Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har läst i flera inredningstidningar om att sätta diskmaskinen i arbetshöjd om man har möjlighet till det. Finns det någon som gjort så eller har erfarenhet av det? Jag har ännu ej sett något exempel på bild eller i verkligheten.
 
Jag har diskmaskinen i arbetshöjd i detta hus.....även i mitt första hus hade jag det....har svårt att se att jag någonsin vill ha den stå på golvet igen...;)
 
Ja, min syster har haft det i många år och det lät ypperligt så det var ett krav när vi byggde nytt kök. Har inte ångrat mig en minut. Men då vi byggde med IKEA kök och de inte har stöd för sådana finesser så blev det en del egna lösningar för att få till det, men bra blev det! :)
Kan verkligen rekommendera det. Tyvärr lyckas jag inte lägga in en bild åt dig.

/Henrik
 
Tack för svar om detta. Men hur har ni placerat den i förhållande till de andra skåpen? Jag menar att det försvinner en del arbetsyta om man gör så eller hur?
 
Reply @Higtower : Visst har Ikea det. Jag/Vi byggde 2001 in en IkeaDiskmaskin enligt Ikeas byggbeskrivning. Det är/var inte en "standard faktum" produkt utan en beskrivning över hur man kombinerar div överskåp med en bottenlåda för att på så vis höja maskinen 40 cm.
Absolut skall du höja om du kan. Diskmaskinen böjer man ju sig för nästan varje enskilt bestick/tallrik. Lägg istället ugnen på obekväm höjd, där böjer man sig max 4 gånger per användning.
målet är att placera diskmaskinen kant i kant med diskbänken, man vill ju helst ha så lite dropp på golvet som möjligt, vilket man ju slipper om maskinen är under diskbänken. Och optimal placering är besticklådor /porslin så nära som möjligt.
 
Ok hyggabus, det var inget de kände till när vi köpte för några år sedan. Jag vet att IKEA har haft en smalare diskmaskin i sitt sortiment (tror inte den finns längre)
Problemet är att en standard diskmaskinen är 60 bred liksom skåpen, jag löste det med ett avsågat underskåp (fanns inga halvhöga sådana) (jag förstärkte lite extra för att inte få en massa resonansljud). Överskåpet sattes på väggen och med micron ovanför diskmaskinen så funkade måtten bra för mig. Micron med inbyggt grillelement krävde dock en luftspalt mellan diskmaskin och micro som tyvärr släpper ut lite onödigt ljud från diskmaskinen. På sidan satte jag en av IKEA täckskivor.
Ja, man förlorar lite bänkyta så det är ju en avvägning beroende på hur stort köket är, men han man möjlighet så är det guld värt med upphöjd diskmaskin och vi har inte ångrat att vi satte ugnen på låg höjd istället.
/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.