Andra avsnittet av Fuskbyggarna 2017 var liksom det första en enda stor varning för ”entreprenören” som medverkade. Denna gång var det en man vid namn Kjell Jansson på firman K Jansson byggmästare, en firma som inte finns.

Kjell Jansson nekar till att inte ha gett kunden kvitto på betalningar.

Du kan läsa blogginlägget här: Lurendrejaren Kjell Jansson får uppdrag via byggvaruhus
 
Krilleman
Ännu mindre tid på själva byggandet i detta avsnittet kontra förra. Konstigt!

Majoriteten av tiden läggs på allt annat som utfyllnad. Borde inte TV4 även vara lite framåt och visa hur man bör bygga rätt och guida tittarna på vikta "att tänka på"-punkter?!

Kjell Jansson har spännande nog även polisanmält TV4 för grovt förtal efter att avsnittet sänts.
http://www.expressen.se/noje/tv4-polisanmals-efter-anders-ofvergards-brak/

:cool:
 
  • Gilla
Lewdis och 2 till
  • Laddar…
Så han är lite om sig och kring sig ändå, Kjell Jansson. Man trodde inte det när han varken kan registrera en firma eller skaffa en hemsida.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Han har precis börjat jobba efter 3,5 år men ändå har han byggt 16 hus de senaste åren. Hur går det ihop?
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
"Han hade inte ens ett registrerat AB utan jobbar enligt tv-programmet via sitt personnummer, vad det nu betyder."

Bedriver man sin verksamhet som enskild firma använder man sitt personnummer som organisationsnummer. Det är inget konstigt i sig så länge man har F-skattsedel. I det här fallet verkar det dock oklart vem som är avtalspart eftersom organisationsnummer/personnummer saknas i offerten och något skriftligt avtal verkar saknas.
 
Våtrumsbevis ger jag inte mycket för. Alla säger att dom har men jag har aldrig sett någon kopia. Dessutom använder dom olika metoder och påstår att dom är dom enda godkända! Våtrumsbevis är urholkat.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Marlen, måste man ha en hemsida för att anses som seriös?
Jag har jobbat inom mark och anläggning i 12 år utan nån hemsida av den enkla anledningen att den hemsidesadressen som vore självklar (med anledning av mitt inarbetade verksamhetsnamn) är upptagen, oberoende av vilken toppdomän man väljer (förutom typ Ryssland eller Kina).
Är jag då oseriös?

Observera att detta inte på något sätt är ett försvar av KJ.
Det kommer för övrigt att bli intressant att se resultatet av den där polisanmälan som gjordes. :)
 
Jag skulle vilja varna för att tro för mycket på hantverkare som man får "tips" om via byggvaruhus.

Om inte det är KEDJAN som tipsar så är ju risken extremt stor att det bara är en anställd som rekommenderar en kompis. Och som alla vet finns det stor nivåskillnad på kompetens bland personal på byggvaruhus. Vissa är fd hantverkare som sadlat om och andra kommer från så skilda yrken som väktare eller vanliga butiksbiträden.

Och som du noterar Marlen. En "certifiering" är inte så mycket värt egentligen då det inte krävs några prov eller dylikt för att få den.
det är så mycket hysteri kring våtrum men som Martin säger "det finns de som läser till sig på internet hur man gör och lyckas". Samtidigt som certifierade nissar gör en grund med fogskum...
 
  • Gilla
Sir James
  • Laddar…
Robban_C: "Marlen, måste man ha en hemsida för att anses som seriös?"

Nej, självfallet inte, men i det här fallet kändes det som en del i hans strategi att verka utan att synas för Skattemyndigheten. Jag tror att Martin Timell sa det i programmet och att jag antecknade det, annars hade jag nog inte tagit med det här.

Det är dock en fin service till kunderna att ha en hemsida där man skriver vad man heter, vilket organisationsnummer man har och visar hur man ser ut.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Hemsida är bra. Men Kjell borde prioritera att gå lärling några år och därefter registrera sin firma hos skatteverket, anlita en bokföringsbyrå.

Det är ingen ursäkt, men det ligger troligen en del i fatet hos sådana som Kjell. En del av förklaringen finns att hämta hos Arbetsförmedlingens som uppmuntrar arbetslösa att starta egen firma för att bli av med dem trots att flertalet inte på något sätt är lämpade.
 
Kjell ska inte hålla på med detta i huvudtaget.
 
Lite märkligt att programmet inte tar upp hur ett våtrumscertifikat ser ut och hur man kontrollera om det är giltigt.
 
  • Gilla
davey och 1 till
  • Laddar…
Tycker det börjar vara dags att behovspröva rotavdrags systemet. Byggbranschen har gått överstyr enl mig, mha statens finanser och skattemedel. Att bla sånna här skojare dyker upp är tydliga tecken på en sjuk marknad. Som det är nu kan företagarna i lugn och ro diktera priser och vilka jobb man vill ta.
Tror faktiskt inte att renoveringskostnaden blir dyrare för kunden ifall rothysterin försvinner eller reduceras.
 
  • Gilla
davey
  • Laddar…
Nej, det blir kanske inte dyrare - men du får inget kvitto ;).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
@Spikarebob Fel, Kjell säger ju själv att han "inte tar" ROT-avdrag (han vet ju att han inte får igenom det). Så ett ändrat ROT-avdrag hade inte stoppat en sån som han.
Snarare är det en bra varningsklocka om svartjobb, om byggaren "inte tar" ROT-avdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.