hsd hsd skrev:
Syrén är väl bättre än liguster
Jag tänkte på 10 meter höga och 10 meter djupa syrenhäckar som mest består av ved.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B
K Lasseba skrev:
Att ha en ordentlig häck mellan små tomter ökar värdet avsevärt!
Ingen vill väl ha gemensam gräsmatta med grannen....
• Ingen har väl skrivit om ”gemensam gräsmatta” men på små tomter försvinner så mycket yta som kan användas till annat. Många vill ha ett plank som de kan bygga ett utekök emot, eller sätta upp ett växthus emot plankväggen. Titta noga på TS inskickade bilder, så ser du att det knappt finns yta till något annat än hunden och lite yta för honom att springa omkring på.

• Skulle själv aldrig välja ett radhusboende, just pga dessa trånga tomter. Möjligen en hörntornt om tomten går runt på gaveln. Bara att bära gräsklipparen genom huset för att klippa gräset….. :(

• Jag förstår dock att många trivs i radhus och för många är det kanske det enda sättet att ha råd med ett eget hus. Det är kanske bekvämt att endast ha en liten plätt utanför huset. Mindre jobb än en stor tomt (som jag har).

• Om jag vore TS skulle jag fråga de bråkande grannarna om det finns en annan lösning som de kan enas om. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är inte handlar om vart Thujahäckar är placerade, utan att de inte vill ha Thujahäckar på sina tomter.

• Om vi skulle se det från grannarnas perspektiv och om jag kanske har rätt att de ”hatar” Thujor - vad kan då göras? Om de börjar gräva på sina tomter för att gjuta plintar för ett plank, då kommer Thujorna troligen att dö. Inte heller når något solljus ner till Thujornas hela ena sida och det kommer att göra att de blir fula även på TS sida. Står så Thujorna mitt i tomtgränsen, blir det då skadegörelse från grannarna mot TS?

• Hade jag Thujor mot min vilja i tomtgränsen, skulle jag ta en motorsåg och såga bort den oönskade växten som sticker över på min sida. (I alla fall i min fantasi :cool:)

• Vad skulle forumets medlemmar göra? Att det stått en häck där sedan Hedenhös tid, kan ju inte betyda att den ALLTID MÅSTE FÅ STÅ KVAR! Eller?
:heart::heart::heart::heart:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fast det är ju så att nuvarande fastighetsägaren köpt sitt hus och tomt, väl medveten om att växtligheten finns där. Jag har aldrig hört talas om att man vid försäljning ska meddela nya ägaren om växter. Servitut är en annan fråga.

Det är ju inte rimligt att jag börjar gorma på mina grannar för växter som fanns i tomtgräns när jag köpte huset.
Jag har endast påtalat vad som gäller för avtalet om en rättighet för TS att plantera en häck längs en då
överenskommen tomtgräns , inte vilka växter/träd som finns i tomtgränsområdet.
TS har ställt en fråga till forumet som grundar sig på ett muntligt avtal med tidigare granne.
För rättighetens giltighet mot ny fastighetsägare skall denne informeras innan köpet och ha möjlighet att
värdera vad avtalet innebär och acceptera eller avstå . Fastighetsägare avtalar ofta om häckar , plank,
staket , murar ,lekstugor , byggnad i tomtgräns ofta med villkor om gemensam skötsel . Tyvärr ofta endast
muntligt som goda grannar . Ny granne har ingen skyldighet att följa något avtal som den inte har accepterat varför villkoret om information om avtalet och att övergång med accept av ny part behövs.
Ett avtal är en samstämmig viljeyttring mellan parter och gäller endast mellan parterna enligt villkoren i avtalet. Om riktigt avtal hade funnits hade TS inte hamnat i denna obehagliga situation som kan
bli kostsam, såsom situationen har utvecklats med den nye grannen. Det är inte fråga om några växter
utan tomtgräns. Ny granne har dock accepterat den befintliga häckens placering vid köpet utan att
kontrollera tomtgränsen .Att det skall anses vara en accept av fastighetens tomtgräns är nu svårbedömt .
Har parter rättighet att teckna avtal, kan allt avtalas mellan parter . Rätt att servitut är något annat och ett starkare instrument .
 
B Byggahus48 skrev:
• Om jag vore TS skulle jag fråga de bråkande grannarna om det finns en annan lösning som de kan enas om. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är inte handlar om vart Thujahäckar är placerade, utan att de inte vill ha Thujahäckar på sina tomter.

