Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bor i en gammal Skånelänga från slutet av 1800-talet och ska nu renovera "stora rummet" från golv till tak. Vi har lersten i väggarna och gips som ska ner nu. Vilket blir bäst (utseende, hållbarhet, autentiskt?) lerputs eller kalkputs?Håller det överhuvudtaget att sätta upp grejer på väggarna sen? Någon med samma typ av erfarenhet?
 
Kolla vad det var för puts innan och gör likadant. Både lerkline och kalkputs är "segt" och följer eventuella rörelser i huset utan att ramla ner som tex cementbruk.

Man fäster ju aldrig endast i putsen utan i materialet bakom. Använd långa plugg och skruv och det håller utanproblem. Lerstensväggar är jättesega, mycket svårare att riva än brända tegelstensväggar.

mvh plexi
 
A
Hejsan! Jag är gotländsk murare o putsare och har nästan bara använt rent kalkbruk när jag putsar men har testat på lera och det har fantastiska egenskaper, speciellt när det kommer till innomhusklimatet. Jag skulle lägga en utstockning av lerputs, 10-15 cm och sedan lägga en tunn kalkputs som yta, ca 1cm. Detta för att få en lite hårdare yta än leran men för övrfigt blir leran hård. Den har ännu bättre följsammhet än kalkbruk som kan spricka upp. Nu är ju i och för sig hydraliskt kalkbruk ganska " elastiskt" om du jämför med KC bruk eller ren cement.

Lerans fördelar:
-miljövänlig
-väldigt lite energi för att få fram bruket
-stor värmelagringsförmåga
-isolerar mycket bra
-låg fuktkvot, lägre än trä
-konserverade egenskaper, blandar man i halm eller kutterspån, konserveras dessa.

Väldigt smidigt att jobba med. Inga skyddsglasögon, inga handskar.
Kolla länk:
http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=222:lerklining-i-timmerhus&catid=45:material&Itemid=69


Lycka till
 
Finns det någon som har gjort en prisjämförelse mellan kalkputs och lerputs?

Hur gick det med Ask-Lenas projekt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.