.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.