Hej,

Vi har en gräsmatta som vi bara vill "rama in" och har funderat på att göra en låg mur av slipers (ca 40-50 cm). Någon som har erfarenhet av detta och kan ge några tips på underarbete, förankring etc. Just nu går gräsmattan hela vägen ut till gatan så det är alltså gräs där muren ska stå.

Förslag på alternativa lösningar mottages också tacksamt, gärna inte alltför hög kostnad eller arbetsinsats.
 
Vad jag förstår ska det inte vara en stödmur så då är ju kraven på hållfasthet och underarbete inte lika stora. Men hur man än gör så bör man få bort matjordslagret och komma ner till den mer stabila mineraljorden. Detta kan om man gör det för hand bli slitsamt och genererar en hel del schaktmassor. Att ta dit en grävare och bil som tar hand om detta kan vara skönt.

/kalle
 
borra hål genom stockarna och slå ned armeringsjärn i marken under hjälper till rejält när det gäller att stabilisera det hela
 
Kalleman skrev:
Vad jag förstår ska det inte vara en stödmur så då är ju kraven på hållfasthet och underarbete inte lika stora. Men hur man än gör så bör man få bort matjordslagret och komma ner till den mer stabila mineraljorden. Detta kan om man gör det för hand bli slitsamt och genererar en hel del schaktmassor. Att ta dit en grävare och bil som tar hand om detta kan vara skönt.

/kalle
Tack för era svar. Till saken hör att muren bara kommer att vara ca 7-8 meter lång, och då kanske man kan fixa det själv utan alltför stora schaktmassor? Eller du kanske menar att man ska gräva riktigt djupt?
 
Hur djupt är lite olika beroende på matjordslager men säg att man gräver ett dike som är 20cm djupt och 50 cm brett, så blir detta en knapp kubikmeter, ca 1-1,5 ton, på 8 meter. Det är klart att man klarar att gräva detta själv, men det är ca 2 fulla släp med jord att åka till tippen med och mycket slit jämfört med att ta dit en grävare som gör det hela på under en timme.

Har ni stor tomt så kan ni ju sprida ut jorden på tomten utan att det märks höjdmässigt.

Tror förövrigt att Mats_o kom med ett bra förslag för en slipersmur. Men jag hade grävt ned det understa lagret av slipers i alla fall och sedan kamjärn ner i marken.
 
Dimensionen på det byggtimmer/slipers som är vanligast är 120x140 mm. Min tanke var att lägga dem med breda sidan nedåt (140 mm) bara gräva ett dike som är lika brett nog att klara detta. Första sliperraden skulle ligga i princip helt under jord, vilket innebär ett djup på någon decimeter bara.

Håller detta tror ni, om man slår armeringsjärn genom dem? Muren kommer ju bara att vara 3-4 slipers hög.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Beroende på hur marken ser ut så skulle jag gräva ut under första raden och lägga i lite krossmatrial där så att man får en stadig grund till första slippersraden. Det är ju en rätt lätt konstruktion så en gisning på ca 10 cm under slipersen dvs ca 25 djupt och ca 35 brett då. fyll på med tex 0-8 en dm tjock och packa med padda om du har annars använd en av dina slippers som dunkare och dunka diket plus vattna rejält. låt torka och jämna av det sista. Det ska luta lite inåt mot gräsmattan. lägg första slipersraden och lägg grus eller kross på sidorna om denna rad. Den raden kommer nu att ligga still. Borra gärna hål och slå ned armeringen nu. Sen är det bara att trava på de övre lagren. Vill du göra det ännu stadigare så förskjuter du varje lager 1 cm innåt mot gräsmattan per lager.
 
Jag har erfarenhet av detta ni skriver om. Jag satte byggtimmer 70 cm högt i en liten slänt för att sedan fylla upp med jord och göra en rabatt. Jag grävde ut kanske 30 cm djupt och 30 cm brett. La i makadam 25 cm och packade denna. Sen fick ett timmer ligga delvis under jord. Det som gör att muren inte rubbat sig på 7 år är det tidigare förslaget - armeringsjärn - jag borrade med jättelångt träborr rakt igenom byggtimret (lite bökigt) och slog mig trött med en slägga för att driva ner järnen så långt som möjligt i jorden. Även mellan byggtimren och lite kors och tvärs för att binda ihop hela konstruktionen gjordes också med järnen Jag hade även lite Platon-matta som låg och skräpade bakom garaget. Detta satte jag innanför muren och det funkar fint.
 
