Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Paola Righetti
Hej alla glada!

Länge har jag och min sambo haft drömmen om att bo ute på landet i det fria. Även innan vi träffades.

Tomt uppifrn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sommaren 2014 fann vi äntligen vår drömtomt på 15000 kvm ute på landet i sydsverige. Vi hade redan innan det bestämt oss för att bygga med Myresjöhus och träffade arkitekten ute på plats som lyssnade på våra önskemål och ritade upp vårt blivande drömhus.

IMG_8924.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tomten skulle avstyckas och det var en trög process men blev klar i september 2014. Oktober samma år skickades ansökan om bygglov in. Detta är dessvärre inte klart ännu. Massa byråkrati och tråkigheter. Läs mer under denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/bygglov/253900-utom-detaljplan-kan-de-neka-bygglov-pga-tycke-om-utformning-av-fonster.html

Vi håller tummarna för att bygglovet äntligen går igenom den 9e april då kommunen har nämndmöte.

FullSizeRender.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutbeställningen på huset är gjord och vi har fått leveransdatum oktober 2015, nyckelfärdigt första veckan i februari 2016.

På tomten var det massa vildvuxna träd och buskar inkl en enorm pil som hängde över vägen. Vi har redan anlitat någon som tagit bort allt och nu väntar vi på offert för stubbfräsning och utjämning av mark.

Det finns ett stall på tomten och ett tillbyggt litet garage. Jag har planer om att fräscha upp dessa i sommar.

Vi har tagit bort hundravis meter av elstängsel så bonden kan komma till och klippa ner den vildvuxna hästhagen.

IMG_8432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta gärna på videoklippet min bror gjort med helikopterkamera över marken. lösenord är PaolaJoeTomt

https://vimeo.com/cosamia/review/122574180/2b2f9a5761

Fortsättning följer...
 
Vilken härlig tomt. Så där skulle jag också vilja bo. Lycka till!
 
Paola Righetti
Marlen Eskilsson skrev:
Vilken härlig tomt. Så där skulle jag också vilja bo. Lycka till!
Tack :)
 
Intressant format på tomten!
Jag bodde en gång på en tomt som var 10 m x 45 m = 450 m2.

Er är ju "något" större, men vad är längd och bredd ungefär?
Och vad skall ni göra med all mark?
Betesmark är väl det naturligaste, men då är elstängslet bra att ha.
 
Paola Righetti
KnockOnWood skrev:
Intressant format på tomten!
Jag bodde en gång på en tomt som var 10 m x 45 m = 450 m2.

Er är ju "något" större, men vad är längd och bredd ungefär?
Och vad skall ni göra med all mark?
Betesmark är väl det naturligaste, men då är elstängslet bra att ha.
Jo, vi var ju egentligen inte ute efter så mycket mark men det var det som var till salu... Vi hade varit och kollat på grannhuset som var till salu innan och blivit förälskade i området.

Vi har inte några konkreta planer mer än att låta bonden klippa ner och möjligtvis arrende framöver. Eller så lite ängsblommor :)

Bredden på tomten är ca 40 meter där den är som smalast och ca 350 meter lång. Ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.