Det är dax att byta ut våran bergvärmepump från -97
Men vi har livliga disfusioner hemma.
Idag har vi olja som tillskott, och det verkar ingen värmepumps leverantör kunna hantera. I dag.
Bergvärme kan fixa 55 gradigt vatten till radiatorerna
En åsikt är att oljebrännaren ser till att radiatorerna får 65 gradigt vatten om bergvärmen anser att det inte räcker med 55 grader och att el-patron bara hjälper till 55 grader
En annan åsikt är att om bergvärmen inte fixar 55 grader så ber den oljebrännaren om hjälp till 55 grader
Skulle behöva hjälp att reda ut detta.
Värmelösningen fans i huset när vi köpte, det har bara varit olja från början och inga extra radiatorer är installerade efter bergvärmepumps installationen.
Ska vi köra el-patron så blir till att säkra upp huset med byte till grövre elkablar
 
Olja är väl ändå dyrare än att ha el som tillsats? Brukar listas så. Kompressorn kan i moderna bergvärmepumpar normalt ge upp till 65° om värmepumpens effekt räcker till husets värmebehov. Vilken framledningstemperatur kräver husets radiatorsystem för att hålla 21° inne vid DVUT? Serviskabeln till ett vanligt hus räcker normalt till huvudsäkringar på 3×25 A, vilket ger 17 kW el. Brukar räcka långt men ert behov är kanske ännu högre? När ni byter bergvärmepump behöver ni sannolikt borra ett borrhål till för att det ska passa med den nya värmepumpen.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Olja är väl ändå dyrare än att ha el som tillsats? Brukar listas så. Kompressorn kan i moderna bergvärmepumpar normalt ge upp till 65° om värmepumpens effekt räcker till husets värmebehov. Vilken framledningstemperatur kräver husets radiatorsystem för att hålla 21° inne vid DVUT? Serviskabeln till ett vanligt hus räcker normalt till huvudsäkringar på 3×25 A, vilket ger 17 kW el. Brukar räcka långt men ert behov är kanske ännu högre?
Knappast, när värmepumpen inte räckte till var elen dyrare än villaolja om vi ser på det gångna årets priser.

Nu kostar ju elen klart över 200EUR söder om dalälven i mitten på juni så direktel kan man nog glömma som ett realistiskt alternativ för uppvärmning av bostäder.

Välj inte in någon i riksdagen som lagt ner svensk baskraft, eller har för avsikt att göra det i framtiden om ni vill eller behöver värma med värmepump eller direktel.
 
J Josth skrev:
Priset på eldningsolja verkar ligga på runt 21-22 tkr per kbm som motsvarar 10.000 kWh. Sedan är verkningsgraden i en oljepanna ca 80%, vilket ökar kostnaden för oljan vilken då hamnar på 2,69 kr/kWh efter förluster. Vill man köra med shuntstyrd tillsats så har t.ex. NIBE dockningstillbehör för det: [länk]
Ja under 2,7 kr/ kWh om man tar hem tillräcklig mängd nu, och det hemlevererat;) lär bli svårt att få el inkl överföringsavgift när inte VP räcker för bostadens uppvärmning för de pengarna.
 
Det är inga större problem att ha oljebrännare som tillskott. Det finns lösningar för det. T ex Nibe har tillbehör för detta.
Man bör se till så att brännaren får lite gångtid så den inte får för många start och stopp.
Men du bör se till att ditt värmesystem klarar sig med max 55 graders framledning. Byt ut radiatorer till större eller montera ett par fläktkonvektorer.
 
Redigerat:
Varning: Lite off topic!
Det finns pengar att spara på mer element (större, fler eller "tjockare" element eller golvvärme) och lägre temperatur än 55 grader i centralvärmesystemet. Men du behöver fortfarande lösa frågan om tilläggsvärme för årets kallaste dagar (topic), jag antar att borrhålet inte kan ge tillräcklig effekt till topparna.

Något förenklat fungerar det såhär:
Hetgasen ut från bergvärmepumpen kyls från 60 grader till 55 grader istället för från 60 grader till 35 grader och endast 5 graders energi värmer centralvärmesystemet istället för 25 grader. Mycket av det låga värmeuttaget kompenseras av att pumpen/kompressorn går lättare men det blir ändå en förlust att hålla värmen i elementen så högt. Ungefär som att köra bilen i fyran i 110 km/h istället för i sexans växel. Genom att ha en lägre temperatur (och mer element) sparar du alltså el till bergvärmepumpen.