• Om vi skulle se det från grannarnas perspektiv och om jag kanske har rätt att de ”hatar” Thujor - vad kan då göras? Om de börjar gräva på sina tomter för att gjuta plintar för ett plank, då kommer Thujorna troligen att dö. Inte heller når något solljus ner till Thujornas hela ena sida och det kommer att göra att de blir fula även på TS sida. Står så Thujorna mitt i tomtgränsen, blir det då skadegörelse från grannarna mot TS?

• Hade jag Thujor mot min vilja i tomtgränsen, skulle jag ta en motorsåg och såga bort den oönskade växten som sticker över på min sida. (I alla fall i min fantasi :cool:)

• Vad skulle forumets medlemmar göra? Att det stått en häck där sedan Hedenhös tid, kan ju inte betyda att den ALLTID MÅSTE FÅ STÅ KVAR! Eller?
:heart::heart::heart::heart:
Jag skulle aldrig i livet fråga mina grannar vad de tycker jag ska ha för häck. Galet och otaktiskt att plantera sådana förhoppningar. Min fastighet = mitt ansvar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
• Ingen har väl skrivit om ”gemensam gräsmatta” men på små tomter försvinner så mycket yta som kan användas till annat. Många vill ha ett plank som de kan bygga ett utekök emot, eller sätta upp ett växthus emot plankväggen. Titta noga på TS inskickade bilder, så ser du att det knappt finns yta till något annat än hunden och lite yta för honom att springa omkring på.

• Skulle själv aldrig välja ett radhusboende, just pga dessa trånga tomter. Möjligen en hörntornt om tomten går runt på gaveln. Bara att bära gräsklipparen genom huset för att klippa gräset….. :(

• Jag förstår dock att många trivs i radhus och för många är det kanske det enda sättet att ha råd med ett eget hus. Det är kanske bekvämt att endast ha en liten plätt utanför huset. Mindre jobb än en stor tomt (som jag har).

• Om jag vore TS skulle jag fråga de bråkande grannarna om det finns en annan lösning som de kan enas om. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är inte handlar om vart Thujahäckar är placerade, utan att de inte vill ha Thujahäckar på sina tomter.

• Om vi skulle se det från grannarnas perspektiv och om jag kanske har rätt att de ”hatar” Thujor - vad kan då göras? Om de börjar gräva på sina tomter för att gjuta plintar för ett plank, då kommer Thujorna troligen att dö. Inte heller når något solljus ner till Thujornas hela ena sida och det kommer att göra att de blir fula även på TS sida. Står så Thujorna mitt i tomtgränsen, blir det då skadegörelse från grannarna mot TS?

• Hade jag Thujor mot min vilja i tomtgränsen, skulle jag ta en motorsåg och såga bort den oönskade växten som sticker över på min sida. (I alla fall i min fantasi :cool:)

• Vad skulle forumets medlemmar göra? Att det stått en häck där sedan Hedenhös tid, kan ju inte betyda att den ALLTID MÅSTE FÅ STÅ KVAR! Eller?
:heart::heart::heart::heart:
Utgångspunkten måste vara att "min tomt, min egendom, mina val". Har jag en häck på min tomt oavsett ålder och skick är det jag som bestämmer vad som sker med den.

Personligen, självklart lyssnar jag på min granne om den har synpunkter på min häck. Finns det en tänkbar lösning som är positiv för båda.

I detta case kräver grannarna att de ska få 60cm på vardera sida av trädgården. Det låter mer som en annektering än kompromiss.
Gillar de inte tujor, erbjud att tillsammans plantera något annat. Eller sätta plank.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Min erfarenhet av dåliga grannar gör att jag ger dig rådet att sätta upp kameror som filmar dina häckar. Var boga att de enbart filmar din egen tomt av juridiska skäl.

Min farhåga för din skull är att de försöker på ett dolt sätt skada din häck (tex gift) när deras verbala attacker inte ger effekt.
Vissa människor är kapabla till betydligt värre saker när de tycker de har rätt eller ser möjlighet att tillskansa sig andras saker. Typiskt mobbar-beteende.

