Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,
Jag heter Niclas och är ny på detta forum... dessutom orutinerad vad gäller el och värme och skulle därför tacksamt ta emot lite hjälp.
Jag har startat upp stora renoveringar i mitt hus där jag f.n känner mig kluven inför vilka elradiatorer jag bör byta till. Idag har jag Siemens 380V bimetall-radiatorer - insatta 1977 när huset byggdes. Dessa drar mkt el samt knäpper och bankar.. Elförbrukning ligger idag på ca. 22.000 kWh.
Jag bor i en 1 1/2-plans Onsala villa på ca.180m2 där jag på bottenvåning har en "icke-fungerande kakel-ugn, elradiatorer samt takvärme. På övervåningen finns endast elradiatorer.
Min plan är att köpa mig en luftvärmepump.. troligtvis Mitsubishi Qheat 630 placerad på bottenplan. På övervåning har jag tänkt att sätta in en bras-kamin (för både värme och mys-faktor) samt nya el-radiatorer i hela huset. Idag finns totalt 7st radiatorer.
Jag har nu hittat ett antal märken via nätet.. bl.a Zebra Smart - Tego roundline, Glamox samt Adax Neo... och är väldigt osäker på vilka som är bra och prisvärda? Det kanske finns ytterligare märken ? Önskemålet är att det redan från början finns elektrisk termostat inbyggt i elementen. Har inte tänkt att köpa central-styrt system pga att det verkar ologiskt att element i ex. undervåning justerar värmen för ett rum på övervåning..
Totalt sett har jag relativt god öppen planlösning i huset och rummen är rätt stora.
Tacksam för hjälp !! :cool: / Niclas
 
Hej och välkommen till forumet!
Jag tror att du kan få fler svar på din fråga ifall du ställer den i diskussionsforumet istället för i ett blogginlägg. Jag tror att fler läser i forum. Lämpligt ställe att lägga frågan borde vara under "Värme allmänt" (underavdelning till forumdelen om Teknik och VVS).
Hoppas att du får något bra svar, jag kan tyvärr inte hjälpa till med den saken :)
/Modig

Edit:
... aha, jag ser nu att du redan gjort ett inlägg där, bortse från min kommentar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.