  • Gilla
Trojadam
  • Laddar…
Jag har precis fått en garageuppfart schaktad och behöver göra precis detsamma, en slags mur av 3-4 lager byggtimmer/slipers. Byggtimmer är ju otroligt dyrt jämfört med om man får tag på gamla slipers. Har iallafall 14 meter som behöver en 40cm mur.

Tror jag kommer gräva ner första slipersen och borra ner armeringsjärn ( bra förslag mats!), och sen lägga dom andra ovanpå och förbinda med järn där också.
 
G gluecifer skrev:
Jag har precis fått en garageuppfart schaktad och behöver göra precis detsamma, en slags mur av 3-4 lager byggtimmer/slipers. Byggtimmer är ju otroligt dyrt jämfört med om man får tag på gamla slipers. Har iallafall 14 meter som behöver en 40cm mur.

Tror jag kommer gräva ner första slipersen och borra ner armeringsjärn ( bra förslag mats!), och sen lägga dom andra ovanpå och förbinda med järn där också.
Tjena! Nu var detta evighetersedan, men gjorde du din stödmur enligt vad du beskrev här? Du la ingen grund med grus och dränerande lager bakom? Tänkte kolla om det funkade och hur det fortfarande helt och rakt? Jag är inne på att göra något liknande nämligen.
 
Still standing utan att den rört sig. Inget grus under.
Det som händer är det oundvikliga efter så många år utan behandling, trät spricker lite på översta timren men det är fortfarande snyggt o fyller sin funktion.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
A Anton12 skrev:
Tjena! Nu var detta evighetersedan, men gjorde du din stödmur enligt vad du beskrev här? Du la ingen grund med grus och dränerande lager bakom? Tänkte kolla om det funkade och hur det fortfarande helt och rakt? Jag är inne på att göra något liknande nämligen.

Sent svar, ledsen för det! Vi kom helt enkelt aldrig till skott med muren :)
 
U ubbe88 skrev:
Jag har erfarenhet av detta ni skriver om. Jag satte byggtimmer 70 cm högt i en liten slänt för att sedan fylla upp med jord och göra en rabatt. Jag grävde ut kanske 30 cm djupt och 30 cm brett. La i makadam 25 cm och packade denna. Sen fick ett timmer ligga delvis under jord. Det som gör att muren inte rubbat sig på 7 år är det tidigare förslaget - armeringsjärn - jag borrade med jättelångt träborr rakt igenom byggtimret (lite bökigt) och slog mig trött med en slägga för att driva ner järnen så långt som möjligt i jorden. Även mellan byggtimren och lite kors och tvärs för att binda ihop hela konstruktionen gjordes också med järnen Jag hade även lite Platon-matta som låg och skräpade bakom garaget. Detta satte jag innanför muren och det funkar fint.
Jag väcker liv i denna tråden igen. Jag tänkte göra en liknande mur. Men jag har en fundering på hur man hanterar det översta byggtimret. Slår man järn genom detta kommer man ha en "ful" topyta på muren med exponerad, kapad, armering. Finns det något smidigt sätt att fixera den överska raden i muren på ett snyggare sätt?
 
RoTe
D dalis10 skrev:
Jag väcker liv i denna tråden igen. Jag tänkte göra en liknande mur. Men jag har en fundering på hur man hanterar det översta byggtimret. Slår man järn genom detta kommer man ha en "ful" topyta på muren med exponerad, kapad, armering. Finns det något smidigt sätt att fixera den överska raden i muren på ett snyggare sätt?
Alltså ett kapat armeringsjärn syns ju knappt? Vi pratar typ 10mm i ett rejält byggtimmer/sliper. Man ska inte övertänka saker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.