Du måste såga extra försiktigt just nu.
Det kommer rapporter från byggvaruhandlarna om att vi handlar byggvaror som aldrig förr i den här coronakrisen. Folk är hemma helt enligt myndigheternas rekommendationer och naturligtvis måste man hitta på något. Varför inte fixa med huset, den naturligaste saken i världen. Lika bra att sätta igång projektet man har funderat så länge över och nu har man kanske till och med tid att göra det själv istället för att anlita hantverkare. Det känns ju också som en risk att ta in folk i huset som kan bära på viruset.

Du kan läsa blogginlägget här: Kirurg: "– Såga inte"
 
Ah, skulle läst artikeln innan jag gick ut och sågade igår. ‍♂️
 
  • Gilla
mikaelevald
  • Laddar…
Jag köpte iaf huggarbyxor och handskar innan jag gav mig på veden...
 
Medans OP i vår stad inte har ett skit att göra med tillhörande avdelning. De blir "glada" när de kommer in akutfall så de slipper sitta och glo i princip.
Så vi sågar och borrar vidare i Norra skåne =)
Läste om någon vårdpersonal som inte ville att man skulle köra fortare än 30km/h. Det var svårt och veta om han menade allvar eller skämtade då hade det betytt att vi hade fått stänga ner hela industrin, transportbranchen och bygg. Och inte på tal om matindustrin, den är inte att leka med vassa knivar och kvarnar.
 
För åtta veckor sen sågade jag av en sena och ner i ledkapseln i pekfingret. Rekommenderas inte... det pekfingret blir aldrig vad det varit. Tack och lov sitter det kvar och gör inte jätteont än. Brukbart? Inte ens nära..
 
Det var några år sedan, en arbetskamrat till mig köpte stolt en bandsåg. Första gången har skulle använda den sågade han av två fingrar.
Själv sågar jag numera bara med handsåg. Lärde mig konsten som ung och det blir rakare och finare än med maskinsåg. Tar mer tid förstås, men det har jag, pensionär som jag är.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Apropå att skada sin hand under bygge.

Jag gillar Perkins builder brothers från North Carolina. Trist nog så skadade sig en av bröderna i en maskin och kommer förlora fingrar:
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.