Hej!

Är på g att skriva på för Nybro och har börjat planera inredningen. Funderar på om det är någon som passat på att sätta in spottar på nedervåningen (då övervåningen är oinredd)? Jag funderar på att sätta spottar lite glest längs med väggarna i mat- vardagsrum - för att slippa den totalt upplysta känsla man kan få om man sätter spottar i hela taket.

Hur har ni gjort och vad har ni gjort för fräcka inredningsdetaljer? :)

Jag funderar även på om man kan göra någon alkov i de tjocka väggarna, att sätta in en glashylla eller likn i väggen med en spot över... Man borde kunna göra ett hål mellan reglarna och klä in i gips....

/Hmmm... köpte inte vi ett nyckelfärdigt nytt hus för att slippa renovera & greja.............. ;-)
 
H
sätta spottar kan ni väl göra inan ni gör övervåningen. skruva upp spånskivorna på övervåningen och lyft bort isoleringen så borde det väl inte vara några problem. Smålandsvillan bygger ju med kertobalkar över hela bjälklagen, så de kan nog vara lite knöliga att gå igenom, fast jag tror att de förbereder alla balkar med genomgångar, så att det redan är klart, men jag minns inte riktigt, det var ett tag sedan vi var å fabriken och tittade på vårt hus..

lycka till :)
 
H
tror inte att det är så superbra att karva upp mittenväggen, för där går väl all el mm.alla andra vägger går ju utan några konstigheter. Vi ska öppna upp vår vägg och sätta ett fönter igenom
 
Tänk på att Spotts alstrar en väldig värme uppåt från sockeln så det krävs att man sätter en skyddsplåt ovanför med minst ett spann på 10 cm... ex på vad mina kompisar gjort som lösning är att dom köpt plåthinkar på biltema och placerat dom över resp. spot... snabb och enkel lösning men en viktig detalj!
 
stebac skrev:
Tänk på att Spotts alstrar en väldig värme uppåt från sockeln så det krävs att man sätter en skyddsplåt ovanför med minst ett spann på 10 cm... ex på vad mina kompisar gjort som lösning är att dom köpt plåthinkar på biltema och placerat dom över resp. spot... snabb och enkel lösning men en viktig detalj!
Markslöjd säljer även dessa "spotthinkar". Precis som du säger är dessa ett måste!
 
En kompis till oss snackade in sig hos lokala Sibyllakiosken och fick tomma korvhinkar, diskade ur dem och det funkade skitbra. Gratis dessutom :-D
 
Min elektrikerpolare hjälpte mig med spottar till ett badrum. Då användes enbart gröna eldosor över i taket vilket räckte gott och väl enligt honom då dessa spottar var byggda för att användas så. Spottarna hette Zon eller något liknande. Skitenkelt att montera då man slapp pottorna...
 
Danne: De spottar din elektriker använde var antagligen sk möbelspotlights dessa kräver inte stort fritt utrymme uppåt. Detta pga att de alstrar sin värme neråt till skillnad från de "traditionella" spottarna som alstrar värme uppåt.

Mvh Anna
 
Möjligt, men de är himla bra.
 
Till er som brytigt upp taket/golvet i eran SMV, är inte skivorna på ovanvåningen spontade och sedan spikade, tror det är så i mitt hus. Blir ju jobbigt att bräcka upp då....eller?

Tänkte med sätta spottar på toaletten, kom just på att i mitt lammhult hamnar toaletten mestadelt "utanför" golvet på ovanvåningen. Det borde bara vara att ta bort pappen och isoleringen o borra glatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.