Hej jag har ett Heru 180S som jag ska få 3 m upp på vinden problemet är att den väger 130kg och har måtten ca 80*130*80 cm /bxlxh)


någon som har haft samma problem ?

till saken hör också att enda vägen in på min övervåning är via balkongen 2,2m upp

(jag har dock redan Heru aggregatet på våning 2 så nu ska jag upp till det vindsgolv jag ska bygga ovanpå takstolarna - lyfte upp det innan ställningen togs ned.)

jag kollade med verktygsuthyrare och det finns en gaffeltruck som skulle funka bra - dock vägen den 200kg - det är ett problem att få gaffeltrucken till vån 2

några ideer?
 
En höglyftande mindre pallyftare och ett antal pallar borde funka.....

1. Ställ aggregatet på en pall.
2. Lyft upp pallen så högt det går med pallyftaren.
3. Lägg under så många pallar som ryms mellan golvet och den upplyfta pallen.

Upprepa punkt 2 och 3 tills lämplig höjd uppnåtts.

En höglyftande pallyftare som klarar ett par hundra kilo är inte så tung heller.

Ett annat alternativ är att anlita ett par starka kompisar.
 
Block och tilja? Dvs vinscha upp eländet?

/Pontus
 
Japp. Jag vinschade upp min Heru med hjälp av ett spakblock.
 
Jag lyfte upp mitt själv (men jag är gansla stark) :D

Dock bara upp på väggen för det undre väggfästet sattes först fast i väggen så man "bara" behövde lyfta upp och hänga aggregatet i underkant och sedan hålla in det mot väggen medans man skruvade fast i överkant.
 
Töm agregatet på delar, alltså plocka ut fläktar och värmeväxlare.
Lyft sedan upp luckor och ramverk för sig själv. Och montera sedan ihopa på vinden.
Brukar gå att lösa så.
 
jag tror att jag ska försöka att vinscha upp det

måste bygga något fäste dock längst upp mellan två takstolar eftersom taknocken är dold av "vindy plast" som ligger omlott - och jag vill inte göra hål på den

kanske metall fäste på vardera takstol som man kan lägga ett metallrör i - att fästa vinchen i

eller finns det enklare lösningar att fästa vinschen i?
 
Snailman
Jag lyfte just upp ett aggregat på vinden med hjälp av två trailervinchar (eller vad det heter, såna där man drar upp båtar med). Jag fäste var vinch i en bräda, som jag sedan skruvade fast mittemot varandra på varsin takstol. Sen var det bara att kroka i aggregatet och veva lite i taget på var vinch. När det var tillräckligt högt sköt jag in ett par reglar under det. Mycket enkelt!
 
Igår fick jag upp aggregatet - jag hyrde en vinch och 2 sk stämpor som man kan spänna fast mellan golv och vind och en regel/bräda däremellan som man fäster vinchen i.

så nu är det dags att börja dra rör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.