A Allt-i-alloMarion skrev:
TYVÄRR, är det bygglov på (vilket de troligen INTE, kommer att skriva på) plank och staket som är högre än 80-90cm (minns inte exakt höjd), dessutom så måste mellanrummen vara lika stora som materialets bredd.. Hur kul blir det. Är nästan säker att det är bara för att jäklas, tråkigt nog.
Är det grannarna som vill slippa insyn får de söka bygglov för ett plank men planket måste stå med avstånd från grannens tomtgräns så man kan underhålla så de får 60 cm smalare tomt! :rofl:
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Rimlig tid har fastslagits i andra fall till (i mitt tycke) rätt vansinnigt lång tid om det var typ 6månader eller till och med mer. Om du då inte gör något så får de kapa fritt det som är på deras sida efter detta men då gränsdragningen är under dispyt kan du ju meddela att all kapning som kan leda till skador kommer du kräva ersättning för om det visar sig att de varit på fel sida och tallat.

Lättast för att detta inte ska bli en väldigt konstig tillvaro med dessa grannar så kanske du bara ska fråga varför detta nu helt plötsligt blivit ett problem? Är det så att de inte håller med dig om att det inte krävs underhåll av häcken och att de vill att du en gång om året faktiskt kommer över och ansar av sidorna?
Jag tror tidsfristen om 6 månader ska säkerställa att den felande parten får möjlighet att invänta nästa varmsäsong och inte måste börja gräva i tjälen i december.
 
S Sir Duke skrev:
Jag tror tidsfristen om 6 månader ska säkerställa att den felande parten får möjlighet att invänta nästa varmsäsong och inte måste börja gräva i tjälen i december.
Jupp är bara tråkigt om man står med grävaren på plats och ser att det ligger stora rötter där man tänkt gräva för ett bygge.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B Bullen1974 skrev:
jag vet inte mer jag kan göra. Jag har skrivit att en behörig får sköta detta eftersom vi är oense. Då började dom skriva att jag är en brottsling.
Det är ett mindgame helt enkelt. De försöker dominera dig psykiskt. Du kämpar för att ställa tillrätta, men som många skriver här, låt dem driva sitt case om de har lust, du behöver inte göra det åt dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Är det grannarna som vill slippa insyn får de söka bygglov för ett plank men planket måste stå med avstånd från grannens tomtgräns så man kan underhålla så de får 60 cm smalare tomt! :rofl:
Det finns inget krav på att man måste underhålla ett plank.
Bygger man med material som inte ruttnar direkt så kan planket stå nästan hur länge som helst utan underhåll.
Bygger man med färdiga sektioner kan man dessutom bara ta loss dom och underhålla dom på annan plats.
 
B Bullen1974 skrev:
som du säger så har jag ett muntligt ok med vittne och en inflyttning för två år sedan.
Mätningen är lite klurigare än så enligt lantmäteriet.
Avtalet är träffat mellan dåvarande fastighetsägarna och avser endast förhållande mellan dessa parter .
För giltighet mot ny fastighetsägare skall parterna uttrycka detta i avtalet och ny part skall informeras om
avtalet innan köpet ( ny avtalspart) om detta inte är gjort finns inget avtal som reglerar förhållande med häcken gentemot ny fastighetsägare / part .
TS motpart avseende påstått avtal är endast den tidigare fastighetsägaren .
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett förslag. Håll inte på och läs och skriv en massa email med grannarna. Det är stressande och risken är att du oavsiktligt skriver något som du inte menar, kanske i stridens hetta. Så enklast är kanske att grannens email framöver hamnar i spamboxen eller blockas helt.

När du träffar dem var alltid vänlig, trevlig och undvikande. Kommer ni in på frågan säg att ni får återkomma till den frågan senare och att du ska fundera på det. Förklara att häcken står på din tomt. Få dem att förstå att inget kommer att hända i närtid. Försök få frågan så inaktuell som möjligt. Prata om vädret istället.



Det där är ett utbrett missförstånd som också sprids på detta forum av vissa skribenter. Nej, du behöver inte ha din häck 50 eller 60 cm innanför fastighetgränsen. Men du kan ju inte sköta tujahäcken från grannens mark så då får du räkna med att en illasinnad granne helt lagligt fulkapar stora grenar som med åren tränger in på deras fastighet.
Frågan är vems häcken är.
Det är ju inte ovanligt att grannar emellan planterar häckar mitt i tomtgräns och ör överens om det, men nu har du kanske hållit på och mailat och medgivit att det är din häck.
Håller med andra hör om att du ska slua hålla på och maila, du lindar bata in dig själv i svårigheter om det skulle bli en juridisk tvist.
Svara inte och förhala det hela som någon skrev.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B Bullen1974 skrev:
jag mailar för att ha det jag säger till dom och dom till mig skriftlig. Annars kommer det en massa lögner om vad som verkligen är sagt har jag märkt.
Sluta maila, det är en är en riktigt dåkig ide om det blir juridik av det hela, du lindar bara in dig i svårigheter som du sen har svårt att ta dig ur när jurister blir inblandade.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
B Bullen1974 skrev:
Jag vet inte vart han tog vägen.
Jag vill inte ha en diskussion med nuvarande grannar mer. De har skickat Mail att jag är en brottsling av två skäl som inget av det stämmer. De springer omkring på området och sprider det om mig. Jag har bett de att skaffa de korrekta handlingar och dokument från behörig som gäller för att fastslå tomtgränsen.
Anmäl dina grannar för förtal och se då till att du har de andra som vittnar i din favör!
 
