Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

För 3 år sedan flyttade vi in i ett Modulenthus. Det har varit en bedrövlig resa. Jag skulle vilja ha lite tips om hur man kan göra för att inte känna sig lurad av tillverkaren. Det gäller golv, vitvaror, utvändig målning, grovplanerad tomt som är mycket grovplanerad, m.m.

Aldrig mer Modulenthus
 
A
Tyvärr är det ju så att Byggahus censurerar inlägg. Annars hade du kanske fått rätt information tidigare och inte behövt utsättas för Modulenthus svinaktiga affärsmetoder.
Ta advokatkontakt fortare än kvickt!
Lita aldrig på Modulenthus!
Lita aldrig på Modulenthus!
Lita aldrig på Modulenthus!
Se till att ha en egen besiktningsman som gör garantibesiktningen (tvåårsbesiktningen). Håll GAR-Bo så långt bort från ditt hus som möjligt!
 
Jag är inte förvånad av ditt svar, för det finns säkert mer vanliga människor som råkat ut för något märkligt. Jag kommer att fortsätta på andra bloggar om det är så att någon blir "mutad" att ta bort saker från den rättsliga rättigheten att ha en egen röst hörd i etern.

Aldrig mer Modulenthus
 
Så svaret är alltså att ta rättslig hjälp. Det tycker jag är att ta till i överkant. Det måste finnas något annat sätt. Vad säger KO om det? Vad finns det för rättigheter? Vad kan vi som vet förebygga att det inte händer igen?

Aldrig mer Modulenthus
 
Om du vill ha tips på hur du undviker att känna dig lurad så tycker jag att något av det viktigaste är att köpa ett par timmar av en jurist för att granska avtalet innan man skriver på. Ytterligare säkerhet får du om du utser en egen byggkonsult av något slag, kanske samma person som den som får vara kvalitetsansvarig, som "håller dig i handen" under resans gång. Gör delbesiktningar och avstämningar för att kolla att allt förlöper som ni har avtalat. Även om detta kostar några tusenlappar i konsulttimmar är det väl investerade pengar. Det är svårt att bygga hus ...

Använd Byggahus stora checklista för byggprocessen: https://www.byggahus.se/bygga/checklista-byggprocessen
 
Redigerat:
Tack för tipsen, Marlene. Nu är det nog i senaste laget, men tack i alla fall. Det är bara synd att man måste vara så misstänksam mot någon man köper kanske det dyraste man någonsin kommer att köpa.

Aldrig mer Modulenthus
 
Jo, det är sent. Jag uppfattade det som att du ville att man skulle ge tips för hur man undviker att känna sig lurad. Det är svårt att ge tips så här i efterhand. Det är innan man har skrivit kontraktet man har störst chanser att påverka, tyvärr. Eller var det något annat du tänkte på?
 
D
En advokat är nog bra men om inte motspelaren följer reglerna så spelar det ingen roll hur du än vänder och vrider på det. Byggbolagen kör oftast uttröttningsmetoden och det är inte många som klarar att stå emot denna väl beprövade metod.
Att kontakta en advokat innan man skriver på är säkert bra men det hjälper oftast inte så mycket. Ute i den tuffa byggbranschen så skiter dom oftast i vad du säger oavsett advokatkontakt. Att göra ändringar i kontrakt kan vara en väg att gå innan man skriver på men till slut spelar det inte så stor roll om byggföretaget tar till "uttröttningsmetoden".
Man är lite naiv om man tror att byggbolagen bryr sig om dig när du väl har skrivit på kontraktet.
Man får ofta lite naiva råd här på detta forum från folk som haft turen att inte drabbas av byggbranschen så som den oftast är, väldigt arrogant och hotfull!
Men med gott tåladmod (skicka mail varje dag och ring ett samtal) och kanske en advokatkontakt så kanske man har tur att de till slut ger sig. Men inte för att de vill göra rätt utan för att du kostar för mycket timpengar när du ringer och skriver!
Så aksu, var inte naiv utan var stentuff! KO skiter dom i och hot om advokat skiter dom i. Men uthållighet och hjälp och råd av en entreprenadadvokat.
Lycka till!
 
Jag är inte här för min egen skull. Jag vill bara att alla andra ska förstå att gnidenheten existerar i dess fullo. Jag är redan ett offer som inte kan göra ett skit åt det. Kolla upp allt i minsta detalj (serie nummer på vitvaror, skriv inte på förän ni vet ) när ni handar av Modulenthus så kanske ni klarar er. Ge inte efter för om ni tycker golvet knarrar för mycket. Ge inte efter om färgen på husets utsida måste målas om efter 2 år och säljaren har sagt 6 år. Var beredd att kämpa om ni köper ett Modulenthus.

Aldrig mer Modulenthus
 
Och var beredd på att ta fram mer än hacka för att få till tomten. Bila är ett bra tips.

Aldrig mer Modulenthus
 
D
Nu har det rensats igen bland negativa Modulenthusinlägg! Undrar vad byggahus får betalt?! Följden blir att fler blir lurade och köper hus av ett fuskföretag som Modulenthus!
 
Jag är inte här för att bli censurerad, men jag kan inte se att något är borta. Om det är så att det ändå är det, finns det ju ingen anledning att skriva här. Sidan är i så fall lika oseriös som Modulenthus är och har inget värde.

Aldrig mer Modulenthus och denna sida med nicket aksu. Kanske med ett annat, men det vet ju ingen mer än jag vilket det kommer att bli. Ett pain in the ass kommer jag att vara.
 
Bara för att se om det censureras kommer jag inom kort att skaffa mig ny emailaddress, ny identetet, okänd såklart, och granska mina egna inlägg, kanske med en ny identitet, vem vet. Myckey konsigt att man behöver göra detta för att vara säker på om det man skriver går fram.

En ny granne får nytt golv i helgen för att det knarrade. När det knarrar i golvet hos oss är inte Modulenthus där. För de vet att på höstkanten knarrar det inte.

Alddrig mer Modulenthus
 
D
Det är inte här i din blogg det har censurerats utan i forumet. Mängder med inlägg har tagits bort vilket leder till att man får fel information.
 
Jag kommer att ge rätt information här om vad som har hänt. Exempelvis går det med en kille på 2 års besiktningen med en trasa och försöker ta bort allt möjlig som vi påpekar är fel, både saker som städningen borde ha tagit bort, men även märken som man hur klart och tydligt som helst ser är skador. Hans sätt att också fösöka övertala oss att "det är inget ATT BRY SIG OM" är rikgtigt banalt. Det är bara så det brukar vara, säger en som har lurat och ler.

PS.
Det kommer att komma mycket mer. Nästa avsnitt är golv.
DS.
Aldrig mer Modulenthus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.