Har nästan 2,6m i takhöjd i köket o ska sätta pärlspont som bröstpanel. Hur hög panel? Har för mig att det finns något mått typ 3/5 av väggens totalhöjd. Snälla hjälp?!
 
Ja, antingen det eller 5/7. Eller fönsterbrädshöjd. Det beror lite på dörrarna och fönstren.
 
Har för mig att jag läst någonstans att olika höjder var moderna vid olika tidpunkter.
Vårt hus från 1910-talet med ca 2.55 i takhöjd hade en panel som var 1.20m hög i köket. Det har vi nu också (vi flyttade köket en bit) och det ser bra ut.

/EB
 
  • Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
På 40- ch 50-talet satte man en enklare variant av boasering, den bestod av masonitskivor som sattes upp liggande samt smala trälister. Liggande masonit = 1220 mm höjd.
 
  • Gilla
AnnJepp och 1 till
  • Laddar…
I vårt hus från sekelskiftet är den 1.20m hög.
 
Vet inte vad som är "rätt", men jag tycker det blir snyggt om man sätter bröstpanelen så att den överliggande listen kommer i samma höjd som fönsterbänkarna.

/fredrik
 
Hur hög bröstpanelen "ska" vara beror lite på hur gammalt huset är, eller vilken tidsperiod ni ska efterlikna. På 1700-talet och tidigt 1800-tal hade man en låg bröstning, vanligen slät. På sin höjd gick den upp till fönstrets karmbottenstycke. Under det sena 1800-talet hade man bröstning upp till 3/5 eller 4/5 av väggen, men också lite drygt hälften. Man kan också ha bröstning på ungefär halva väggen, men vanligast är 3/5. Personligen tycker jag nog att det är snyggast också. ;)
 
  • Gilla
Stephanie Leisnert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.