AGA-spisen är en designklassiker i gjutjärn som finns i många kulörer, så att det är lätt att hitta en färg som passar in eller bryter av. Är du dessutom matlagningsintresserad så har spisen allt du kan önska dig. Alla AGA-spisar har en kokplatta som håller 400° och en sjudningsplatta på 200°.
Med tanke på att priset för en spis med tre ugnar ligger mellan 170 000 - 230 000 kr och en spis väger ca 400 kg behöver du en rejäl plånbok och kraftiga golvbjälkar.


Du kan läsa blogginlägget här: Inspireras av 10 kök inredda med en klassisk AGA-spis
 
Jag tror det finns både som gasspis och vedspis, men det ser ju mest ut som gasspisar på bilderna.
 
Fulkemisten
De flesta på bilderna är nog elspisar, vissa har dock gashäll och en tycks vara med induktion. Tanken från början (30-talet) var att kunna elda med koks och då bara ett enda ilägg per dygn där 400 kg gjutjärn agerade värmemagasin. Nu för tiden görs de i England och är i de flesta fall eldrivna med 2-4 ugnar och två kokplattor som alltid är på. Plattorna skyddas av nedfällbara lock och har plats för typ 3 kastruller, den ena är för kokning och den andra för sjudning, även ugnarna har fasta temperaturer. Det tar något dygn att få upp arbetstemperaturen och när man väl fått det så håller spisen köket varmt. Sjukt opraktiskt på sommaren och sjukt dyrt. En site säger typ 30-45£ per vecka (oklart vad kraftström kostar i England). Hur som rätt snygga på rätt plats.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
L
Visst snyggare än vår rostfria restaurangspis.
Vår spis är 4 lågig totalt 19 KW och kostar 15.000.
Nog skall man vara så rik att man har råd att äta ute, frukost,lunch och middag för
att köpa en sådan här?
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
en fantastisk svensk uppfinning som passar perfekt i England. Samt kanske i Sydafrika, NZ, Kanada och på andra håll i The Former Empire.
Spisen är alltid varm, där plattor och ugnar håller olika fasta temperaturer för olika maträtter, bakning osv. Den blir en härlig centralpunkt i fuktiga, dragiga sten hus som saknar effektiv centralvärme. Alltså - perfekt för England, och helt fel i Sverige. Här blir det bara dyrt i drift, och odrägligt varmt så du kan behöva vädra ut ibland.
En engelsk familj vi känner köpte ett hus i skogen nära vår by. De ville ta med en del av England, så de installerade Aga-spis och grävde ner en gigantisk gasbehållare i trädgården.
Som jag misstänkte blir det så varmt därinne att de måste ha korsdrag på sommarn.
Och alltihopa vansinnigt dyrt.
Numera kan man lägga till el och induktion. För oss som gillar att woka är det bra med gas.
Men det kan man ju ha utan AGA-spis.
 
Att tillverka dem idag och göra dem "eldrivna" käns som en "nutida felande länk" tycker jag. Men det borde i och för sig gå/vara lämpligt att stänga av dem på sommaren antar jag?

Och då är idén inte riktigt lika dum längre ; )

Om jag skulle ha en sådan så skulle jag åka till england och köpa ett "äkta" vintage exemplar avsett för kockseldning. En relik från det förgångna: )

Jag skulle elda ved i den hela vintern och bara använda den som ett "smycke" för huset på sommaren.

Tänk om man gjorde moderna avsedda för ved eller pellets? Finns det sådana tro?

För den idén är väll inte helt orimlig? Det borde gå att konstruera den på så sätt att man bara häller en/några säck/säckar pellets i den en gång dagen på vintern och låter den "vila" på sommaren?
 
Lagom kul om man kommer hem och Agaspisen är kall då man glömt elda. Tar en bra stund innan man får upp värmen i 400 kilo gjutjärn.
Den passade också bra i engelska hushåll där man hade tjänstefolk som kunde stoppa i koks.
Lika modern som Downton Abbey. En del längtar av någon anledning tillbaks till den tiden.
 
En del människor gillar antikviteter och semiantikviteteren del gör det inte tur att folk är olika.

Det finns folk som vintertid häller en säck pellets i pannor och pelletskaminer varje dag. Jag menade att man kanske lika gärna kunde hälla en säck pellets i spisen. Och på så sätt minska elkonsumtionen.
 
Alltså en modern pelleteldad kökspanna med ung och kokplatta. Men sådana saker kanske det redan fins?
 
Hultman: Attelda den med ved är ingen bra idé. Koks kan pyreldas, man reglerar helt enkelt lufttillförseln efter värmebehovet. Det går inte att göra så med ved.
 
Om det är mig du pratar med?

Går och går :) Jag pratar alltså om att myselda i en antikvitet för skojs skull. Om man lägger i lite ved vid varje inlägg och eldar för full sula så är det ingen större fara.
 
G
Det går inte att köra en AGA på ved, kol, eller pellets, bara koks eller antracit. Om man gör det finns risk för explosioner av brandgaser. Om man bygger om med gas eller elpatron så matar man just den värmen som behövs just då. Problemet är som nämnt i tråden att spisen genererar cirka 2kW värme vilket är helt ok i vårt klimat på vintern, men mindre roligt på sommaren. Dessutom så är CO2 avtrycket hundra procent då koksen kommer från stenkol, vilket inte är så roligt. Man kan komma runt detgenom att köra på biogas tyvärr saknas infrastrukturen för det i de flesta fall.....
 
Om det är helt omöjligt, att för skoj skull elda lite ved i ett vintage exemplar, så skulle jag försöka med grillbriketter eller kanske metatabletter.
 
Fulkemisten
Metatabletter och grillbriketter har ungefär samma energiinnehåll, 25 MJ/kg eller typ 7 kWh om det nu tar en timme att elda upp det där kilot du la i. Det är ungefär samma som stenkol för övrigt, om du däremot kör på gasol/diesel så är det typ dubbla energiinnehållet per viktenhet. Metatabletter skulle jag avråda från då de kostar i runda slängar 500 kr kilot. Grillbriketter är nog bättre i så fall då du kan få dem för en tiondel till femtiondel av det priset. Vad gäller gasol eller diesel så är det såklart dyrare kilopris men du får dividera med två då det har dubbelt energiinnehåll per viktenhet. Som tidigare sagt så är det trots allt ett dyrt pris att betala för att myselda lite i en pjäs som kostar som en ny bil i mellanklassen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.