Hoppas på lite information från nån som vet vad det är för material som finns bakom gipsskivan på Myresjöhus? Som jag har förstått är det brukligt med spånskiva eller OBS skiva. Medans andra mer påkostade byggen har råspont. Eller är det bara isolering bakom gipset?
Är innerväggarna isolerade eller är det ett tillval?
Jag önskar lite robustare väggar i vårat hus så att man kan hänga upp tavlor, hyllor och dyl. Blir huset märkbart tystare med isolerade innerväggar?

Ni som har byggt med Myresjöhus, valde ni tillägg isolering i bottenplattan, då myresjöhus std endast är 200mm trots den senaste rekomendationen på 300mm. Är det nån som vet vad extra isolerad platta kostar? Efter senaste nyheterna om dubblerade elpriser börjar man fundera lite på isolering och lågenenergi förbrukning.

Är mellanbjälklaget i Myresjöhus isolerat som std? Hoppas på ett hus som inte är så lyhört att man hör vartenda steg på övervåningen?

Jag har många fler frågor än dessa men är mer än nöjd om nån kan ge lite input.
 
  • Gilla
Hobbysnickraren
  • Laddar…
Bakom gipset är det plast och isolering. (Vilket räknas som standard idag).
Innerväggarna är ej isolerade som standard.

Finns det inte en materialbeskrivning på deras hemsida där man ser hur huset är uppbyggt?
 
Som jag uppfattat det så är std olika mellan leverantörerna. Vissa har råspont medans andra har spånkiva eller OBS. Vissa har bara plastfolie mellan gips och isolering. Det sistnämda ger en viss begränsning och är naturligtvis billigaste alternativet. Vissa väljer skivor bakom gips som tillval. Kanske är det vad vi måste göra?
 
Måste och måste......
Jag kan nämna att av de runt 10-15st vi känner som byggt nytt hus så är det ingen (utom vi) som valt att ha annan skiva bakom gipset. EN som vi känner har spikat råspont i garageväggarna för att kunna fästa tunga saker.

Vet du med dig att du ska fästa tunga saker på väggarna (Platt-TV) så kan du sätta spån/osb/plyfa bakom gipset på just den väggen.
 
Myresjö har enkelgips som standard och ingen isolering och i ytterväg är det hårdgips.
Mellanbjälklaget är oisolerat som standard.

När det gäller bottenplattan så kommer Myresjö från och med den 1 Juli allt ha 300 mm isolering i plattan, detta för att uppfylla kraven i BBR 12.

Om du vill ha ett " tyst hus" så rekomenderar jag att du vljer att ha plyfa eller osb bakom gipset och isolera väggarna samt mellanbjälklaget.
Jag bygger just nu ett Myresjö Storgården och har gjort dessa tillval och det blir rejäla väggar.
Tyvär så är det ganska så dyrt med plyfa bakom gipset, isolering är det ganska humana priser på.
 
Hoppar in här och ställer följdfrågan, vad menar du med dyrt joaspo? Har du prisuppgift på vad det kostar att sätta plyfa, samt isolera mellanbjälklaget?
 
Med största intresse måste jag ställa samma fråga.
Vi är på vippen att skriva på för ett Mästergården, samma storleks klass som Storgården, och det är hög intressant att få höra hur mycket extra ni fick betala för tilläggs isolering och dom solida väggar.
 
Jag har inte de uppgifterna här och nu så detta är ca priser
Tillägg för plyfa i samtliga innevägar 40´
Isolering i samtliga innevägar 8´
Isolering mellanbjälklag tror jag va 4-5´

Jag kan återkomma med exakta priser om så önskas men nu vet ni ungefär
När det gäller plyfa så kan man ju välja bort det i vissa väggar.
Det är helt klart värt det, man märker stor skillnad på ljudet..
 
Joaspo,

Har tittatat efter Myresjö Storgården men hittar den inte på deras hemsida? Hur stort är huset? Är det ett 1pl eller 2 pl hus?
 
Ersta,

Storgården är ett 2 pl som i grundutförande är på 142 kvm. Vårt är på 150
Det va ett hus som Myresjö byggde för ett antal år sen.
Men det va inga problem att bygga det nu, de plockade bara fram ritningarna igen.
 
Har frågat om pris för tilläggsisolering av innerväggar för ljudets skull. Svaret jag fick var 335:- per löpmeter.
 
joaspo skrev:
Jag har inte de uppgifterna här och nu så detta är ca priser
Tillägg för plyfa i samtliga innevägar 40´
Isolering i samtliga innevägar 8´
Isolering mellanbjälklag tror jag va 4-5´

Jag kan återkomma med exakta priser om så önskas men nu vet ni ungefär
När det gäller plyfa så kan man ju välja bort det i vissa väggar.
Det är helt klart värt det, man märker stor skillnad på ljudet..
Vi har byggt ett myresjö melodi där vi själva har isolerat mellanväggarna till en kostnad av 1200 kr och ca en dags arbete. Vi har inte valt att sätta någon plyfa bakom några väggar dock har vi satt kortlingar mellan reglarna på väggarna där vi vill ha tex en tv hänga eller något annat tungt. för att ha koll på alla dessa har vi tagit kort på dem samt skrivit upp till varje vägg vad den innehåller.

mvh sara

HUS PÅ G - HUS PÅ PLATS! - HUS BYGGS...
 
Bra tips. Ni upplevde det inte som svårt att synka med hantverkarna att få in isoleringen? hantverkarna hade inget problem med att ni var där och jobbade?
 
Varför detta tjat om OSB skivor? Har jag missat något?
Hur mycket grejjor skall ni hänga på väggarna? Visst, det är ju bekvämt att bara behöva skruva in en skruv om man skall sätta något på väggen men hur jobbigt är det att förborra och sätta in en molly.

Vi håller just nu på att bygga ett Myresjöhus - Mästergården, se

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/67317-myresjoehus-maestergarden.html

Vi har valt både isolerade innerväggar och mällanbjälklag. Dock valde vi inte OSB. Det kostar mer än det smakar. c/c mellan reglar är 300 mm.

För att hänga tavlor o dyl så är det helt onödigt med OSB, platt-tvn klarar sig oxå. Se bara till att fästa den ordentligt med molly. Visst, skall man sätta upp konsolhyllor som man skall ha hela sin boksamling på så bör man väl tänka till lite men är det bara småsaker så..........

OSB, dyrt, och i 99% av fallen, onödigt. (Tycker jag)
 
Jag jobbar med att uppföra myresjöhus.
Lite svar på frågor har jag kanske.
Bjälklagsisolerig rekomenderar jag starkt då ljudet minskas avsevärt.
Innerväggsisolering är bara standard intill klädvård.
regelmåtten i innerväggarna är 450 c/c..
att klä allt med plyfa är både dyrt och rätt onödigt, i allafall om ni redan vet var ni vill ha tv, hyllor mm.
Lättare att be om en dag då ni kan själva gå in och sätta kortlingar, eller om ni lejjer ut jobbet eftr skiss.
vad gäller ljud i innerväggarna så ett gott råd,,,välj isolering i dessa åckså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.