Lyckliga den som hade bundit elavtalet innan priserna skenade i slutet av 2021. Vi hade tyvärr Tibber, som var absolut det sämsta man kunde ha - timdebitering, dvs rörligt elpris per timma. Det blev en väldigt kall december här inomhus. Trots drastiska åtgärder för att dra ner på elförbrukningen slutade elräkningen på 15 000 kr för månaden.

Du kan läsa blogginlägget här: Dyr december och nytt delforum "Elavtal, elpriser & elförbrukning"
 
Att generellt säga att tibber (timpris) är det sämsta man kan ha är fel.

I mitt fall har jag sparat 500kr i dec på att ha timpris istället för rörligt.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
Då bor du i Norrland?
 
Håller med spannen. Rörligt (timmbaserat) elpris (tibber eller andra) är bra om man kan flytta och styra sin förbrukning.
 
  • Gilla
ajonss32
  • Laddar…
Ja, vi kan inte det. Vi jobbar på dagarna, inte på nätterna.
 
Nja bor i V. Götaland.

Kan man inte flytta förbrukning och har ett "normalt" förbrukningsmönster borde timpris bli ungefär samma som vanligt rörligt.

Men det kan nog kännas tryggare med rörligt. Tycker dock det är lite väl mycket negativa skriverier om timpris, vilket är synd eftersom att lägga om sin förbrukning är en viktig del av lösningen framöver.
 
  • Gilla
ajonss32 och 2 till
  • Laddar…
Där kom min faktura för december:

Förbrukning 2900 kwh
Elhandel: 1990 kr (54,9 öre/kwh ex skatt och avgifter)
Elnätsavgifter: 2569 Total kostnad: 4559
Total kostnad per kwh: 1,57 kr/kwh

Väldigt glad att jag pga min omvärldsbevakning bytte till fast avtal i Oktober.
Uppskattar att jag sparat närmare 8000 kr mot att ha rörligt (Och sån där tibberidioti)
 
  • Gilla
Hammarenmittitummen och 1 till
  • Laddar…
Även om det rörliga priset sjunker i framtiden (tveksamt med de obalanser vi byggt in i elsystemen i landet) så ska det vara många månader med lägre pris för att kompensera den prischock som varit.

Januari ser ju inte markant bättre ut....
 
Nja, kommande terminer pekar just nu på ganska billig el. I storleksordningen 40-50 öre/KWh. Nuvarande elpriser är inte hållbart, antingen så går elpriserna ner eller så havererar ekonomin och då spelar det mindre roll hur många hundra/tusenlappar man sparat på elpriset en månad :)
 
Väldigt glad att jag pga min omvärldsbevakning bytte till fast avtal i Oktober.
Uppskattar att jag sparat närmare 8000 kr mot att ha rörligt (Och sån där tibberidioti)
Väldigt smart av dig! Hur gick denna omvärldsbevakning till rent konkret? Var det så enkelt att det kom en nyhet om att vi kommer att få elbrist och du reagerade innan de hann höja fasta priserna?
 
Hus 220 kvm byggt 2013 med bergvärme. Varmgarage m golvvärme 70 kvm. Attefallshus 30 kvm och spabad 38 grader varmt året runt. Årsförbrukning 13.200 kwh. Byggde lösvirke o allt i egen regi. Stora fönsterpartier.

Bunden (till nov 2024) el, 0,30 kwh + moms Skellefteå Kraft. Bor i Västmanland. El för december blev ca 2.600 kr
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
B
Jag sparade ungefär 10% på timpris mot rörligtpris i både november och december, så timpris behöver inte vara dåligt. Dyrt är det jämfört med fastprisavtal som tecknats tidigare är ju sant, men det är ju lite som att vara efterklok när man ser hur vissa aktier bara drar iväg. Känns inte som det är tibbers fel faktiskt.

Men har man inget smart värmesystem och viss tröghet, eller nån ambition att tvätta/diska på nätterna kan man nog lika gärna ligga med rörligt/fast. Då är timavtal inget för er.

Jag har tjänat bra på att ha rörligt bolån / kort bindningstid + rörligt elpris undrar många år. Att man förlorar nu mot fastpris några månader är inga problem.
 
  • Gilla
ajonss32 och 2 till
  • Laddar…
Bra tanke! Tror el och energieffektivisering kommer att vara stort.

Fast pris kommer ha barit det bösta med stor marginal. Jag räknade ut att om priset går ner till 30 öre/kwh så måste det ligga på det i 40.000 kwh förbrukning på mig. Innan det var dyrare att låsa.

Tinber med mera är säkert bra när man kan flytta sin förbrukning (de flesta kan inte det i den omfattning som krävs. Man vill ha livskvalitet) och när priserna ligger på hde gamla nivåerna.
Tvivlar på att vi kommer få se så låga elpriser vintertid i framtiden…
 
Väldigt smart av dig! Hur gick denna omvärldsbevakning till rent konkret? Var det så enkelt att det kom en nyhet om att vi kommer att få elbrist och du reagerade innan de hann höja fasta priserna?
Följde Cornucopias blogg och började se spår på att det var stora obalanser i elförsörjningen. Att det inte bara bar nedläggning av kärnkraft och kraftvärmeverk utan även att vi blivit mer och mer hopkopplat med Europa . Jag kände att vi borde få en harmonisering med priserna mot resten av norra europa. Men jag trodde mer att det skulle ligga på 80 öre än de här enorma priserna
 
Skall vi kopplas ihop med övriga Europa och ha samma elpriser kan man ju också börja tänka på det faktum att vi och Finland har ett annorlunda klimat. Sverige borde få EU-bidrag för klimatet. Alternativet som jag skrivit om är att vi börjar värma husen med kol och gas.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.