Nästa vecka börjar vår köksrenovering och då ska vi passa på att isolera vår kalla yttervägg i köket.
Huset är byggt 1926 och är uppbyggt av tegelmurar i dubbla skift med ett hålrum mellan. På 1970-talet isolerade förra ägaren cellplastkulor. Dessa ramlade ut ur väggen där vårt kök är i samband med att vi byggde till huset. Sedan dess har den varit iskall.

Du kan läsa blogginlägget här: Blåsa in cellplastkulor? Nej, mineralullstussar!
 
G
Har samma problem hittar ingen som blåser in cellplastkulor!
Skulle gärna villa veta vilket företag du hittat!
 
Isolerservice i Helsingborg.
 
  • Gilla
Mattias1971
  • Laddar…
Intressant! Vore kul om ni mätte före/efter med värmekamera!

Själv är jag intresserad av att isolera våra väggar med perlit, det verkar vara vad Tomas Gustavsson som jobbat mycket med skalmurar på LTH rekommenderar. Han skriver dock att man använt mineral-/stenull sedan 50-talet med gott resultat. I hans konstruktionslösningar är dock alltid ullskivorna kramlade mot innermuren för att få en fingerspalt mot yttermuren. Blåst ull såg jag inget om när jag skrollade igenom dokumentet. I de fall han fyller ut hela insidan har han angivit kapillärbrytande perlit eller lättklinkerkulor.

https://vpp.sbuf.se/Public/Document.../SBUF 11037 Slutrapport Murade mönsterhus.pdf

Håll oss gärna uppdaterade om hur det går för er!
 
Vi har ingen värmekamera, men kanske kan fixa ... lovar berätta hur det går!

Rapporten verkar handla bara om moderna murade hus och inte innehålla något om vår typ av dubbel mur med hålrum mellan.
 
Ja, försök låna en värmekamera!

Försökte bifoga en bild utan framgång men han har med konstruktionslösningar för ”nybyggnad på gammalt sätt” med tegel-luftrum (med isolering)-tegel.

Sida numrerad 32.
 
Ja nu ser jag, tack! Perlite låter som ett högklassigt material. Hade gärna använt det men nu finns det ingen tid för mig att byta, allt är inbokat med minueralullen och tycker ändå att den verkar ok. Men det där ska jag undersöka djupare, en riktigt intressant rapport.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.