Tycker du liksom jag att de här radhusen som Tham & Videgård har ritat är supercharmiga? De ger en känsla av sagoland och för tankarna till Barbapappas hus, Mumindalen eller Bullerbyn – fast i modern tappning.

Du kan läsa blogginlägget här: Kolla in de här supercharmiga radhusen
 
Skall bli spännande att se om hus och omgivningar blir lika snygga som på arkitekternas bilder ;)
 
Jag tänkte samma sak. :)

Kommer de verkligen att lägga smågatsten och kommer folk att ha häckarna i samma höjd och skick ...
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
När man kommer med bilen för att hämta de där två kajakerna i trädgården är det risk att man skrämmer bort rådjuren...

Undrar lite hur dom tänkt med parkering, garage, leveranser och veckohandlande. Ser ju inte ut som man skall köra bil mellan husen.
 
Spännande projekt, hoppas det blir av. Bra med bilfritt runt husen, det finns många bostadsområden idag där det är i princip omöjligt att köra fram till entrén och folk lever gott ändå.

En sak undrar jag om fasaden, är den av trä? Det ska vara slamfärg man målar husen med i alla fall, enligt beskrivningen. Då undrar jag lite hur man får panelen på den toppiga delen av hålla i längden, den är oerhört exponerad för regn då den utgör majorieten av den exponerade ytan uppåt. Trä är oerhört vackert men i detta sammanhang undrar jag om det vore bättre att klä husen med plåt eller fibercementfasad för att få en hållbar lösning på sikt.
 
Dum fråga, men det här är väl inte radhus utan helt enkelt... Hus?
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
@tompaah7503 Beror nog på vad du menar med "i längden"? Det är gott om omålade brädtak på hus som är hundratals år gamla i Hälsingland iaf.
 
@stefancrs att man har använt brädtak i hundratals år är helt sant. Däremot tvivlar jag på att det är samma brädor som legat på taket i hundratals år. Man brukar ange runt 30 års livstid för brädtaken varefter de byts.
Har du möjligtvis belägg för att det är samma brädor på taken sedan hundratals år?
 
@tompaah7503 nej nej, att det behöver bytas med jämna mellanrum tar jag för givet, men det kan man väl göra på ett brant tak / en lutande fasad med? det krävs säkert att man har ett "tätskikt" under fasaden dock.
 
Fascinerande hur det här med bygglov går till. Nedsänkt lounge får man inte ha utan en ramp, men entreprenörer får bygga hus utan sovrum på entréplan...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Den där planlösningen är nog snygg i teorin men alla trappor ovch ett sällskapsrum högst upp som alla gäster ska ta sig upp till.

Form över funktion.
 
  • Gilla
Robzon och 2 till
  • Laddar…
Tycker det ser väldigt tufft ut.

Men bara fasta fönster kräver ju sin ventilation.

Sovrum på nedervåningen skall man väl bara i bygglovet visa att det går att få till/skilja av?

Sen saknas tvättstuga, schakt mm...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Fin tycker jag. Annan känsla än de gamla vanliga skokartongerna i rader på en åker.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
140m2 varav 25% är trappor
-Snyggt men värdelöst, ungefär som allt som Alessi tillverkar ;-)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.