Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej!

Jag undrar om någon har erfarenhet eller kunskap om byggvaror köpta i Polen?

Jag undrar om det på t ex varuhuset Castorama i Gdansk finns golvvärmesaker t ex spårade spånskivor för vattenburen golvvärme inkl golvvärmeplåtar av märket Roth, Wirsbo eller något annat stort varumärmke i Sverige? Har de samma dimension och kopplingar på byggvarorna som man köper i Polen?

Finns det någon som har bra boende tips i staden Gdansk i Polen? Jag planerar att åka till Polen inom 1 månad och handla en hel del till mitt nya hus som jag håller på att bygga.
 
Många dimensioner är samma som i Sverige, men det jag slogs av när jag kom dit för att handla är att det inte är så billigt som man kan tro av vad folk säger (det var billigt förr) och det är inte alltid lätt att hitta produkter i svensk stil. Plastlaminerade dörrar i trämönster kan man hitta mycket men det kanske man inte vill ha i sitt hus eftersom de ser så plastiga ut. Toalettstolar är förvisso billiga, men tänk på att de flesta har avloppet rakt bakåt istället för nedåt (blir alltså synlig avloppsrörböj om man vill ansluta i golvet) men "svenska" modellwer med golvavlopp finns. Kök kan man köpa lika billigt i Sverige om man bortser från plastklädda polska luckorna som är billiga. Vissa saker är däremot billiga och köpvärda. Takfönster t ex. Svetselektroder likaså (även Esab är skitbilliga jmf med Sverige). Flytspackel och andra cementvaror är billigt (men har dyr transport). Kolla Byggmax i Sverige först och försök förhandla till dig rabatt i lokala svenska bygghandeln (15-20% brukar de kunna ge om man vill köpa mycket under en period).

Härmed inte sagt att jag avråder från en Polenresa. Det går att göra fynd, jag gjorde en del, men tyvärr inte så mycket som för ett par år sedan. Och glöm ryktet att ikeakök säljs för halva priset på polska ikeavaruhusen. Ikea är billigare i Sverige. ;-)
 
En sak till: Roth och Wirsbo har jag inte sett där, men de finns säkert. De jag främst stött på av märkena i Sverige är http://www.geberit.se/ och http://www.cersanit.pl/ som bl a säljs på Bauhaus i Sverige. Sedan finns en del polska märken som t ex Kolo och FKA som jag aldrig sett i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.