Har du tröttnat på vita väggar och vill få lite liv i rummet? Då kanske det är dags att måla om med kalkfärg då den ger väggen ett unikt och levande intryck. För, kalkfärgen talar verkligen till en och ingen vägg är den andra lik. Är du lite försiktigt, börja med en fondvägg och jag kan nästan garantera att du kommer att gilla det.


Du kan läsa blogginlägget här: Skapa unika väggar genom att måla med trendig kalkfärg inomhus
 
Fina bilder! Rekommenderar också Avjord's Äggoljetempera som också ger fantastiskt fina väggar och är helt giftfritt.
 
  • Gilla
Eva Rudberg och 1 till
  • Laddar…
Hmmm... Rätt färg i rätt utrymme och sammanhang kan nog funka, men vardagsrummet med gråa väggar och tak ger mig en allt annat än mysig och ombonad känsla, snarare en känsla av möblerad men kall och fuktig betongbunker... Inte odelat negativ men inte odelat positiv heller... ;)
 
G
Det gråa ger mig bara känslan av att det inte är färdig. Enda det kan duga till, är när solen kommer upp, om man stör sig på ljuset.
 
G
Acryl primer?! Låter inte speciellt miljövänligt....
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Här var det både missvisande och felaktigheter i blogginlägget.
En kalkfärg som ska målas över med en kalkfärg ska aldrig målas med en akrylprimer.
Förmodligen skriver man om chalkpaints, alltså kritfärger.
Ofta är kritfärger en akrylatfärg som blivit modifierad med krita för att få en matt yta.
Det finns ingen miljövänlig färg.
Det stämmer att de flesta "kalkfärger" är helt giftfria, baserade på naturliga ingredienser och pigment. Men med kritfärger som inlägget troligen handlar om, så är det oftast tvärtom.
 
Madelene S
Byggnadsvård.com - Tack feedback om felaktigheter i blogginlägget. Jag har nu justerat och hoppas att det blev rätt :). Det är kalkfärg jag syftar på och inte kritfärg.
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Madelene S, tack för att du läste min kommentar.
Är det möjligt att få veta vilken tillverkare som har kalkfärg för inomhusbruk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.