F
J Josth skrev:
Luftvatten går absolut att få för runt 130-140 tkr inkl installation. Men det är förmodligen leveranstid på minst någon månad.
Såpass ändå? Tänker bara att bytet blir mer komplext med utedel, dra slangar, nytt frånluftsaggregat etc. Men jag får väl ringa en firma och be om offert.
 
F Fideliox skrev:
Finns det fler på forumet som kombinerat Frånluftspump med luft/luft? Vad är era erfarenheter?
Vi har kört med luft/luft och FLVP sedan 2008.
Vår gamla Nibe Fighter 301 klarade inte av ytan riktigt när vi byggde ut så vi satte in en "BissiBissi" och det har helt klart minskat vår förbrukning. I storleksordningen 3500 - 4 000 kWh.
2010 rasade 301:an och en 360 sattes in. Då sjönk förbrukningen lite till, men bara runt 1000-1500 kWh.
2018 rasade kompressorn och ny installerade för dyra pengar. Då började vi tänka på om vi inte skulle byta vår varmvattenberedare mot en modern Luft/vattenVP. Så ut med VVB och en 'BissiBissi' LVVP fick sköta varmvatten och uppvärmning. MEN vi lät Nibe 360:n stå kvar och värmer inkommande vatten innan det går in i LVVP. De jobbar alltså i serie. Elpatron AVSTÄNGD. Vi har ett stort badkar som behöver mycket varmvatten.
Numera ligger vi på ca 8000 kWh lägre förbrukning än med bara FLVP.
Men lönsamt ? Nja, burkarna rasar nog innan de är intjänade. Men det känns bättre att lägga pengarna på nåt man kan se än att betala skyhöga elräkningar.
Numera har vi solceller också och då sparar vi ca 5 - 6000 kWh till.
Jodå, vi började på 32-33' kWh
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
J Jan_G skrev:
Vi har kört med luft/luft och FLVP sedan 2008.
Vår gamla Nibe Fighter 301 klarade inte av ytan riktigt när vi byggde ut så vi satte in en "BissiBissi" och det har helt klart minskat vår förbrukning. I storleksordningen 3500 - 4 000 kWh.
2010 rasade 301:an och en 360 sattes in. Då sjönk förbrukningen lite till, men bara runt 1000-1500 kWh.
2018 rasade kompressorn och ny installerade för dyra pengar. Då började vi tänka på om vi inte skulle byta vår varmvattenberedare mot en modern Luft/vattenVP. Så ut med VVB och en 'BissiBissi' LVVP fick sköta varmvatten och uppvärmning. MEN vi lät Nibe 360:n stå kvar och värmer inkommande vatten innan det går in i LVVP. De jobbar alltså i serie. Elpatron AVSTÄNGD. Vi har ett stort badkar som behöver mycket varmvatten.
Numera ligger vi på ca 8000 kWh lägre förbrukning än med bara FLVP.
Men lönsamt ? Nja, burkarna rasar nog innan de är intjänade. Men det känns bättre att lägga pengarna på nåt man kan se än att betala skyhöga elräkningar.
Numera har vi solceller också och då sparar vi ca 5 - 6000 kWh till.
Jodå, vi började på 32-33' kWh
Intressant historia!

Vad tusan är en "BissiBissi"? :)

Jag förstod inte riktigt hur du menade med att FLVP förvärmer vattnet för LVVP. Du menar att ni nyttjar återvinningen av frånluften typ? Vilken förbrukning har ni på detta? :)

Jag tänker att bättre värmesystem också höjer värdet en del i dessa tider men vem vet vad elen kostar om 10 år?

Går det att belåna bostaden för att förnya värmesystemet tro?
 
Redigerat:
'Bissibissi' är Mitsubishi. Kan vara svårt att uttala så en freudiansk felstavning från min sida.
Ja vi nyttjar flvp's kompressor till att förvärma vattnet till 50-53 grader, som sedan leds in i LVVP för vidare uppvärming. Ingen aning hur mycket vi kan tjäna på det men gissningsvis en del då LVVP får 50 gradigt vatten istället för 4 gradigt. Och FLVP har en COP på ca 3,5. Ja ske samma som LVVP men eftersom ingen elpatron blir involverad hoppas jag det hjälper en del.
Hoppas det funkar i 7-8 år till i alla fall.
Måste ju ha mek frånluft med återvinning.
 
F
J Jan_G skrev:
'Bissibissi' är Mitsubishi. Kan vara svårt att uttala så en freudiansk felstavning från min sida.
Ja vi nyttjar flvp's kompressor till att förvärma vattnet till 50-53 grader, som sedan leds in i LVVP för vidare uppvärming. Ingen aning hur mycket vi kan tjäna på det men gissningsvis en del då LVVP får 50 gradigt vatten istället för 4 gradigt. Och FLVP har en COP på ca 3,5. Ja ske samma som LVVP men eftersom ingen elpatron blir involverad hoppas jag det hjälper en del.
Hoppas det funkar i 7-8 år till i alla fall.
Måste ju ha mek frånluft med återvinning.
Haha det är klart :D

Intressant lösning helt klart men tar ju mer plats också.
 
Det är bra. Vet du vilken firma det var?
A Argastesnickaren skrev:
Solceller som ger 6000 kwh per år för 200 000 kr är riktigt dyrt.
Sista installation jag har koll på är min systers anläggning och den gick på 115 000 kr och då ska den ge 13500 kwh och driftsattes i mars.
 
K KarinC skrev:
Det är bra. Vet du vilken firma det var?
Du har PM
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.