Jag misstänker att flera är som mig nyfiken på kostnader och arbetstid för byggprojekt man ser. Jag tänkte dela med mig detta från våran totalrenovering av köket arbetstid, val av produkter och kostnader för den intresserade.

Du kan läsa blogginlägget här: Köksrenovering med kostander och arbetstid
 
Ser riktigt snyggt ut :) Dock ser ju kaminen ta en hel del yta (men kan ju också luras av den mörka färgen). Annars ser kaminen riktigt snygg ut (utan texten under, hade jag aldrig gissat på betong den övre delen gjordes av).

Körde Pergo nordisk ask och den har fungerat bra (dock har jag märkt i efterhand att jag inte fått golvet plant nog). Finns även med en extrem klass också, men enda skillnaden mot det betydligt billigare klassningen golvet var lite högre vattentålighet (kostade 200kr extra kvadraten för det).

La du golvet under skåpen (enligt golvtillverkaren skulle golvet läggas endast under sockeln, enligt kökstillverkaren under fötterna på underskåpen)? Jag följde kökstillverkarens råd och var smidigare att lägga skåpen under fötterna (ser ut sm du har öppet under, så antar du la intill vägg då).

Mitt golv har jag haft i 2 år och även om man enligt tillverkaren högst torrmoppa och i nödfall våttorka (sen snabbt torka upp vattnet). Så har det för mig fungerat att våttmoppa par gånger i månaden (ångrar dock att jag inte använde speciell försegling för klickgolv, skyddet i skarvarna så rätt tveksamt ut, såg inte ut att vara behandlade utan ren MDF).
 
Kaminen tar faktiskt mindre plats på djupet än gamla kaminen. Valde den smalaste vattenmantlade kaminen jag kunde hitta för att inte få en sån klump i köket. Beträffande golvet ligger den mot vägg och sedan lagt silikon för att täta kanterna. Finns ett golvavlopp som är gjort för laminat/parkettgolv under kylskåpet om olyckan skulle vara framme. Har haft en mindre vattenläckage redan pga ej åtdragna rör och var glad att jag hade silikon på kanterna mellan vägg och vattentåliga golvet.
 
Du tar bort en vedspis och ersätter den inte ens med en bakspis? Hur ska du laga mat till barnet under ett längre elavbrott?
Menar inte detta som ett påhopp, men jag blir så chockad över att dagens människor inte tänker på sånt. Det finns ju liksom bakspisar som ser mer eller mindre ut som kaminer, så man kan göra ugnsrätter åtminstone. :)
 
Missanpassad jag fårstår hur du tänker med att ha ett hushåll/kök som kan fungera vid strömavbrott och att man inte ska bygga bort sådant. Min syn på problemet är att istället istallera ett elverk i framtiden som kan driva hela hushållets el och behålla 100% av alla bekvämligheter.
 
Danne, ett sådant kräver bränsle som behöver köpas in och som inte går att lagra en längre tid, ved finns i skogen konstant. :) Här har du ett exempel på en vedeldad bakugn: http://stoneart.se/bakugn/fritt-staende-bakugnar/italiensk-duettino/
Jag växte upp med min mormor, som lärde mig att man ska förbereda för det värsta som kan hända (som fattig, sjuk och så blir det ett riktigt långt strömavbrott), men hoppas på att inget händer.
 
  • Gilla
Danne_72
  • Laddar…
Ta inte detta på fel sätt men jag ser bara en jätte kamin och ett gigantiskt kylskåp som dominerar hela köket.
Allt är snyggt men dom två pjäserna tar över allt.
 
  • Gilla
RoedeOrm och 1 till
  • Laddar…
För min del skulle en vedspis mest vara en mysfaktor. Nu vet vi inte var Danne_72 bor (kanske är lätt att söka fram men har inte brytt mig). men som jag ser det är det ordentligt ovanligt med strömavbrott längre än korta studier. Visst har vi haft någon ordentlig storm med dagars strömavbrott på några fåtal ställen. Men man kan klara sig rätt bra på diverse kall man några dagar. Eller som någon nämner ett dieseldrivet elverk. Diesel har officiell lagringstid på 12 månader men klarar normalt mycket längre om det inte kommer in fukt. Worst case får man väl tanka bilen med dieseldunken 1 gång per år isåfall.

Dvs åsikter om en vedspis vara eller icke vara är för mig ingen fråga om överlevnad vara sig för vuxna eller barn. Utan mer tycke och smak.
 
Gällande reservaggregat - tanka med EcoPar så kan det lagras i ungefär tio år. Det är en lite dyrare typ av diesel med betydligt färre utsläpp och som inte möglar som vanlig diesel gör. Vi har detta till all vår reservkraft på jobb: http://ecopar.se/drivmedel/ecopar-a/
 
  • Gilla
Danne_72
  • Laddar…
Vad i helsike gör kaminen i köket?!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.