I vår iver att skaffa uteblysning så kan det vara lätt att ta i för mycket, jag är faktiskt rädd att vi har gjort det vid vårt hus.

Du kan läsa blogginlägget här: Visa hänsyn med utebelysningen
 
Maria T
Fram till för tre år sen hade vi rätt gott om fladdermöss som bodde i våra stora ekar, tyvärr har det varit få synliga sen dess och jag tror jag bara sett skymten av en enda denna sommar. Inga andra förändringar i närområdet än att gatubelysningen fått en annan typ av lampor, vet inte om det kan påverka så mycket men misstänker tyvärr det. Saknar "mina" fladdrisar; brukade gå ut flera sommarkvällar och lägga mig på gräsmattan och titta upp mot träden, ibland flög de så lågt som bara ett par meter ovanför mig.

För några år sedan så var jag på vandringsresa till La Palma, den av Kanarieöarna som ligger längst ut i Atlanten. Förutom ett magisk landskap och härliga vandringar (och goda viner!) bedrivs en betydande astronomisk forskning där och i kölvattnet av det något som benämns astroturism.
Det fina med det är att all gatubelysning är försedd med huvar så att minimalt med ljus riktas uppåt/sidvägs, fasadbelysning släcks nattetid, fartyg måste släcka ned och inga flygplan tillåts landa när det är mörkt.
Jag fick förmånen (njao, det kostade en del) att lyssna till ett föredrag och få se stjärnhimlen "så ren" som det bara går. Helt magiskt, något som jag som boende i Stockholmsområdet inte sett här sen jag var barn runt 1970, och inte heller annars utom vid ett tidigare fritidsboende i nordvästra Dalarna.

Den enda trädgårdsbelysning vi har, samt belysning vid ytterdörrar/altandörr är rörelseaktiverad.

Mycket bra att ta upp detta ämne.
 
  • Gilla
Fario och 9 till
  • Laddar…
Bra inlägg! Min princip är att hålla (nästan) all utebelysning släckt tills allhelgona. Sedan är den tänd fram till valborg.

På detta sätt tror jag mig iallafall hittat en balans mellan mitt behov av ljus och naturens av mörker. Bor i Skåne.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Bra att lyfta detta.
Vi har timer på mysbelysning och sensorer på några utelampor så de bara tänds kortvarigt när man går ut på altanen eller till kaninburen.

Man blir faktiskt lite ledsen och trött när man hör folk kommentera att de minsann gör som de vill och några *svordom* myggor inte skall inverka på deras liv.
 
  • Gilla
Månskensbyggare och 6 till
  • Laddar…
Håller helt med. Jobbar med miljöövervakning inom kommunen och försökt få med chefer o kollegor om att vi måste ha bättre koll på att belysning inte skapar ljusföroreningar. Intresset är tyvärr lågt. Jag ser dock en viss positiv utveckling, då kommunerna byter ut belysningen till LED, som i de flesta fall lyser bara neråt och inte så spritt som tidigare.

Kommentar till Maria T: jag tror att många fladdermöss gick under den "hemskt torra" och varma sommaren 2018, sedan kan det finnas andra förklaringar där ljus kan vara en.
 
  • Gilla
nikasp och 3 till
  • Laddar…
Bra artikel! Gav mig en tankeställare angående trädgården här hemma. Jag är förvisso medveten om att man bör ta hänsyn till belysning i områden med tex fladdermöss men det bör kanske även göras i större utsträckning i min egna "vanliga" trädgård.
 
  • Gilla
Månskensbyggare och 2 till
  • Laddar…
Släcker allt på kvällen och timer på den lilla julbelysningen. Alltid heltmörkt från ca kl 22 fram till morgonen.
VARFÖR skall det vara tänt på fasaden etc när man ligger och SOVER?!
Våran granne har 30 lampor tända på fasad och i hela trädgården året runt.
Elpriset är inte för högt…
 
Såg just denna video och tyckte den var relevant till detta ämne som så ofta diskuterats på byggahus

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.