Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det rör sig så smått framåt, bara en kille kvar på plats som pular med resterande. Han kommer dock att göra uppehåll i några dagar nu i väntan på att vi löser golvproblematiken - återkommer nedan till klurigheten.

Trappan är nu fixad med tillsnyggning av materialmöten, putsad vägg / träkonstruktion, samt målad i slutgiltiga kulörer. Valde gråa plansteg som matchar "betong golvet" i källarplan och vita sättsteg som kringliggande väggar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
p

Blev jättebra med upp-öppningen våningsplanen emellan, känns nu inte alls som man går ner i källaren som en mindre trevlig del av huset utan det gör källaren till en lika naturlig del av huset som ovanvåningen (båda trappor är likvärdigt livsfarligt branta).
Är en skiva satt för nedre delen i nuläget eftersom det finns små barn i huset:) Ska bli fallskydd av något slag inom kort.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så till problematiken.... Vi har valt att lägga ett översta lager med flytspackel, Weber 4310, i hela det renoverade utrymmet. Det ser precis så ljusgrått och fint ut som vi önskar slutresultatet ska göra. Planen är att få ett ljusgrått golv som har en blank och tålig yta.
Det som nu händer när vi står inför att ytbehandla är att detta flytspackel blir brunt snarare än grått och mörknar alldeles för mycket oavsett vad vi använder. Lab pågår men det är klurigare än vad vi trodde. Att ytan suger åt sig rejält är ju väntat men att den inte torkar upp o ljusnar alls var inte väntat. Och att sedan golvet blir brunaktigt på ett icke bra sätt är direkt ovälkommet.
Ytbehandlingen måste vara diffusionsöppen (dvs andas) så utbudet är lite begränsat vad man kan lägga på.
Testar olika oljor och vaxsorter och ska nu testa impregnering...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För dessa tester är långt i från godkända!

/FF
 
Så fin trappan blev. Jag gillar halkskyddet, ser ut att vara spår i träet? Var det så från början eller har ni gjort det? Vi gjorde något liknande försök med att måla trappan vit/grå, men gjorde en kombination tvärt om, vilket inte var vackert alls, i alla fall inte hos oss. Så vår trappa bidde helvit istället.

Intressant experiment med flytspacklet. Har ni använt särskilt flytspackel som är anspassat för att ha som slityta?
 
G
Marlen Eskilsson skrev:
Så fin trappan blev. Jag gillar halkskyddet, ser ut att vara spår i träet? Var det så från början eller har ni gjort det? Vi gjorde något liknande försök med att måla trappan vit/grå, men gjorde en kombination tvärt om, vilket inte var vackert alls, i alla fall inte hos oss. Så vår trappa bidde helvit istället.

Intressant experiment med flytspacklet. Har ni använt särskilt flytspackel som är anspassat för att ha som slityta?
Det flytspackel de använder dvs. Webers 4310 är inte anpassat som slityta och jag tror det är därför de får problem med kulören också eftersom de som är tänkta att beläggas inte innehåller pigment.
 
Tung (China) olja används med relativt bra resultat för impregnering av betong bänkskivor i köket och klinkerfog. Men den gör också ytan mörkare. Troligen är flytspackel ännu mer porös än t.ex. c40 betong, och färgändring också större.

Man kan ifrågasätta till vilken grad källargolvet ska vara diffusionsöppen.
Kanske finns det någon i forumet som har själv erfarenheter med detta?
 
Ja, man kan verkligen undra över valet att lägga flytspackel överst. Är en firma jag arbetat mycket med och jag har alltid varit nöjd så jag har förutsatt att de vet vad de håller på med men i detta fall undrar jag verkligen. Får se vad de kommer fram till gällande ytskiktet. O gällande hållfasthet så har jag också mina funderingar men vi får se. Hoppas slippa hamna i reklamationsläge. Dels för att de alltid tidigare levererat bra med duktiga hantverkare och dels för at det vore så sjukt jobbigt att behöva göra om eftersom jag har valt att integrera marmorplattorna i nivå med betonggolvet...

/FF
 
O Marlen, halkskyddet är mycket riktigt gjort med en fingerfräs som ska ge åtminstone lite hopp om att inte slå ihjäl sig i denna branta trappa :)
Jag ska ta en bild på trappstegen nedifrån inom kort!
/FF
 
Hej FF, väldigt fin trappa - men brant, som nämnts. Jag har en liknande situation med branta trappor både till övervåning och källare. Jag funderar på att byta ut trappstegen och göra en slags spartrappa.
Jag förutsätter att du tänkt i dessa banor men förkastat det.
Varför?
 
Lägg creatina på betongen. Jag var på kurs o förra helgen och testade materialet.
Det är ett puts som man blandar pigment i kolla här
http://www.decomaterial.se/web/galleri/creatina/
det blir inte samma nyans över hela ytan utan det blir schatteringar..
Jag skall lägga det på betonggolvet i källaren och i badrummet.
 
Krillew skrev:
Lägg creatina på betongen. Jag var på kurs o förra helgen och testade materialet.
Det är ett puts som man blandar pigment i kolla här
[länk]
det blir inte samma nyans över hela ytan utan det blir schatteringar..
Jag skall lägga det på betonggolvet i källaren och i badrummet.
Intressant, tack för tips - ska definitivt kolla upp!
/FF
 
Stl skrev:
Hej FF, väldigt fin trappa - men brant, som nämnts. Jag har en liknande situation med branta trappor både till övervåning och källare. Jag funderar på att byta ut trappstegen och göra en slags spartrappa.
Jag förutsätter att du tänkt i dessa banor men förkastat det.
Varför?

Huset har två likvärdiga trappor till källare samt ovanvåning. Trappan till ovanvåningen skulle kunna förbättras med en helt ny trappa då det finns plats för fler steg (3-4 st) ut i den nedre hallen och detta har varit familjens tanke. Dock är det ganska kostsamt med nya specialanpassade trappor så det har inte prioriterats.

Vad gäller trappan ner till källaren så är de lite svårt att få dit en mindre brant trappa beroende på förutsättningarna så det var aldrig någon diskussion om att byta ut denna.

Personligen tycker jag att spartrappor är jobbiga att gå i så jag har inte föreslagit en sådan för familjen i huset.
/FF
 
Vi har också en brant trappa ner i vår källare och jag tycker man vänjer sig fort. Det är bra med motion :)
 
G
Varför måste ytbehandlingen vara diffusionsöppen?
 
Fabrikanter att tätskikt & ångspår brukar rekommendera så för betonggolv utan isolation på undersidan. Fukthalten i betongen kan då vara relativt högt.

Men, när det gäller applicering av fukt & ångspår finns det många olika åsikter. Om betong golvet i källaren är relativt torr, skulle jag personligen inte tveka att impregnera med t.ex. tungolja i flera omgångar. Ev. med polering mellan gångerna om man vill ha det fint.
 
gäst skrev:
Varför måste ytbehandlingen vara diffusionsöppen?
Då hela huset stod i vatten när vi bilade bort plattan, vilket gav att vi dränerade om tre sidor av huset, så vågar i alla fall inte jag chansa på att det inte kommer att finnas en viss fuktighet som tränger upp.
Vi har lagt tvättad singel och 100 mm golvisolering under betong och flytspackel. Hellre det säkra före det osäkra, då jag misstänker att det är en mindre naturbäck som rinner under huset....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.