Gårdagens avsnitt 6 av Fuskbyggarna handlade liksom förra gången om ett företag som ligger på Svarta listan på Byggahus.se, NBJ Bygg & Kakel. Det framgick av programmet att företaget bygger undermåliga badrum och att när kunderna sedan klagar förhalar de, blåljuger och tröttar ut kunderna utan att göra rätt för sig.

Du kan läsa blogginlägget här: NBJ Bygg & Kakel på Fuskbyggarna – fula fiskar som pudlade
 
Puh! Vi har precis dragit igång renoveringen av badrummet i sambons lägenhet så att vi kan börja hyra ut lägenheten. Vi hade bland annat en offert från NBJ men valde i slutskedet bort dem till förmån för en lokal firma, det känns väldigt skönt nu.
 
  • Gilla
Rillzzz och 3 till
  • Laddar…
Jag tror du gör en riktig iakttagelse. När man har skiljaktigheter som inte jurister kan enas om verkar det som om det inte dyker upp på nätet.

Som det avsnitt i Arga snickaren med kvinnan som lurade Kanal fem att bygga om lägenheten och skylde allt på "elaka män som ställt till det för henne". Medans hon hade sambo och bodde i en annan lägenhet. Det kom aldrig upp på nätet.
 
  • Gilla
Rillzzz
  • Laddar…
Anledningen att TV4 inte visar programmet på Play gissar jag beror på ett inlägg jag såg på Facebook.
Någon ifrågasatte hur TV4 kunde använda NBJ bygg själv och göra reklam för dem i sitt egna program "Sommar med Ernst".
 
  • Gilla
stefancrs och 6 till
  • Laddar…
Excel
Bra att dessa typer av företag avslöjas. Med tanke på deras låga vinstmarginal gissar jag på konkurs inom 6 månader.
 
Krilleman
Excel
Tror inte TV4 bryr sig att man anlitat dessa gökar tidigare. Nbj har väl betalat reklamplats hos ernst. Ernst eller hans produktionbolag har nog inte gjort så djup undersökning, mer än att F skatt etc.
 
M
Undra hur mycket av fusket ägaren av företaget känner till. Jag har ju svårt att tänka mig att han åker runt till vart enda badrum och kollar och säger "strunta i tätskiktet där". För mig känns det mera som slarviga anställda med helt fel inställning. Känner igen det där lite från byggbranschen, när det blir överhettat och på tok för mycket jobb så kommer kleti och pleti in i branschen och resultatet blir därefter. Olyckor kommer som ett brev på posten, denna typen av slarvfusk också. Kan tänka mig att företagets ägare kommer göra en liten rensning i dom egna leden efter detta avslöjandet. Det är ju lite skillnad mot dom andra fuskbyggarna där det vart fåmansföretag och ägaren själv har slarvat och inte haft kunskap. Här pratar vi nästan 50 anställda och några miljoner i vinst per år.
 
Den ägaren känner nog till allt, med tanke på de luriga formuleringarna i de långa kontrakten om att man inte behöver följa branschreglerna, att man blivit fälld i ARN utan att kompensera kunden, att man inte är medlem i någon branschorganisation etc.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
N
NBJ kom och räknade på vår tvättstuga fast pris 2013. Då ingick standard pris enligt standard badrum. Med ett par timmar för elektriker, mertid extra betalt. Likaså med rörmokare extra kopplingar etc högre pris. som inte skulle räcka. De hade ingen målare utan ville som programmet montera nytt tak med spottar. Då jag ville ha ny vvberedare skulle jag ordna det själv med annan rörmokare och elektriker. De hade ingen snickare som kunde bygga upp en vägg. De ville bara sätta upp klinkers och kakel (enda kunskapen)?.
Enligt kontraktet skulle de skicka med en påse fogmassa. Då det kunde uppstå sprickor i fogen som jag som kund senare kunde fylla igen. Där var måttet rågat och de fick svaret jag inte skulle anlita dem.
 
G
Frågade TV4play varför det dröjer.Svaret blev tekniskt fel och att det förhoppningvis kommer ut under morgondagen, 28 september.
 
Missade programmet och hoppas att det det kommer ut på tv4play snabbt ;) veckans höjdpunkt.
 
P
Vi använde NBJ men Uppsala sektionen och vi har varit otroligt nöjd och väldigt överraskad hur otrolig seriös NBJ har varit mot oss, snyggt och städat efter varje dag samt att dom har hållit allt dom lovat oss.
Då vi efter någon månad fick problem i vårt kök så ville försäkringsbolag filma alla avlopp och kolla även badrummet, de hittade inga fel eller brister.
Efter att badrummet var klart så fick vi ett problem med en list på dushväggen var på jag ringde NBJ för att påtala detta och morgonen därefter var det en kille där och fixade till detta utan några diskussioner.
Jag vet inte hur alla delar fungerar oss detta företag men vi känner inte igen någon del av det som framställs i programmet.

Men nu blir väll jag påhoppad eftersom inte skriver negativa saker om detta företag men jag kan bara berätta vår historia och upplevelse.
Tack för ordet.
 
K
Då jag har lite insikt i bolaget kan jag säga att de den senaste tiden haft jobb inbokat flera månader framåt. Dock inte så mycket i Gävle där de håller till. Frågan är ju hur det ser ut idag efter gårdagens avsnitt.
Kan ju även säga att de tar på sig för mycket jobb så de måste "hyra in" arbetskraft som man kan ifrågasätta.
 
G
Nu går de på play bra dom sätter dit fusk företag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.