Grand Designs Sverige hade premiär i måndags och i förväg gick jag och oroade mig för hur programledaren skulle klara av de enorma förväntningar som både jag och förmodligen alla andra också skulle ha på honom.

Du kan läsa blogginlägget här: Att fylla ut Kevin McClouds skor
 
Kevin McCloud’s Man Made Home var enbart i 2 säsongen mellan 2012 och 2013? Kanske kan vara bra att vara tydlig i texten.
 
Tack, nu har jag förtydligat.
 
I det första avsnittet tycker jag att de skrev en på näsan lite väl att mannen som byggde hade bränt ut sig tidigare. När de sagt det för sjunde gången så hade man tröttnat lite och man förstod mer än väl att de laddade upp för att det skulle uppstå en liknande situation senare i avsnittet. Psykisk ohälsa är såklart viktigt men man förstod det efter första eller andra gången de tog upp det.
 
Tycker att Mark Isitt gjorde ett bra jobb. Tyvärr kryper det i kroppen med de ständiga tillbaka blickarna efter varje reklampaus. Jag hade gärna sett mer av huset i detalj och mindre av husägarnas livresa. Alltid denna dramatik...
 
  • Gilla
Backgatan och 11 till
  • Laddar…
Efter att ha funderat lite till så hade jag gärna sett en fördjupning av programmet. Mark hade tillsammans med paret kunnat mer i detalj diskuterat huset och lösningar. Olika arkitektoniska lösningar och så vidare i ett halvtimme långt fördjupningsprogram.

Nuförtiden med play kanaler borde det vara ett väldigt billigt program att producera. Jag förstår att det kanske inte är för alla men kanske tillräckligt många för att det skulle vara värt att producera.
 
  • Gilla
magnus54 och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Akitekturkritikern borde tillåtits att fokusera mer på just det - arkitekturen och byggandet. Att gräva i byggherrens privatliv är sånt som Pernilla och Gert gör i husdrömmar.
Tycker inte alls att likheten med orginalet var stor, hörde mer av Gerts kvasianalyserande.
Förhoppningsvis så blir det bättre, de kan ju alltid klippa om lite.
 
  • Gilla
zniff och 3 till
  • Laddar…
Tycker att Mark löser det med bravur, programmet hade självklart kunnat vända ord vridas så att det blev mer perfekt. Mer detaljer, mer av bygget mm. Nu blir det för mycket om vem denna Ebbe är och hur han mår.
Förutom det så va det ett väldigt sevärt program och väntar med spänning till måndag kväll :=)
 
Kevin McCloud brukar också diskutera hur personerna som bygger mår, tycker inte det var någon skillnad där.

Storbritannien är ju så mycket större än pluttiga Sverige och har säkert så många fler spännande byggen att välja på. Vi har världens högsta byggkostnader, vilket också bidrar till att det byggs färre spektakulära hus här. Tycker mig ha sett mer och mer i Husdrömmar också att det inte är riktigt vanligt folk som bygger utan egentligen är det ett företag som bygger för att sedan sälja. Sedan får programmakarna problem när de ska sy ihop en historia att bygga programmet på. Eller så berättar inte personerna som bygger hur det ligger till för programmet, vad vet jag.
 
Jag skulle gissa att det i det köpta konceptet finns regleringar hur de vill att programledaren skall vara. SVT har ju valt att plagiera istället och kan då ha friare händer men här är det uppenbart köpt programkoncept och med det kommer allt som oftast ”regler” att förhålla sig till eftersom de vill ha koll på sitt varumärke, i detta fall ”Grand Designs”
 
  • Gilla
michael.moberg och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att Marks kopiering av Kevin gick alldeles för långt. Han uttrycker sig som Kevin, låter som Kevin, formulerar sig, rör sig, analyserar på samma sätt som Kevin. Det blev liksom lite för mycket. Nu kan det ju vara så att Mark faktiskt på riktigt är så som han var i programmet - en kopia av Kevin - men eftersom Mark är tvåa på bollen känns han som en blek kopia.
Håller även med om att det är alldeles för lite husbyggande och för mycket personlighetsanalyser i det första programmet. Originalet har en bra balans där, det lyckades inte den svenska versionen med. Hoppas det blir bättre i kommande avsnitt...
 
Klart sevärt, men ingen lätt uppgift att axla. Tycker nog dom har gjort det rätt bra. Det jag däremot vill se mer av är smarta lösningar, effektivs ytor och lika kostnadseffektivt byggande. Bygga stort och dyrt är ingen större utmaning.

Hittade man made House på Youtube, ingen aning om det är lagligt, men även det klart värt att se. Men det är en helt annan programidé.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.