Hej

Hur lång spännvidd kan man ha på 45 x 170 som plansteg på en trappa, de blir alltså liggande.
Dvs hur bred kan jag göra trappan utan att ha ett vagnstycke i mitten, hade tänkt 1200 mm.
 
Låter som det skulle gå bra, trä är ett starkt material! Tänk på att välja ett så kvistfritt material som möjligt, varje kvist försvagar materialet. Tänk också på att inte använda lim i din konstruktion, trät rör sig i takt med att luftfuktigheten ändras, och då får du en trapp som knarrar mer!
 
Dregen skrev:
Hej

Hur lång spännvidd kan man ha på 45 x 170 som plansteg på en trappa, de blir alltså liggande.
Dvs hur bred kan jag göra trappan utan att ha ett vagnstycke i mitten, hade tänkt 1200 mm.
Låter som långt i mina öron, tror du kommer få nerböjning......men jag bara trooooor.... testa att lägga en 45x170 på marken mellan två Leca tex och kliv upp men minst 90 kg belastning.....tror
det blir bra svung i den träbiten....
 
Jag bara förutsatte i mitt tidigare svar att du skulle använda dig av stavlimmat virke. Om inte så tror jag också att dem kommer svikta för mycket?!
 
Dregen skrev:
Hej

Hur lång spännvidd kan man ha på 45 x 170 som plansteg på en trappa, de blir alltså liggande.
Dvs hur bred kan jag göra trappan utan att ha ett vagnstycke i mitten, hade tänkt 1200 mm.
Du kanske kan sätta typ 45-120 som sättsteg under och på så sätt styva upp ditt plansteg.?
 
Har du sättsteg (alltså en tät trappa) är det helt lugnt
Men annars har du väl barnsäkerhetslist, som du kan ha exvis 45x70. Beroende på hur du fäster den kommer den ju att kunna hjälpa till att styva upp steget. Tror inte det ska vara nåt större problem. Men helst stavlimmat mtrl förstås.
 
Stavlimmat virke är knappast böjstyvare än vanligt virke, men tål eventuellt mer innan det går av. Så svikten blir nog inte mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.