Vi har problem med tvestjärtar i friggeboden. På kvällen väller de in. Hur blir man av med dem? Hur bör man täta osv (endast golvet är isolerat)? Vi har försökt hitta var de kommer in och försökt täppt till där det eventuellt kan vara men ingenting har fungerat speciellt bra...
 
Skulle inte undra hur dom kommer in utan varför.
Troligen lagrar du föda i friggan ?
Varför det är så många och bara dycker upp kvälltid hittar du här :


Den vanliga tvestjärten har ett någorlunda representativt levnadssätt. På dagen döljer den sig under stenar och på liknande mörka och fuktiga platser, medan den på natten strövar omkring och ganska ofta kommer in i bostäder. Den lever av mjuka, saftiga frukter och andra växtdelar, särskilt sådana som är skadade, till exempel maskätna äpplen och päron. Hanne och hona kan särskiljas genom formen på tången, vars skänklar hos honan är raka på insidan, så att kanterna i vila nästan berör varandra, medan de hos hannen är starkt bakåtböjda. Hos hannen växlar tångens längd mellan olika individer från 2,5 mm ända till 9 mm. Honan utför en sorts yngelvård genom att hon med sin kropp skyddar inte bara äggen, utan även de nykläckta ungarna, som ganska länge under uppväxten håller ihop i familjer.


Inger att oroa sig om alltså (tycker jag) - värre med myror.
Ska du verkligen ha ihjäl de små liven satsa på "Raid myror"

Lacka till
Hobbit
 
Nä det lagras ingen föda där. Det finns ytterligare en friggebod men den är de inte speciellt förtjusta i eller så är den helt enkelt tätare.

Det är inte så kul att vakna med en tvestjärt i ansiktet. Om de bara höll sig lite i skymundan som tex nattfjärilar vore det en annan sak...

Nån som har nåt bra tips hur man kan hitta springor annars? Kan man trycka i lite mineralull kanske?
 
Jag har inget tips på hur man kan hindra dom från att komma in, men angående Hobbits undran vad ni lagrade i friggan:
I mina yngre dagar tillbringade jag en sommar som tidningsutdelare før att dryga ut kassan, och en intressant detalj finns sen den tiden. På några gator var det fullt med tvestjærtar i brevlådorna, medan paralellgatan intill var helt befriad från dom.
Eftersom jag aldrig hørt talas om nån som førvarat något ætbart i en brevlåda, så måste det vara ngt annat som drar dom till vissa platser, frågan ær bara vad?
I børjan trodde jag att det bara var brevlådor av træ som attraherade tvestjærtar, men det stæmmer inte heller, dom går lika gjærna i plåtlådor...

Lycka till med problemet, lessen att jag inte hade nån løsning utan bara en massa svammel...

/Tobbe
 
Summa summarum: Man borde kanske anlägga en liten väg mellan friggebodarna. Förhoppningsvis blir det en tvestjärtsfri väg om man låter friggan utan tvestjärtar få nummer 1...
 
Salt funkar bra att ha i brevlådor. De tycker inte alls om salt. Kanske strö lite utav det där man misstänker att de tar sig in.
 
Frågan är ju om de då tar slut så småningom eller är det mest glädjen över att det i alla fall finns lite färre där ute...
 
Mera tips, använd en tom toarulle fukta papper i den, då dras tvestjärtarna dit, eller använd en gamal dagstidning fukta insidan lägg ut över natten och kassera den dagen efter,.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.