Efter att ha vistats ett antal dagar och testat fläktar på mitt varma kontor med stora fönster i söderläge så tänker jag bara, varför har jag inte skaffat en fläkt tidigare? Det kan lätt bli upp emot 30 grader här framåt eftermiddagen en varm och solig dag, trots markiser på utsidan.

Du kan läsa blogginlägget här: Varför har jag inte skaffat en fläkt tidigare?
 
Portabel AC installeras ju inte i fönster (fönster AC är vanligt i USA där de har skjutfönster).

Det är bara ett litet rör som ska genom fönster eller dörr och du kan köpa tillbehör för att göra detta enkelt i dörrar eller fönster som har gänga mot en sida (upp eller ner, inte fönster som roterar i mitten). Typ
https://www.amazon.de/olssad-Fenste...uft-Wäschetrockner-Conditioner/dp/B07PFM1L8V/
https://www.amazon.de/HOOMEE-Türabd...tentfeuchter-Fensterabdichtung/dp/B07GJP25K7/

Det finns mängder av liknande billiga saker att köpa. Men det är sant att det är typ omöjligt att installera bra som de levereras i Sverige (passar skjutfönster i bästa fall; passar ingenting är också vanligt).
 
"Varför har jag inte skaffat en fläkt tidigare?"
Därför att du blev förkyld förra gången vi testade fläktar och även denna gång verkar historien upprepa sig.
 
  • Gilla
pacman42 och 7 till
  • Laddar…
Jag vill förtydliga att det bara var jag som vaknade och var skrovlig i halsen efter att ha sovit med fläkt, inte Marlén. Kanske vissa tål en fläkt bättre än andra. Eller så kan det bero på om man sover med eller utan kläder på sig?
 
Ja, vissa tycker inte om att sova i drag. Jag slår på en portabel AC några timmar innan läggdags och stänger av den under natten. Då slipper man det problemet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Även med LVP och kyla så är det bra med fläktar i rum för att sprida kylan ordentligt. Upplever att det som gör en hel del nu är just att det är augustiluftfuktigheten.

Nördpåpekande: Fläkt svalkar ju så länge luften är svalare än kropstemperatur. Så det är absolut inget krav att ha kyla för att uppleva svalka. Faktum är att i de allra flesta fall räcker nog fläkt för att få ner temperaturen så att man iaf överlever de varmaste dagarna :)
Nackdelen är det upplevda draget.
 
Finns inte en chans att jag sover i fläkt, jag blir alltid sjuk om jag kör en längre sträcka med AC igång i bilen. Om det blir för varmt så lägger jag en blöt handduk på kroppen istället (fick använda det på ett hotell utan AC i somras). Hemma har jag sovrummet mot markväggen i suterränghus, vilket gör att det aldrig blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.