Fairlane
S Spikin skrev:
Avtalet är träffat mellan dåvarande fastighetsägarna och avser endast förhållande mellan dessa parter .
För giltighet mot ny fastighetsägare skall parterna uttrycka detta i avtalet och ny part skall informeras om
avtalet innan köpet ( ny avtalspart) om detta inte är gjort finns inget avtal som reglerar förhållande med häcken gentemot ny fastighetsägare / part .
TS motpart avseende påstått avtal är endast den tidigare fastighetsägaren .
Fast det är ju så att nuvarande fastighetsägaren köpt sitt hus och tomt, väl medveten om att växtligheten finns där. Jag har aldrig hört talas om att man vid försäljning ska meddela nya ägaren om växter. Servitut är en annan fråga.

Det är ju inte rimligt att jag börjar gorma på mina grannar för växter som fanns i tomtgräns när jag köpte huset.
 
  • Gilla
yalazy och 5 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av dåliga grannar gör att jag ger dig rådet att sätta upp kameror som filmar dina häckar. Var boga att de enbart filmar din egen tomt av juridiska skäl.

Min farhåga för din skull är att de försöker på ett dolt sätt skada din häck (tex gift) när deras verbala attacker inte ger effekt.
Vissa människor är kapabla till betydligt värre saker när de tycker de har rätt eller ser möjlighet att tillskansa sig andras saker. Typiskt mobbar-beteende.

Jag blir personligen förbannad på folk som beter sig så.
Vilken del av landet utspelar sig detta i?
 
B
B Bullen1974 skrev:
Jag försöker mitt bästa!

Jag tror dock att något är i görningen för igår klippte de ena grannens thujahäck vid brevlådorna på framsidan… den hade vuxit över enormt på min sida !
Det kan hända att de kontaktat någon som ska titta på ärendet och nu vill de framstå som helt korrekta.

Det största problemet jag känner är att jag inte vill bo kvar mer. De stirrar och springer omkring mellan gårdarna förbi mig både på fram och baksida, och det känns som att jag är värsta boven i ett fängelse. Jag vill inte gå ut om de är där. Pga obehag att de ska ”flyga” på mig som ena gjorde för några veckor sedan.
• Jag har ju skrivit tidigare i ett långt inlägg, om att jag tror att dina grannar tycker att din Thuja häck sänker värdet på deras fastigheter. Kan du lägga upp några bilder på hur det ser ut på andra sidan på grannarnas tomter?
• Vad har de på andra sidan om sin tomt (inte den delen som gränsar mot din tomt)?
• Har du frågat någon av dem om de principiellt är emot Thujahäckar? Om det är så kommer du inte att gå vinnande ur detta. Då kommer de på ett eller annat sätt göra livet surt för dig och du kommer att må skit i ditt eget hem.
• Kan du tänka dig en annan lösning är Thujahäckar? Ett plank t ex? Skulle det kanske t o m gynna dig som genom detta får större yta att röra dig på? Som din tomt ser ut nu så känns den trång, eftersom Thujorna är väldigt dominanta eftersom de är både höga, breda och yviga. Personligen tycker jag att Thujor passar bättre på stora tomter, men smaken är ju delad ;)
• Skulle vara lite snällt/just om du tog dig tid att svara på mina frågor denna gång, då du inte tog dig tid att göra det förra långa inlägget jag skrev. Om medlemmar i forumet tar sig tid att försöka hjälpa dig genom att komma med input, är det rimligt att du bjuder igen, genom att svara. Åtminstone delvis! Alltså hoppas jag på viss respons från dig på detta inlägg och gärna på det andra långa inlägget.

:heart::heart::heart::heart: (Obs 4 hjärtan är mitt signum, ingen ”kärleksakt” eller ragg)
 
K
T TypRätt skrev:
Kan det vara så att båda är i planerna på att sälja för att flytta ihop till något nytt gemensamt och tycker att det är mer lättsålt utan dessa buskar i gränsen?
Att ha en ordentlig häck mellan små tomter ökar värdet avsevärt!
Ingen vill väl ha gemensam gräsmatta med grannen....
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Att ha en ordentlig häck mellan små tomter ökar värdet avsevärt!
Ingen vill väl ha gemensam gräsmatta med grannen....
Håller med. Förutsatt att det inte är en syrendjungel så är en snygg och tydlig inramning värdehöjande.
 
hsd
Syrén är väl bättre än liguster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.