devnull skrev:
Mest asbestdamm fick de/dom som monterade "fattiglapparna" på 50 och 60 - talet.
Allra mest fick de som arbetade med tillverkningen i synnerhet de som stod och sprättade upp asbestsäckarna.
/ f.d. Eternitarbetare
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag tänker i termer av reglar 45x45 och att det är meningslöst att lägga på mindre än 90mm isolering, dvs två varv med regel.
Hur mycket du behöver isoler beror väl på hur välisolerat det är innan samt vad man har för typ av uppvärmning idag! (ok dom flesta hus från denna tidsepok är förvisso relativt dåligt isolerade) men ska man regla ut  90mm så får man ju flytta ut fönster och dörrar mm. så då snackar vi lite större renovering.
dom jag känner som gjort detta har nöjt sig med 45mm reglar och på så sätt sluppit jobbet med att riva eterniten samt flytta dörrar+fönster mm.
(har själv end. 95mm + asfa i väggarna och ändå en total elförbr. på 17000 kwh/år på 147m2 så man behöver nog inte överisolera sig!)  
 
Immobil skrev:
/ f.d. Eternitarbetare
På tal om eternit, fast det inte riktigt tillhör denna tråd. I taket i ett av rummen i min källare sitter det plattor som är 1x1meter, ca 0,5 cm tjocka. De är gråa till färgen. Jag vet inte vad de är av för material men jag gissar att det är eternit. Vad tror du? Eller någon annan här... Är det eternit?

Eftersom jag är en riktig tuffing (=hjärndöd) har jag tagit ner två av dem utan något andningsskydd. Det gick rätt bra men de sprack på några ställen och det innebär förmodligen att det bildades ett osynligt moln av asbetsdam som jag andades in så nu är det bara att lägga sig ner och vänta på lungcancer, lungsjukdomen kol och f*n vet vad mer jag kommer att drabbas av :'(
 
siamthai skrev:
På tal om eternit, fast det inte riktigt tillhör denna tråd. I taket i ett av rummen i min källare sitter det plattor som är 1x1meter, ca 0,5 cm tjocka. De är gråa till färgen. Jag vet inte vad de är av för material men jag gissar att det är eternit. Vad tror du? Eller någon annan här... Är det eternit?

Eftersom jag är en riktig tuffing (=hjärndöd) har jag tagit ner två av dem utan något andningsskydd. Det gick rätt bra men de sprack på några ställen och det innebär förmodligen att det bildades ett osynligt moln av asbetsdam som jag andades in så nu är det bara att lägga sig ner och vänta på lungcancer, lungsjukdomen kol och f*n vet vad mer jag kommer att drabbas av :'(
Det är säkert ett gammalt pannrum? Då är det med stor säkerhet eternit som sitter i taket som brandskydd. Brukar även sitta på dörrar.
 
siamthai skrev:
Eftersom jag är en riktig tuffing (=hjärndöd) har jag tagit ner två av dem utan något andningsskydd. Det gick rätt bra men de sprack på några ställen och det innebär förmodligen att det bildades ett osynligt moln av asbetsdam som jag andades in så nu är det bara att lägga sig ner och vänta på lungcancer, lungsjukdomen kol och f*n vet vad mer jag kommer att drabbas av :'(
8) Du kan lungt leva vidare. Risken för att du har fått asbestos är mycket minimal. Du löper en större fara av att gå över gatan, så se dig noga för. ::) ;)
 
Såna plattor satt det i pannrummet på ett av de husen vi tittat på. Man satte eternit i taket pga att de tålde värme så pass bra.

Är väl rätt tveksamt om du skulle få lungcancer av att ha handskats med bara dem. Man har ju läst på sig lite nu när man börjat uppmärksamma eternithusen! =)
 
Bodde i en radhuslänga för några år sen, som hade eternitplattor. Fastigheterna bytte ägare o den nya ägaren ville snygga till husen. De satte reglar o träpanel utanpå eterniten, kan inte åminna mig att det var speciellt dammig eller att det var plattor som sprack. Däremot byggde det ju ut en bit så fönstret blev svåra att öppna, men det åtgärdades när de lite senare bytte fönster :)
Vi äger nu en villa med eternitplattor o vi tänkte sätta reglar o panel utanpå plattorna. Plattorna isolerar ju jättebra, så varför ta bort dom. Genom att sätta nya panelen utanpå så behöver vi nog inte heller tilläggsisolera, för då blir huset för tätt. Nu ska vi dock lyckas enas om färg på kåken med panelen, jag vill ha gult o sambon vill ha typ siljansblå. Mitt förslag var 10 år med gult o sen måla om o ha 10 år blått o sen får framtiden utvisa nästa färg :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.