Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej igen!

090509 började jag kakla. Hade ingen aning om hur mycket jobb det skulle kunna vara, men det var det. Laservattenpass och rätbrädor hit och dit. Fogsnöre som tvinnar sig. Vårt kakel (eller klinker egentligen, vi har samma på golv och vägg, med lite dekorativa mosaikpartier) är lite oregelbundet, så det fungerade inte med kakelkryss. Det där oregelbundna var en räddning ibland, man kunde böja till lite om man kommit snett utan att det märks så mycket. En nackdel som jag upptäckte för sent var att halva plattor ofta blir lite kortare, om man lyckas få en halva där oregelbundenheten kortar av den. En skuren plattrad mot ett hörn kan alltså sjunka ned lite gradvis. Gjorde det misstaget på ett ställe, men jag tror inte det märks så mycket. (Förutom att jag grämer mig varje gång jag tittar på det.)

Trots semester och en fru som blev alltmer angelägen att få det klart (och därmed släppte ned mig till källaren trots möjliga andra aktiviteter) så tog det 3 månader. 090803 kl 22.45 satte jag den sista plattan, en liten hörnuschling vid en ventil, 15x130 mm stor. Om jag räknat rätt blev det 2170 stora plattor och 77 ark mosaik. Fick 10-15 plattor över (plus en del skadade) och en kvarts säck kakelfix. 2 vinkelslipar gick det åt. Dels en gammal goding som drog sin sista suck, dels en 100-kronors från ÖoB som var riktigt bra en stund och sedan plötsligt inte alls var bra. Slutligen en del grannar som slutat hälsa. Själv tycker jag ljudet av en vinkelslip i natten har en klagande ton som påminner om vargtjut.

Därefter vidtog fogandet, som väsentligen innehåller samma komponenter som barnuppfostran. Först kladdar man ned allting med lera, och sedan får man städa efter sig. Gjorde misstaget att vänta för länge med tvättandet när vi kaklade i köket, så nu har jag blaskat frenetiskt. Blev ändå några ställen där jag fick rester kvar, och det lider jag av nu när jag håller på med slutputsningen. Går över alltiing med stålborste på borrmaskinen, annars är det omöjligt få bort det som samlats i de små groparna i kaklet. Här är i alla fall lite bilder efter att sista fogningen är gjord.

Nu fortsätter det med kakelputsning. Toalettinredning och handfat till stora rummet inklusive skåp är levererat, uppsatt och inkopplat, kommer bilder på det senare. (För tillfället är det plast överallt eftersom det dammar en del om putsandet.) Vår elkille Jens har varit här och kopplat in det mesta, så nu ser jag vad jag gör igen. Framför allt: det är vattenlås på avloppen! Slutligen ligger det en bastu i kartonger i garaget, och nästa vecka kommer bubbelbadet. Någonstans har jag också en stapel med glasbetong. Klart i år kanske?
 
Wow, vad kakel.
Är det samma sort på golv som väggar? Eller är det klinkers på golven men likadana?
 
Nej, det är samma (klinkers) över allt, med 5 x 5 cm mosaik i samma serie som uppiffning och i duschen. Hade nog varit lättare att lägga mosaik under badkaret också, men det fungerade att dela plattorna diagonalt ned mot brunnen. Blev så snyggt att jag tycker det är lite synd att badkaret döljer det nu. Finns det bubbelbad av glas? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.