Idag fick jag mail från en orolig besökare på Byggahus.se, angående att det diskuteras import av otillåtna bekämpningsmedel i vårt forum.
Den här diskussionen var uppe även förra året och då tog jag kontakt med Kemikalieinspektionen för att förhöra mig om vad som gäller. Får man diskutera det, får man importera medlen och får man använda dem? Efter att ha pratat med dem beslutade vi att det inte är förbjudet att diskutera ämnet i forumet, men man ska vara medveten om riskerna.
Här är ett utdrag från Kemikalieinspektionens rekommendationer till oss:

Du kan läsa blogginlägget här: Om att diskutera import av otillåtna bekämpningsmedel
 
Så man får importera och använda i Sverige ? Tycker det var otydligt
 
E
Problemet är att det under flera år funnits medlemmar som uppmanat till import och som försöker förringa att det faktiskt är brott de uppmanar till och som drivs av någon märklig ideologisk övertygelse. Det sker också försök till handel via forumet.

Vilken annan brottslighet får man uppmana till på forumet? Cannabis-odling? Svart arbetskraft? Nån som vill sälja lite amfetamin så att jag orkar rensa maskrosor hela natten? :)
 
Ämnena är förbjudna av en mycket god anledning så trist att folk hittar omvägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.