Jag blir personligen förbannad på folk som beter sig så.
Vilken del av landet utspelar sig detta i?
Typiskt svårt att sätta upp en kamera som bara filmar den egna fastigheten och samtidigt få med vad grannen gör på sin fastighet. Vill de med exempelvis gift förstöra häcken lär de inte gå in på TS fastighet och hälla dit det. De kan ju stå kvar på sin egen och göra det från det hållet.
 
  • Gilla
Granen08 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Typiskt svårt att sätta upp en kamera som bara filmar den egna fastigheten och samtidigt få med vad grannen gör på sin fastighet. Vill de med exempelvis gift förstöra häcken lär de inte gå in på TS fastighet och hälla dit det. De kan ju stå kvar på sin egen och göra det från det hållet.
Om man placerar den precis i kant med gränsen bör man få med tillräckligt av "grannens sida" av tujorna. Utan att filma dennes tomt.
Ser man på video att de sträcker sig in och dumpar något och man sen plockar upp, analyserar etc så är det ganska uppenbart vad som skett.
(Nämnas bör att även olagligt införskaffade bevis är tillåtna att använda i rättegång i Sverige, med några undantag)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
S Sir Duke skrev:
Håller med. Förutsatt att det inte är en syrendjungel så är en snygg och tydlig inramning värdehöjande.
Men syrener är fantastiska också! Ger en lummig och charmig känsla + doftar gott
 
K
R Rampage2216 skrev:
Om man placerar den precis i kant med gränsen bör man få med tillräckligt av "grannens sida" av tujorna. Utan att filma dennes tomt.
Ser man på video att de sträcker sig in och dumpar något och man sen plockar upp, analyserar etc så är det ganska uppenbart vad som skett.
(Nämnas bör att även olagligt införskaffade bevis är tillåtna att använda i rättegång i Sverige, med några undantag)
Vilka är undantagen? :)
 
K
B Byggahus48 skrev:
• Ingen har väl skrivit om ”gemensam gräsmatta” men på små tomter försvinner så mycket yta som kan användas till annat. Många vill ha ett plank som de kan bygga ett utekök emot, eller sätta upp ett växthus emot plankväggen. Titta noga på TS inskickade bilder, så ser du att det knappt finns yta till något annat än hunden och lite yta för honom att springa omkring på.

• Skulle själv aldrig välja ett radhusboende, just pga dessa trånga tomter. Möjligen en hörntornt om tomten går runt på gaveln. Bara att bära gräsklipparen genom huset för att klippa gräset….. :(

• Jag förstår dock att många trivs i radhus och för många är det kanske det enda sättet att ha råd med ett eget hus. Det är kanske bekvämt att endast ha en liten plätt utanför huset. Mindre jobb än en stor tomt (som jag har).

• Om jag vore TS skulle jag fråga de bråkande grannarna om det finns en annan lösning som de kan enas om. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att det är inte handlar om vart Thujahäckar är placerade, utan att de inte vill ha Thujahäckar på sina tomter.

• Om vi skulle se det från grannarnas perspektiv och om jag kanske har rätt att de ”hatar” Thujor - vad kan då göras? Om de börjar gräva på sina tomter för att gjuta plintar för ett plank, då kommer Thujorna troligen att dö. Inte heller når något solljus ner till Thujornas hela ena sida och det kommer att göra att de blir fula även på TS sida. Står så Thujorna mitt i tomtgränsen, blir det då skadegörelse från grannarna mot TS?

• Hade jag Thujor mot min vilja i tomtgränsen, skulle jag ta en motorsåg och såga bort den oönskade växten som sticker över på min sida. (I alla fall i min fantasi :cool:)

• Vad skulle forumets medlemmar göra? Att det stått en häck där sedan Hedenhös tid, kan ju inte betyda att den ALLTID MÅSTE FÅ STÅ KVAR! Eller?
:heart::heart::heart::heart:
Det är inte TS problem om grannarna hatar Thuja, tough luck säger jag bara.
För det är som sagt TS tomt och alla får göra som de vill på sina egna tomter så länge det inte är ett BRF radhus...
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Vilka är undantagen? :)
Till exempel erkännande avlagda under/efter tortyr.
Provokation av polisväsendet.
 
