P Mattiaz skrev:
Ang bruksanvisningar så har jag kikat på cylindas hemsida men där finns det bara till nyare.

Jag googlade lite på störtavlopp igår så jag begrep hur det fungerar. Men jag vet inte hur mycket jag kan höja maskinen än.
Jag har inte släppt tanken på fastighetsmaskin än dock. Men jag skulle behöva sätta luddlådan till vänster om maskinen i så fall. Vart är utsläppet på maskinen? Hur mycket vatten behöver jag räkna med att det kommer?
Finns 30 höga socklar med luddlådan ”inbyggd” under om det kan vara ett alternativ
 
Tack för tipset! Det blir nog nåt hemmabygge i så fall. Men jag vet ännu inte vilken höjd som finns tillgänglig.
 
electroluxaren skrev:
spelar ingen roll vad de heter de är lika tex FT22 FT46, sverigetvätten mm. finns någon 3siffrig men där får man vara försiktig då även de turkiska modellerna hade i början 3siffrigt, 4siffrigt kan man hålla sig borta ifrån.
Asko gäller att maskiner gjorda i Sverige innan 2012 är OK!
såväl cylinda som asko görs numera i slovenien av gorenje och kvaliteten har rasat.
visst kan man köpa en miele för 20tkr och hoppas at den håller efter den ettåriga garantin annars blir det dyrt mycket dyrt. köp då tyskbyggda och inte tjeckiska då de har en enklare plattform.
Bosch är på flera sätt ett säkrare kort OM man köper serie 8. eller simens IQ700 / IQ800
Hur är det med de som tex heter FT25.32 ? Är de nyare eller äldre än FT22-46?
Är de tillverkade i Sverige eller utlandet?

Jag har försökt att hitta en modellserielista så man kan se när olika ,maskiner tillverkades, utan resultat.
Många som säljer begagnade maskiner har mycket dålig koll på hur gamla de är, de kan ha stått i ett hus de nyss har köpt, bouppteckning etc.
Står det på någon etikett var de är tillverkade tro?
 
P Mattiaz skrev:
Ang bruksanvisningar så har jag kikat på cylindas hemsida men där finns det bara till nyare.

Jag googlade lite på störtavlopp igår så jag begrep hur det fungerar. Men jag vet inte hur mycket jag kan höja maskinen än.
Jag har inte släppt tanken på fastighetsmaskin än dock. Men jag skulle behöva sätta luddlådan till vänster om maskinen i så fall. Vart är utsläppet på maskinen? Hur mycket vatten behöver jag räkna med att det kommer?
Jag hittade till min:
Bruksanvisning - Cylinda FT 46 Tvättmaskin (manuall.se)

(som jag har bestämmt mig för att behålla efter att ha läst här på Byggahus)
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur är det med de som tex heter FT25.32 ? Är de nyare eller äldre än FT22-46?
Är de tillverkade i Sverige eller utlandet?

Jag har försökt att hitta en modellserielista så man kan se när olika ,maskiner tillverkades, utan resultat.
Många som säljer begagnade maskiner har mycket dålig koll på hur gamla de är, de kan ha stått i ett hus de nyss har köpt, bouppteckning etc.
Står det på någon etikett var de är tillverkade tro?
skulle nog säga att dessa är samtida och gjorda i Sverige
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det blev en FT 46 till slut. Snabbaste lösningen och eftersom det är lite lev-tid på boschen så är det skönt att få en fungerande maskin direkt.
 
A
P Mattiaz skrev:
Det blev en FT 46 till slut. Snabbaste lösningen och eftersom det är lite lev-tid på boschen så är det skönt att få en fungerande maskin direkt.
en skitbra maskin
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Kapar tråden lite. Har en Cylinda FT26 hemma. Står svensktillverkad på den. Ska nu flytta ifrån den, är det värt att plocka med den till nya huset och ställa in en annan där den står idag?
 
A
S stigarn skrev:
Kapar tråden lite. Har en Cylinda FT26 hemma. Står svensktillverkad på den. Ska nu flytta ifrån den, är det värt att plocka med den till nya huset och ställa in en annan där den står idag?
JA! JA! JA!
 
  • Gilla
stigarn
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
JA! JA! JA!
Tack för svaret. Då tar jag maskinen i nya huset och byter plats på dom.
 
Om electroluxaren tvingades välja en specifik tvättmaskin som skulle överleva så länge som möjligt. Vilken skulle det bli?
 
  • Gilla
johfo
  • Laddar…
P Mattiaz skrev:
Om electroluxaren tvingades välja en specifik tvättmaskin som skulle överleva så länge som möjligt. Vilken skulle det bli?
Kan inte låta bli att bumpa den här
@electroluxaren: Du verkar ju känna till varenda svaghet på alla maskiner och vad jag läst tycker du de flesta är rätt dåliga.
Men vilken är minst dålig?
Om du var tvungen att köpa en ny - vad hade du valt?
Vilka funktioner hade du accepterat och vilka hade du eftersträvat och vilka hade du vägrat?

Allehanda app-stöd och wifi-varianter skulle jag vägra så länge de inte kan hänga tvätten. En tvättmaskin som går ur tiden för att appen inte längre uppdateras eller som stannar för att den inte håller kontakt med wifi vill jag inte ha....
 
A
J johfo skrev:
Kan inte låta bli att bumpa den här
@electroluxaren: Du verkar ju känna till varenda svaghet på alla maskiner och vad jag läst tycker du de flesta är rätt dåliga.
Men vilken är minst dålig?
Om du var tvungen att köpa en ny - vad hade du valt?
Vilka funktioner hade du accepterat och vilka hade du eftersträvat och vilka hade du vägrat?

Allehanda app-stöd och wifi-varianter skulle jag vägra så länge de inte kan hänga tvätten. En tvättmaskin som går ur tiden för att appen inte längre uppdateras eller som stannar för att den inte håller kontakt med wifi vill jag inte ha....
Tvingad att köpa en ny tvättmaskin? tror iof inte att det skulle hända någonsin!
Men för lekens skull; 1600rpm, 90C, 60C, 40C. separat tömningsprogram, ingen touch! tror det räcker länge. allt övrigt är bara bling och tillför absolut ingen ting.

enda maskinen som är aktuell som ny är dock förutom en wascator blir en siemens IQ700 även om den inte faller in i ovanstående.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tvingad att köpa en ny tvättmaskin? tror iof inte att det skulle hända någonsin!
Men för lekens skull; 1600rpm, 90C, 60C, 40C. separat tömningsprogram, ingen touch! tror det räcker länge. allt övrigt är bara bling och tillför absolut ingen ting.

enda maskinen som är aktuell som ny är dock förutom en wascator blir en siemens IQ700 även om den inte faller in i ovanstående.
Vet du vad som skiljer Siemens serie iq700 mot iq800? Tex WM6HXE0PDN iQ800
 
electroluxaren skrev:
Tvingad att köpa en ny tvättmaskin? tror iof inte att det skulle hända någonsin!
Men för lekens skull; 1600rpm, 90C, 60C, 40C. separat tömningsprogram, ingen touch! tror det räcker länge. allt övrigt är bara bling och tillför absolut ingen ting.

enda maskinen som är aktuell som ny är dock förutom en wascator blir en siemens IQ700 även om den inte faller in i ovanstående.
Näe, tvingad var ju väldigt hypotetiskt, men det var intressant med svartet ändå.
Touch är väl dessvärre svårt att komma undan numera. Lika dumt som med display på handtaget till en högtryckstvätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.