Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Long time no see.....så var det äntligen klart, mer än 3 år efter det att skadan var ett faktum. Igår kom domen från tingsrätten och vårt krav på ersättning för dolt fel i badrum bifölls helt. d^_^b

Många på byggahus formumet ansåg att man i princip inte kan vinna dolt fel pga undersökningsplikten :blushing: och jag fick många råd att inte driva detta. Men nu är det klart och jag är fantastiskt nöjd och glad att moralen, etiken o sanningen har segrat!

Jag antar att vem som helst som vill kan begära ut domen som är på 14 sidor o läsa, det är (tror jag) en offentlig handling.

Vad har då hänt, i korthet;

1. Hus byggt 2003, inga synliga fel och överlåtelse utan anmärkning.
2. 6 mån efter inflytt - fog sprack i badrummet.
3. Skadan var ett faktum och utredning av opartisk angav följande skäl: Bristfälligt tätskikt och felaktigt regelavstånd.
4. Motpart bestred helt.

IF försäkring tog en viss del av skadan och nu kommer vi få allt annat betalt också. Hela renoveringen kostade: 125,000 ca, IF tog en del, och 60,000 kvarstod då vi gjort avdrag för de nya branch-reglerna som kom precis med tex minerit istf gips. Advokatkostnader är på ca 125.000 sek bara för oss, motparten har också sådana.

Dyrt blev det med andra ord! men inte´för oss :D
Motparten dömdes till att betala allt inkl ränta. Så från ett karv på 60,000 får de nu betala 60,000 + 125,000 + ränta plus deras del som ev inte täck sav rättskydd = runt 200 000 SEK

Vad har jag lärt mig som jag kan dela med mig av:

1. Det är viktigt att läsa in sig på att man (utöver att ha moraliskt rätt?) ocsså har jurisiskt rätt, dvs vad säger lagen och praxis.
2. Allt som du vill bevisföra måste dokumenteras och räkna med att folk måste vittna. Det är således ingen bra ide att räkna med att snickaren som muntligt säger till dig att han bygger "asbra med massor av garantier" kommer säga så under ED i tingsrätten. :rolleyes:
3. Människor (vittnen) som kan anses vara partiska är inte mycke ttill hjälp, dvs tex din fabror även om han är Dr. i våtrumslära....
4. Var i princip 100 på din sak, och lek "djävulens advokat" för att själv hitta svagheter i ditt sätt att se på saken.
5. Välj en meriterad och dyr advokat! motparten kommer ju (förhoppningsvis) betala eller hur?
6. Räkna inte med att Advokaten gör jobbet, du måsta själv driva, ta fram dokument, dokumentera, hitta rätt personer, fråga runt och luska.
7. Räkna aldrig med att någon någon säger muntligt är rätt: Inledl med "Vi driver detta i tingsrätten och undrar om du kan intyga på papper och som vittne....." Då sållar du agnarna från axen, mååånga säger massa saker utan att ha fog för det eller ens rätt i sak tro mig....

Thats all folks!

Nu återstår det lilla problemet att verkligen få pengarna, eller om de överklagar, vänta 3 år till q(;^;)p

God Jul!

/Åsa
 
Härligt Åsa!
Själv e jag snickare, en ensam företagare som ser till att hålla mig informerad om saker som ändras (som det ständigt gör). Super kul för er att det ordnade sig. Med de fel som stod ang. fel regelavstånd etc fattar jag inte att det var själklart att de skulle åka ditt direkt.
Ha det najs!
 
Hej,

För oss var det självklart! Men man kan ju inte tvinga någon att ta ansvar om man inte till syvene och sist stämmer dem. Synd att det skall behöva gå så långt. kostanden blev ju ca 4x summan från start!
 
Blir det den förra ägaren som får betala? Hoppas de inte sålde huset pga dålig ekonomi.. då är garanterat deras liv förstört.

/Christian
 
Det är ju inte så att vi "gått med plus" . Vi har ju fått ställa deras slarv till rätta.....

Men inte någon: God Jul!! att få en sån dom. Å andra sidan, så hade de inte ljugit om husets uppförande för oss hade vi nog räknat med detta till större grad. Det är ju skillnad att säga att "Allt är byggt med grantier från Myresjöhus" till att sen få veta att "Ja, just ja....sade vi inte det....det var vår polare Perra som fixade badrummet för en 10 papp (typ)".
 
Fast ja, inte någon God Jul !! direkt kanske att få en sådan dom. Men man kan ju inte låta sig luras av folk bara för att vara snäll.
 
Har du nåt ärende nummer på målet. Vi ska själva upp i Tingsrätten snart på muntlig föredragning.
 
G
Hejsan Åsa,
vi befinner oss i en liknande situation. Undrar om du har numret på målet? Det vore till en stor hjälp för oss!
Mvh
Maria Andersson
 
Hej!

Dommen kom igår, har inte läst den ännu, men vi har i all fall fått rätt i Tingsrätten. Säljaren åläggs att betala det vi krävt.

Känns skönt att rättvisan har segrat ännu en gång.
 
Det blev dolt fel.

Åsa har ni fått tillbaka pengarna ännu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.