G
Att lämna goda råd här angående byggnation är ju totalt livsfarligt, mottagaren av informationen har inte en susning om informationen stämmer, efter utfört råd blir allt skit och den anonyme uppgiftslämnaren rycker bara på axlarna, fråga en fysik hantverkare istället...ove..
 
Mats-S
Undrar hur många träffar ni får om ni googlar mitt "namn" :cool:
Google ... jo dom samlar in mycket personligt skit, men det går faktiskt att minska radikalt på deras insamlande genom att fixa till sina inställningar på google, säg nej till allt :thinking:
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Jag har mycket nytta och glädje av Byggahus.se och trivs med alla entusiaster som har olika mycket erfarenhet av bygge. En hel del hantverkare också, så det är ofta bra nivå på diskussionerna. Extra kul när vi småpulare delar och diskuterar lösningar. Jag bryr mig inte om gnällspikarna, De har hamnat i fel forum. Sedan är det bra att Marlen håller de värsta i öronen och tar bort skit som inte har med vår hobby/yrke att göra. Snart ska jag lägga upp hur jag fixade en Attefallsutbyggnad när jag byggde nytt senast. Extra kul eftersom sättet att göra det precis hade passerat Mark o Miljööverdomstolen. Kämpa på, gott folk!
 
  • Gilla
dajaskazal och 3 till
  • Laddar…
tommib
Så festligt med den anonyma gästanvändaren som tycker att det är livsfarligt att lämna (sic!) råd här och allt blir skit hos den som lyssnar. Extra kul är det när man tänker på tråden om det där stallbygget med de trevliga men totalt inkompetenta fysiska hantverkarna.

Nej, man får givetvis värdera informationen man får online precis som man värderar informationen man får från fysiska personer som står framför en. Skillnaden är att det är lättare att verifiera informationen häriftån då ingen står och flåsar en i nacken och vill att man ska skriva på offerten.

Apropå frågan om hur man har tid att lägga på detta så är detta en stor hobby som jag har. Min fru är av uppfattningen att det tar alldeles för mycket tid och påpekar detta surt av och till. Då blir jag borta ett tag. Jag läser ofta på jobbet när jag har en stund över, svarar dock hellre från en dator med riktigt tangentbord.
 
  • Gilla
banjoragge och 5 till
  • Laddar…
Sjäv heter jag som mitt nick här (fast med mellanslag i). Jag bor i lägenhet, men vill bygga eget hus, därför jag är här för att läsa på och samla råd och snappa upp tekniker osv. Tänkte göra en site där jag skriver ner information som jag hittat/läst, mest för eget bruk, där jag kan sortera bland allt jag läser och skriva ner vad jag tänker, tänkte det kan leda till något bra att jag kan följa själv hur jag tänker när och om vad.

Mitt mål är att när jag går i pension, bo i eget hus och vara utan lån. Drömma kan man ju alltid... :)

Mitt stora problem är pengar till ett hus, vem har inte det problemet. :) Fick lite större hopp när jag såg programmet Husdrömmar om stenhuset mellan Kävlinge och Lund (Villa Lycke tror jag de kallade det) som kostade ca 5 miljoner, mindre än vad jag tänkt det skulle kosta och det huset liknar något som jag själv skulle villa ha.

Hmm, vet förresten inte om det kanske finns något forum där medlemmar kan presentera sig om de vill? Om inte kanske kan vara en idé? :)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Jag lämnar definitivt inte ut mer om min identitet än vad som är rimligt. Inte för att jag inte vill bli igenkänd, utan för vad andra människor kan göra med informationen.

- Jaha, på den adressen bör en person som har en sådan bil, en sådan larmlösning och äger en sådan wifi-router osv.

Informationen man sprider på ett forum som byggahus kan användas till mycket om man vill använda den för inbrott mm. Men även när man är i konflikt med exempelvis bygglovsenheten så kan det vara bra att vara anonym.

Om jag skulle ge ut min riktiga identitet så skulle jag behöva vara mycket mer försiktig med vad jag skriver. Sedan är det inte så svårt att ta reda på identiteten ändå för den som verkligen vill, men genom att inte uppge ens riktiga namn så blir man av med det mesta.

Jag känner folk som fått problem efter att ha varit med i tidningsartiklar (identitetsstöld) så det kan finnas skäl att vara försiktig.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Jag anslöt mig till ByggaHus redan 2002 och forumet gav mig så mycket vettig information att jag, efter ett antal år, även ett par år som moderator, vågade mig på att som pensionär bygga nytt i egen regi. Jag lyckades samordna arkitekt, utökad KA-hjälp, byggare och kommun med att få mitt lilla husbygge inte bara inom budget utan dessutom utan någon allvarlig missräkning. ByggaHus gav mig otroligt många tips på vad som var viktigt när det framför allt gällde kontrakt, att finna bra medarbetare till husbygget, val av teknisk utrustning etc.

Det är intressant att se att statistiken bara gäller medlemmar upp till 64 år ... var finns vi alla däröver ☺?
 
  • Gilla
Eld och 6 till
  • Laddar…
@yonna Jag gissar att annonsörerna inte har frågat efter er? Säkert dumt av dem i så fall, men det drabbar ju bara dem själva...
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
De vi anlitade hade förmodligen bara de åldersgrupperna i sina upparbetade listor skulle jag tro. Ska göra en egen undersökning den här gången och ta med alla åldrar.
 
  • Gilla
banjoragge och 5 till
  • Laddar…
Att använda "Private mode" eller liknande är bra för att hålla datorn relativt ren, men att Google & Facebook inte skulle kunna spåra dig ändå är en solklar illusion. Kombinera med VPN så blir det liiite bättre. Bara mina 2c.
 
@pacman42 Intressant och viktig aspekt, den har jag faktiskt inte tänkt på.

Hur man hinner hänga på forumet? Tja, jag är egenföretagare och bestämmer rätt mycket över min egen tid.

Men när jag startade här på forumet som total novis, var det precis som nu guld värt att kunna ställa dumma nybörjarfrågor om högt och lågt helt anonymt och få kloka svar. (Det finns inga dumma frågor, men man känner sig ju så dum när man inte ens vet vad ”skråspika” betyder). Så försökte jag ge tillbaka det lilla jag kunde, om det var nåt jag kunde, i andra trådar som tack för hjälpen. Och då inträffade det märkliga att det visade sig att jag kunde mer och mer. Inte bara tack vare sånt jag läst på forumet, utan också för att det jag läst här gett mig råg i ryggen att gå vidare, testa nytt, misslyckas och lära mig av misstagen, och så småningom lyckas med nya saker. Allt blir lärdomar som jag sen plötsligt kan ge vidare. DET hade jag aldrig trott!

Så — tack alla Byggahusare för att ni finns. Mig har ni sannerligen hjälpt att utvecklas — som hemmabyggare och därmed också som människa.
 
  • Gilla
dajaskazal och 5 till
  • Laddar…
Jag flyttade till ny stad, allt för att förvirra Google
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.