B
S Sir Duke skrev:
Jag skulle aldrig i livet fråga mina grannar vad de tycker jag ska ha för häck. Galet och otaktiskt att plantera sådana förhoppningar. Min fastighet = mitt ansvar.
Visst, så kan man ju också ”resonera”, men då får man finna sig i att de stympar Thujorna genom att såga bort det som sticker över på deras sida eller gräver för plintar och därmed dödar växterna. Eller sätter upp ett plank så nära att Thujorna ändå dör pga solbrist. Till det kommer att Thujorna gör en sista desperat försök för att överleva och börjar växa fult och överdrivet på din sida.
:thinking:
Så fint när grannar (länder) försöker hitta en lösning genom att hävda;
”Min tomt” ”Mitt land”
”Inbilla dig inget, jag är inte intresserad av din åsikt”.
”Jag tänker inte väcka någon förhoppning hos dig att jag frågar dig och vi kanske kan komma överens”

Tror att det finns ”någon” ganska nära oss, som resonerar precis så…..
Och världen står i brand…..
Vi står alla handfallna och undrar hur ”det kunde bli såhär”
Självklart kan inget stort lösas om man inte ens kan diskutera en skitsak som ett alternativ till en Thujahäck.
:heart::heart::heart::heart:
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
K
B Byggahus48 skrev:
Visst, så kan man ju också ”resonera”, men då får man finna sig i att de stympar Thujorna genom att såga bort det som sticker över på deras sida eller gräver för plintar och därmed dödar växterna. Eller sätter upp ett plank så nära att Thujorna ändå dör pga solbrist. Till det kommer att Thujorna gör en sista desperat försök för att överleva och börjar växa fult och överdrivet på din sida.
:thinking:
Så fint när grannar (länder) försöker hitta en lösning genom att hävda;
”Min tomt” ”Mitt land”
”Inbilla dig inget, jag är inte intresserad av din åsikt”.
”Jag tänker inte väcka någon förhoppning hos dig att jag frågar dig och vi kanske kan komma överens”

Tror att det finns ”någon” ganska nära oss, som resonerar precis så…..
Och världen står i brand…..
Vi står alla handfallna och undrar hur ”det kunde bli såhär”
Självklart kan inget stort lösas om man inte ens kan diskutera en skitsak som ett alternativ till en Thujahäck.
:heart::heart::heart::heart:

Du låter väldigt mycket som att du skulle kunna vara någon av TS grannar :crysmile:
 
  • Gilla
yalazy och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggahus48 skrev:
Visst, så kan man ju också ”resonera”, men då får man finna sig i att de stympar Thujorna genom att såga bort det som sticker över på deras sida eller gräver för plintar och därmed dödar växterna. Eller sätter upp ett plank så nära att Thujorna ändå dör pga solbrist. Till det kommer att Thujorna gör en sista desperat försök för att överleva och börjar växa fult och överdrivet på din sida.
:thinking:
Så fint när grannar (länder) försöker hitta en lösning genom att hävda;
”Min tomt” ”Mitt land”
”Inbilla dig inget, jag är inte intresserad av din åsikt”.
”Jag tänker inte väcka någon förhoppning hos dig att jag frågar dig och vi kanske kan komma överens”

Tror att det finns ”någon” ganska nära oss, som resonerar precis så…..
Och världen står i brand…..
Vi står alla handfallna och undrar hur ”det kunde bli såhär”
Självklart kan inget stort lösas om man inte ens kan diskutera en skitsak som ett alternativ till en Thujahäck.
:heart::heart::heart::heart:
Ja det krävs samarbete mellan grannar för att det ska flyta på bra. Och oftast fungerar det ju bra p g a samsyn eller att en part viker ned sig för den andra partens starkare vilja.

Jag tror annars du underskattar överlevnadsförmågan hos tuja. Om så grannen hugger alla rötter längs tomtgränsen så lär häcken stå kvar och se fin ut, den tar bara en paus i sin årstillväxt någon säsong. Klipper de istället överhängande grenar så svarar dem bara med ny fin tillväxt. Tuja är den hortikulturella vägen runt kravet på bygglov för plank.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Ja, det mailet är bra vid en tvist, att de skriver att du är en brottsling ligger dem i fatet. Sitt lugnt i båten och låt dem agera. Vill de ha ut lantmäteriet så svara dem inte, all kostnad faller på dem, du har inte gett något medgivande till det. Tomtgränsen bör följa linjen mellan era hus, svårt att tro att grannen har tomt in där grannens hus finns. Titta i tomtgränsens slut, längst ut från huset om det sitter ett tomtar där.
Tomtar=tomtrör;)
 
  • Haha
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.