Så passande när årets säsong av Husdrömmar började i måndags. Jag ramlade just på ett av husen som byggdes i förra säsongen av Husdrömmar, nu till salu. https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/Objekt/?&ObjektId=1891436

Du kan läsa blogginlägget här: Ett hus från Husdrömmar till salu(!)
 
Brukar ju tyvärr inte vara några direkt lyckliga anledningar när hus kommer ut så snabbt till försäljning efter förvärv.
 
Det här var ju ett av de projekten där det kändes som de inte hade en aning om vad de gav sig in på. Alla stora förändringar och dessutom en nyfödd.

Sen att de vill ha 6 miljoner för det när nästan alla andra hus i området går för 4... I den skitmarknad som är på bostadsmarknaden idag.

Skiljsmässa sa bull, renoveringsmässa sa bill.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Tittar man på bilderna är övervåningen inte helt klar, saknas t.ex. golvlister.

Man är inte miljövän när man bygger 7m öppet till nock. Otroligt stor volym att värma som inte kan brukas. Häftig känsla kanske men det är allt.

5.3Mkr var budgeten, vad blev utfallet? Var det med oinredd övervåning, i så fall har de pyttsat in mer för att färdigställa den.

Detta slutar nog som en förlustaffär.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Dumt att inte lägga en timme på att sätta dit golvsocklar i rummet där de saknades :thinking:
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
@hapazard Nej, hur många av paren i husdrömmar skiljer sig egentligen?

Altanen är inte färdig. Trädgården är inte anlagd. Övervåningen är inte färdig.

Trist när det går snett och saker måste hanteras akut.
 
T
@stefancrs

Lika många som par som ej varit med i husdrömmar skulle jag tro.
 
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Kan tycka att man kan stänga kommentarsfältet när det gäller objekt som är till försäljning. Det kan vara tillräckligt svårt att sälja utan att gå förlust utan allas kritik. Säljarnas privatekonomi kan tyvärr bli drabbad en lång tid framöver.

Sen är det trist att många jämför priser mellan gamla hus med större underhållskostnader rakt av mot nya. Man tittar för mycket på kvm pris. Det gäller mäklare också.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
@Thomas' så är det säkert, känns bara så vanligt när man ser på programmet. Men ja, det ÄR ju vanligt, bara inte i min lilla bubbla.
 
@Johan Lundblad sett över en 20-årsperiod måste man väl göra ungefär samma underhåll? Och i det här fallet så kostar det ju en hel del att färdigställa fastigheten också, även om köket eller taket inte behöver bytas liksom.
 
Det är det som är nackdelen med att göra sig publik och offentlig, det går inte bara att välja att ta åt sig av fördelarna man får tyvärr ibland publicitet som man kanske inte gillar.
 
  • Gilla
Gammaray och 3 till
  • Laddar…
Många tråkiga kommentarer som förutsätter negativa händelser helt utan att veta nåt. Vore roligare om forumet ägnades åt att pusha för roliga eller innovativa lösningar som inspirerar istf grotta i andras privatliv. Skärpning tycker jag
 
Huset är gediget byggt (massiv timmerstomme i princip) på en stor fin uppvuxen tomt, jag tror att det är det som gör att försäljningspriset är satt till 6 miljoner. Man såg ju i programmet att Gert Wingårdh siade om att de kommer att få igen pengarna med råge när de säljer.
 
L
Tycker de gjorde ett felval i programmet. Ett ungt par köpte ett hus med fel, lösningen blev att riva och bygga nytt. Detta klokt ekonomiskt eftersom renoveringen hade blivit mindre valuta för pengarna. Men en renovering hade blivit billigare och lite i taget vilket deras ekonomi klarat.

Nu lånade de över sina tillgångar och sitter på ett hus som är värt mindre än de har lån på. Med andra ord skulder för livet för detta.

Så rådet att riva kommer stå detta paret dyrt. Att renovera dyrare är inte alltid så dumt då kan kostnaderna styras bättre och anpassas efter inkomsterna.
 
  • Gilla
Mangan13
  • Laddar…
Oj, många negativa kommentarer. Nu har jag inte kollat på annonsen eller sett programmet men själv tycker jag huset är snyggt exteriört. Inte minst utebelysningen! :crysmile:
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.