En mer avancerad pump värmer i flera steg och kyler ner hetgasen mer genom att använda den nedkylda gasen till att "förvärma" centralvärmesystemet ungefär som en effektiv luft-värmeväxlare. Det kan motverka en del av förlusterna med hög värme i elementen men inte allt. Lägre värme är bättre alltså.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
J juppe65 skrev:
Det är dax att byta ut våran bergvärmepump från -97
Men vi har livliga disfusioner hemma.
Idag har vi olja som tillskott, och det verkar ingen värmepumps leverantör kunna hantera. I dag.
Bergvärme kan fixa 55 gradigt vatten till radiatorerna
En åsikt är att oljebrännaren ser till att radiatorerna får 65 gradigt vatten om bergvärmen anser att det inte räcker med 55 grader och att el-patron bara hjälper till 55 grader
En annan åsikt är att om bergvärmen inte fixar 55 grader så ber den oljebrännaren om hjälp till 55 grader
Skulle behöva hjälp att reda ut detta.
Värmelösningen fans i huset när vi köpte, det har bara varit olja från början och inga extra radiatorer är installerade efter bergvärmepumps installationen.
Ska vi köra el-patron så blir till att säkra upp huset med byte till grövre elkablar
Kanske inte svarade exakt på dina frågor så försöker vika ut svaret bättre:

Värmepumpar fungerar alltså så att kompressorn ensam klarar ge upp till en viss temperatur om dess effekt räcker, t.ex. 60° sedan stängs kompressorn av om temperaturen blir högre för att skydda den. Med vanligtvis 100% el-patron (eller annan tillsats som 100% oljepanna) kan "värmepumpen" då jobba som en el-panna och ge upp till 70° om effekten i el-patronen (eller oljepannan) räcker. Under 60° kommer el-patronen (eller annan tillsats) att komplettera den värme som fattas från kompressorn för att det ska bli beräknad/önskad temperatur i systemet så länge tillsatsens effekt räcker.
 
Tack för alla svar, kan lägga till att vi idag har 2st borrhål på 120m och gör av med 37000KW ink hushålls el
Huset är från 1870 250m2. finns i Stockholms området
Nuvarande bergvärme är säkrat med 16 A
Och andra offerter vill att vi säkrar upp huset till 35A då vi tydligen behöver mycket el-patron
Vi har idag 25A
Att det inte går att använda olja som tillskott, ska vara ett miljöargument

Enl NIBE säljaren så gick det inte med Olja som tillskott, så tack för den infon

Josth om jag fattar dig rätt, Säg att det blir -30 grader, då går T.ex oljebrännaren in och tar 100 % av uppvärmningen.
 
Om oljebrännaren tar över helt till 100% beror på hur hög framledningstemperaturen är vid -30° och vad värmepumpen klarar. Nu blir det inte så kallt i Stockholm, dimensionerande vinterutetemperatur DVUT ligger på runt -16° i Stockholmstrakten. Någon gång kan det mycket kortvarigt bli lite kallare men man dimensionerar värmesystemet för DVUT. Frågan är hur radiatorsystemet är dimensionerat i ert hus, vilken framledningstemperatur som behövs vid DVUT för att då orka hålla 21° inne? Kanske kan man läsa ut något från värmepumpens inställningar om man inte vet?

Hur mycket olja bränner ni per år förutom de 37.000 kWh el? Med en så hög elförbrukning kan man faktiskt misstänka att det är något fel på er nuvarande värmepump, att den inte alls levererar den värme den ska(??) Två borrhål á 120 m låter däremot bra, det ska räcka långt. Om nuvarande värmepump fungerar som den ska så är huset i så fall ytterst enkelt isolerat. Effektbehovet vid DVUT ligger väl över 100 W/kvm. Då pratar vi gammeldags enkelt timmerhus med enkelglas i fönstren osv.(?) Sedan en underdimensionerad värmepump till det.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Nackdelen med oljan är som sagt att det är sämre för miljön, ganska dyrt, men det ger också betydande värmeförluster, dels till skorstenen och dels i rummet oljepannan står. Den är ju normalt uppvärmd till t.ex. 65° oavsett den behövs eller inte för stunden. Ser att NIBE's automatik kan sätta på och stänga av oljepannan i perioder om som minst 12 timmar så det är bra för att undvika stillestånd längre perioder. Automatiken ger också möjlighet att styra mot den för tillfälligt billigaste tillsatsen om det finns fler att välja på, t.ex. el och olja.
 
Redigerat:
C
J juppe65 skrev:
2st borrhål på 120m och gör av med 37000KW ink hushålls el
Huset är från 1870 250m2. finns i Stockholms området
Håller med, något är seriöst fel här om det inte finns uppvärmd pool, någon extrem elförbrukare utöver värmen eller något annat som stör jämförelsen.

Vi har dubbla ytan, samma ålder på huset och i mälardalen och drar ca. 26000 kWh.
Och då är värmepumpen ändå underdimensionerad och går på fullt tillskott kalla vinterdagar.
 
J juppe65 skrev:
Enl NIBE säljaren så gick det inte med Olja som tillskott, så tack för den infon
Jo det går. De har en tilläggsmodul som heter AXC40 som man kan använda för att styra shunt och start/stopp på en extern oljepanna. "Shuntat tillskott" heter funktionen.
 
Åter igen Tack
Ska kolla med NIBE, det vi har utanför hushållselen är en poolpump på 1200 w som går dygnet runt midsommar-sista augusti = ca 2000 KW.
Något som kanske säger att bergvärmen inte mår så bra är att vi kan ta ut max 48 gradigt varmvatten innan den larmar.
 
Alla de vanliga värmepumparna från de stora tillverkarna har möjlighet att styra externt tillskott. Om det sen är en oljebrännare, elkassett eller ytterligare en värmepump spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.