2014 skrev jag ett upprört blogginlägg här Byta fönster vart tionde år!?, efter att ha upptäckt att fönsterkarmen var helt genomrutten, och det trots att fönstren bara var 13 år gamla. Förmodligen var fönstren felkonstruerade på något sätt. Vi anlitade då en snickare för att åtgärda det mest akuta fönstret eftersom vi inte hade tid och pengar att byta fönster just då.

Du kan läsa blogginlägget här: Vi byter fönster i stenhuset från 20-talet
 
Vilken tillverkare är det på fönstren ni måste byta efter 13 år?
 
Tyringe trä.
 
Hur ofta målade ni de gamla fönsterna?
 
Är de gamla fönstren målade med akrylatfärg eftersom de ruttnat redan?
 
Betr fönster. De tillverkas väl numera av skogsgödslat, snabbvuxet broilervirke. Jag har varit med och renoverat fönster i fjällnatur som tillverkats 1906 av senvuxet trä och varit målade med gammaldags linoljefärg. Ommålade ca var 20-30:e år. Vi renovering lnappt någon färg kvar på det helt grå trämaterialet. I stort sett friskt trä frånsett vissa spröjsar. Rutor lösa.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Hur vet du vilka pris som är ockerpriser och vad som är rimligt?
 
Hur ska dom putsa runt fönster utan ställning?
 
Om man tar in 10+ offerter och två av dem ligger dubbelt så högt som de andra. Jag får återkomma ang. putsningen för att se hur de löser detta! Det är nu tal om att vi ska måla om huset också och då får vi sätta ställningar ändå.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
När vi bytte fönster förra gången (för 18 år sedan) så hade vi ingen byggnadsställning vad jag minns. Åtminstone hade inte våra snickare det. Kanske hade plåtslagaren det, men inte överallt.

Och själv har jag målat huset utvändigt vid två tillfällen. Båda gångerna utan ställning. Det går, men man måste vara försiktig.
 
  • Gilla
uuu och 2 till
  • Laddar…
Ja jag tänkte mer på om det behövs putsas det brukar inte vara så lätt från en stege.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ska bli spännande att se resultatet! Vi måste snart göra samma manöver....
/Grannen på 24:an :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Om man bara ska putsa i efter ett fönsterbyte kan man väl göra det från fönstergluggen inifrån?
Måla puts på ett hus från den tiden, det låter märkligt tycker jag.
 
Ja, jag tror det går i och för sig. Det har inte blivit mycket skador. Vi har målat om huset en gång tidigare utan att putsa om, det var gult när vi köpte det. Vi målar med silikatfärg, det går hur bra som helst. Grannarna har gjort likadant.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.