Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Hej Vänner,

Jag har en fråga, kanske en dum sådan men jag måste få ställa den.
Jag ska byta innertak på ett rum snart, då vi har baracudatak eller vad det heter.

Ska sätta in glespanel 28x70 med cc30 och sedan tak från byggmax. Min fråga är då för att få till cc30 på glespanelen ska mallen som jag gör vara 24 cm? Hur gör jag enklast så att det blir rätt?

Tacksam för alla svar som gör mig klok..
 
A
Eller rättare sagt hur får man cc30 mellan glespanelen? Kan ni några knep, väldigt tacksam för svar och hjälp.
 
A
Ingen som vet hur man får till cc30? :surprised:
 
Förstår inte frågan... Mäter upp och märker på reglarna vart de ska sitta.. Gör en mall av en glespanel och märk upp?
 
A
jag har gjort det Stisse12, jag mätte från mitten av ena glespanelen till den andra och har nu gjort en mall av en bit glespanel som är 23,5 cm. Så nu är glespanelen cc30 som jag har satt upp. Felet som jag hade gjort var att jag kapade en bit som var 30 cm då vart det helt skogen.. Hur som helst tack för svaret Stisse12..
 
Använd helst inte en mall som du sätter mellan reglarna. Bredden på virke kan diffa lite och således kan cc-avståndet dra iväg om man har otur.
Nu kanske det inte är ett så stort rum och felmarginalen kanske aldrig behöver bli så stor.

Det smidigaste (enligt mig) är att mäta ut måttkjedjan med måttband längs två väggar och sedan sprätta linjer med färgsnöre.
Då rationaliserar du bort ett verktyg (mallen) under montaget och det är en stor fördel när man jobbar över huvudet:)
 
A
Tack Jönsolle, det var mycket bra råd. Ska göra så på nästa rum, rummen är identiska 8m2. Nu gick det faktiskt rätt bra ändå.
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.