Status
Tråden går ej att kommentera.
Efter att ha tittat på en miljon olika bygg- och renoveringsprogram (Property Ladder och Grand Designs är favoriterna) har jag äntligen mitt eget projekt.

Jag har övertalat min tjej att köpa ett renoveringsobjekt. Så nu har vi en tvåa på 57kvm som ska totalrenoveras. Lycka!

Det här är inget jag har gjort tidigare eller har någon större kunskap om. Tidigare har jag målat- och tapetserat om. Snickrat lite och fixat någon smågrej. Men jag tänker att någon gång måste vara den första, hur svårt kan det vara? (hehe ja, jag är optimist). Jag är hyfsat händig och får lära mig eftersom. Budgeten är låg men tid och tålamod har jag. Och framför allt, det här har jag drömt om att få göra i... jag kommer inte ens ihåg hur länge. Så nu är jag i alla fall väldigt exhalterad och pepp.

Allt utom badrummet ska renoveras. Vi börjar med köket. Vi kommer att bo här samtidigt som vi renoverar så det kommer att vara lite krångligare och ta lite längre tid men det är ok.

Lägenheten

planlght.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hall.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen ska målas om, garderoberna få ett nytt lager färg. Alla rum får nytt golv och listerna ska målas om. Liten smyglist kommer att gömma golvskarven.

Badrum.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrummet är stambytt nyligen så det är bra som det är. Fast jag vill jättegärna ha en handukstork. Handdukarna är konstant fuktiga!

Sovrum.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrummet ska tapetseras.

Kok.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksluckorna ska målas om. Dom nedre skåpen kommer att byggas om för att få plats med diskmaskin. Nytt kakel över diskbänk och spis. En köksfläkt ska oxå upp. Finns dock ingen el för diskmaskin och fläkt (?)

Vardagsrum.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet ska målas. Balkongen ska få trall och platsbyggd bänk.


Har precis börjat med projektet. Hittills har vi spacklat en del hål i köksväggarna och skrapat bort lös färg på kökssnickerierna. Äventyret fortsätter!
 
Renoveringsskadad som jag är ser jag direkt en möjlighet att göra om den till en mini-3a, minska ner sovrummet lite, riv väggarna mellan hall och kök så hallen och köket blir ett rum. Sedan gör du ett litet kontor/barn/sov-rum längst in i nuvarande köket. På så sätt får du betydligt fler potentiella köpare
 
Ja det är lite mer än vi planerat :) Vi tänkte bo här ett tag framöver och är nöjda med vår planlösning. Men det är kul med att höra hur andra tänker. Fast med din lösning så skulle köket inte ha något fönster och man skulle kliva rätt in i köket från trappen. Känns inte idealt. Men jag lekte lite med tanken att om jag skulle flytta nån vägg så skulle det vara badrumsväggen en bit ut i hallen. Så skulle man få lite mer plats där.
 
Lyllos, säger jag, som &så tittat på en miljon Property Ladder och Grand design :)

Trevligt kök! Och bra att ni behåller det istället för ett tråkigare nytt, även om det blir ett slit med att slipa luckorna..
Det enda jag skulle gjort annorlunda, är att ta loss golvlisterna, jag tycker inte smyglister på socklarna är någon höjdare (näranog fusk, tycker jag). :)
 
Vi bestämde oss för att lämna in luckorna. Vi har att göra ändå, så slipper man pressen att det måste se perfekt ut annars syns det så väl.

Håller på med sovrummet nu där tapeterna åkte av ända in till putsen. Bredspackling tar lång tid och massa spackel! Så jag känner mig bekväm i att sätta smyglist på :) Kan dessutom tycka att kvartsstav kan bli rätt fint.
 
Hur går projektet? Några nya bilder hade varit kul att få ta del av.
 
Trevligt blogginlägg och jag gillar också köket. :)
 
Kekken skrev:
Hur går projektet? Några nya bilder hade varit kul att få ta del av.
Hej! Det har vart fullt upp. Men jag ska snart lägga upp en uppdatering :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Trevligt blogginlägg och jag gillar också köket. :)
Tack! :) Nu har jag börjat ta tag i köket, hur mycket som helst att göra men jag har en vision :) Lägger upp en uppdatering snart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.