Då var det dags för fredagsmys med drömhus!

Jag tog därför en tur in till Stadshems fastighetsmäkleri där de just har fått upp Villa Roskullen i Hindås från 1905.

Du kan läsa blogginlägget här: Ett riktigt drömhus jugendstil
 
Maria T
Åh vilket vackert hus! Blev lite förälskad i de vackert utsmyckade elementen i det stora sovrummet och det gör mycket till för huset att en stor del av (trä)möblerna är från tiden omkring husets byggnadsår, här skulle jag kunna flytta in och vara mycket nöjd utan att känna att det är något som jag akut vill göra om. Badrummen är fina men också det jag gillar minst, lite för mycket stajlat-i-gammal-stil i min smak.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ja, så fint element! Det såg jag inte först.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag skulle nog snarare kalla det för nationalromantiskt än jugend :)

Där precis vid sekelskiftet var det lite poppis med drakhuvuden som avslutning på nocken. "Så byggdes villan" kallar det för fornnordisk stil. Påminner liiiiiite om Biologiska museet på Djurgården i Stockholm med brun träfasad (i museets fall tjärade spån), stort tak och just drakhuvudena.

Huset i artikeln ser dock lite väl städat ut utvändigt, fasadfärgen ser väldigt modern ut. Interiören ser bättre ut, men har också lite svårt för "gammeldagsa" badrum. Vanliga rum är ju inget konstigt om de inte har blivit totalrenoverade på 100 år så där passar gammal stil men det är ju knappast så att nån skulle behålla ett badrum som det såg ut i början av 1900-talet, i den mån det ens fanns badrum inne.

Men fint hus, hade gärna bott där :)
 
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Underbart boende som jag gärna hade flyttat till, vilken dag som helst.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Precis som Klaugust undrade jag också över Jugend benämningen håller även med om att det lutar mer åt nationalromantik.
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 1 till
  • Laddar…
Det ritades vackrare hus förr!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
För er som störs av rubriksättningen är det bara att läsa den antagligen mycket lugnande mäklarbeskrivningen:

nl4c9gH.png
 
Det var sent på fredagen och jag ville inte göra några djupare analyser. Men jag ville helst kalla det jugend inte bara för att hålla en kortare rubrik, utan också i valet mellan de två så är fönstren definitivt jugend och byggåret likaså. I alla fall enligt Så byggdes villan. :)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag ser också att wikipedia menar att Jugend och Nationalromantik ligger nära varandra i sverige och inte alltid går att skilja!

Som någon som mest verkat utomlands blir detta verkligen förvirrande. Min hjärna drar inte samband mellan Jugend (art noveau) och nationalromantik. Måste sitta lite i en stol och tänka över detta! :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Hur funkar det där med nyttjanderätt på tomten
 
När två byggnadsstilar varit populära nära varandra i tiden finns det ju ofta en del överlapp och det är inte så konstigt med hus som har element av flera stilar.

Sen tycker jag den fornnordiska känslan och småspröjsen i de övre fönsterluften känns mycket mer nationalromantiskt än jugend. Nationalromantiken kom ju smygande redan i slutet av 1800-talet har jag förstått, så även om 1905 var prime time för jugend så byggdes det ett och annat nationalromantiskt hus här och där redan då. Kolla bara på Köpenhamns rådhus byggt samma år, och såklart förmodligen påbörjad flera år före den här villan.

Sen har jag personligen svårare för "gammeldagsa" kök än jag har för "gammeldagsa" badrum, som jag måste erkänna att jag är lite svag för. Men i övrigt väldigt fint på insidan, härligt murrigt och mustigt och fina detaljer.
 
Finns fler nationalromantisk hus runtomkring.

1200px-Hind%C3%A5s_station.jpg
1200px-Hind%C3%A5s_station.jpg
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Hind%C3%A5s_kyrka_1976.jpg
 
Tjusigt hus. De gamla bilderna antyder en fin trädgård - den ser ut att vara borta vilket var synd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.