Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jämfört med tidigare projekt var den här rivningen rena promenaden i parken. Jag skulle byta ut skivor och isolering, så det var bara att slå ned gipsskivorna med kaklet på. Vilda svingar med slägghammare, efter att först ha monterat ned VVS-installationerna. Badrummet är på övervåningen under taket, därav snedtak längs långväggen. Jag hade funderingar på att ta mig ut på vinden när jag ändå höll på, delar av den är annars svåråtkomlig för inspektion. Det visade sig dock att det var flera kilometer med isolering utanför. Hur vet jag det? Jo, liten mus hade tittat in vid något tillfälle, och lämnat efter sig ett hål i vindpappen och lite bajskorvar. Ganska imponerande, övervåningen i en tvåvåningsvilla med betongbjälklag. Hur kom den upp?

Det vore ju inte jag om det inte inträffade någon KATASTROF. Golvbrunnen skulle bytas, det finns ju någon slags lag om det när man renoverar gamla badrum. Tänkte ta det försiktigt med handbilning, jag ville ju inte hacka hål ned till undervåningen. Således borrades ett antal hål runt brunnen. I ett av hålen var det trögt, borren stod bara och stampade. Ganska länge stod den och stampade, men sedan började vattnet spruta! Hurra! Sa jag inte. På bilden (där den nya brunnen sitter på plats) visar pilarna var man valt att dra rören med vatten till duschen. Hur f-n kan man göra så! Förutom hålet jag gjort hade jag knycklat till vattenröret på flera ställen med mitt idoga borrande. Självklart söndag kväll också. Fort-fort stänga av vattnet, ringa VVS-jour, bila fram läckan och försöka fusktäta så vi kunde duscha på måndag morgon. Sedan kom en förstående VVS-tekniker (han skrattade i alla fall inte så jag såg det, men möjligen hela vägen till banken) på måndagen och räddade mig. Rörskarvning, och dessutom rörkorsning eftersom varmt och kallt var felmonterat från början. Därefter ganska mycket hackande, och slutligen en ny brunn på plats.

Jag bytte också regeln bakom hålet i väggen, den såg lite svartmöglig ut. Lyckades dra loss den från gipsskivorna utan att skada utsidan. Dock passade tonåringen på att luta sig mot väggen i det läget, så liten spricka blev det. Å andra sidan vävtapet på utsidan, jag tror skadan kan maskeras utan större ansträngning.

Så återstod att få bort tätskiktsgegget från golvet. Jag försökte med huggmejsel, men då tog man bort delar av golvet också. I stället blev det elskrapa, ett tillbehör till den Multicutter (Feinsåg tror jag det heter också) som pappa bidrog till senaste julen. Nu alltså äntligen inköpt, och har fått slita hårt. Två bilder nedan, det är 90 minuters arbete mellan de två. Totalt var det 3 kvadratmeter som jag kratsade bort på det viset. Faktiskt inte så kul. Övervägde vinkelslip, men det hade dammat så eländigt, och dessutom var jag inte säker på hur hälsosamt tätskiktskletet skulle vara om man pulvriserade det på det sättet. Jag fick i alla fall avsluta med att ta bort det sista med en betongslipkopp på vinkelslipen. Jag tejpade igen alla dörrspringor och låste dörren, men dammet lyckades ändå ta sig ut under socklarna till stora delar av huset. Jag tror betongdamm är en levande organism som kommer ta över världen så småningom.
 
L
Hej storebror!

Säg hade det inte varit bättre med en träkåk? Det verkar så kraftkrävande och lungfunktionsnedsättande det där arbetet. Om du känner dig osäker är du väldigt välkommen att prova bygga sådant badrum i Hälsingland!! Om du har krafter kvar vill säga.

Kram lillasyster med träkåk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.