Fruktansvärt tråkigt för dom drabbade, men jag slutar tycka synd om folk när jag kommer till stycket att dom betalt i förskott.
 
Varför finns inte någon lag där man kan lägga förbud på en person att jobba / grunda företag i en viss bransch, verkar behövas.
 
Jo, det finns en sådan lag: Lagen om näringsförbud.

Problemet är som oftast i Sverige inte att det saknas en lag, vi har lagar för och mot det mesta. Utan att lagen inte tillämpas. (Vilket vi iofs skall vara glada för lite till mans, eftersom vi som sagt har lagar mot och för det mesta... :))

Det blir för svårt och dyrt att visa att han satt det här i system, eftersom han är en småspelare i sammanhanget. Så inga resurser läggs på det. Han smyger under radarn s.a.s.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
M
"Det sprutar ut el i varje sladd" Det skulle jag gärna vilja se, måste vara väldigt effektfullt, som ett mini-norrsken antar jag!
 
  • Gilla
thomas_7 och 6 till
  • Laddar…
G
Finns inga som helst ursäkter för hur denna så kallade hantverkare beter sig. Anser att det egentligen är fel att kalla dessa människor hantverkare öht. Det är kriminella bedragare.

Men! Detta kommer att fortgå så länge det finns naiva kunder som inte är tillräckligt pålästa. Det finns ingen som får ett komplett kök, badrum, hall WC med mera för 220.000:-
Varför belyser man inte detta i programmet? Tycker det vore kul med lite folkbildning inom detta i programmet. Det är ingen rättighet att helt naivt kunna skriva på vad som helst utan någon risk att bli lurad bara för att man äger ett hus.

Sen att den behörige installatören inte ens vet hur en jordfelsbrytare fungerar är ju vara pinsamt, såååå pinsamt. Visar ju vara hur svår det är att hitta bra folk när inte ens TV4 klarar sig från skojare.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Visst är det bra att de jagar byggfuskare, men varför kan de inte ta med seriösa människor som verkligen kan branschen. Nu har de ju äntligen fått bort den totalt oduglige "experten" som hade 40 år i branschen, men jag tycker resten också är ett skämt. Byggaren som ska komma in och ordna till allt, klagar på precis allt som andra har gjort, trots att det inte handlade om det och att det mesta såg ut att vara helt ok. Bygget var ju bara påbörjat.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
G
Skulle vara intressant att se hur många timmar ett "riktig" företag skulle fakturerat.
Har en känsla att sådana fuskbyggare går runt för att alternativen är orimliga.
Sedan kan man undra hur de arbetare som bara släpper och går därifrån fungerar (tänker på farlig el) den som drabbad är ju kunden.
Men det är samma visa varje gång, den mest prisvärda får jobbet och sedan vill denne ha mer betalt när kunden sitter i klistret.
Hur skall man som kund kunna veta? De blev ju tom rekommenderade denna fuskbyggare, hur vet man att referenserna är för de arbetare som kommer och gör jobbet?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Ja vet! Vi betalar i förskott! Tjoho
 
nzsc
Håller absolut med dig @Marlen Eskilsson om att, trots att mer eller mindre varenda avsnitt innehåller samma upplägg samt resulterar i samma utfall, är det oerhört viktigt att det visas upp för allmänheten. Allra bäst vore naturligtvis om det inte hade funnits något behov för det här, men eftersom det förekommer en hel del fuffens inom byggbranschen är det oerhört viktigt att belysa problematiken kring det här och upplysa allmänheten om vad godtrogna människor faktiskt kan råka ut för.

Jag anser dessutom att sådana människor som Lars Hortlund undkommer sitt ansvar alldeles för enkelt. Visserligen blir han, med all rätt, svartmålad offentligt. Men något ansvar tar han inte för det han har gjort och får således inte någon påföljd heller som jag kan se det. Han har tagit emot stålarna, försatt bolaget i konkurs, och kan därmed fortsätta så i all oändlighet verkar det som. Något skadestånd har den drabbade familjen inte fått och pengarna som de har betalat för dessa tjänster lär de inte se röken av heller.

Ett jämställt exempel vore en person som beställer diverse saker i andras namn, hämtar ut och säljer dessa för att tjäna pengar. Den bedragna personens liv förvandlas till ett helvete under en period. Men eftersom personen genom Klarna, UC, m.fl. aktörer spärrar sitt personnummer kan bedragaren inte längre använda sig av den personens uppgifter. Däremot kan bedragaren fortsätta i all oändlighet med andras personuppgifter. Vem bedragaren i fråga är får man reda på, men den personen får inte någon påföljd för sina gärningar.

Hur hade det varit om någon gått in i en butik, köpt en vara och betalat för den, för att sedan vid uthämtningen inte erhålla varan?! Det finns oändligt många fler exempel på liknande situationer.

Vad jag försöker säga är att det Laura och Kamela i Upplands Väsby råkat ut för och den skadan Lars Hortlund förorsakat dem genom sin gärning bör tveklöst anses som brott och tuffare påföljder bör bli aktuella. Men det här lär inte bli aktuellt förrän någon av de 349 ledamöterna i Riksdag blir drabbad förmodar jag. :mad:
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
A
FEL, Företaget Hortlunds Bygg och Teknik AB, försattes i konkurs av tingsrätten pga en tidigare anställd lämnat in konkursansökan till tingsrätten i sollentuna. Den anställde fick inte sina löner utbetlada därfav lämnade denne in konkursansökan. Så det gjorde inte Lars Hortlund själv. Samma sak med bolaget Hortlunds Entreprenad AB.
 
G
Så.. uppföljning på de nya samt även aktiva bolagen kanske?
Som så klart även de bedrivs utan Lars Hortlund direkt eller indirekt genom naiva/betalda personer.
Urkundsförfalskningar m.m. som skedde i Hortlunds Bygg och Teknik AB samt H... Entreprenad AB är väl "gammal historia" - åtminstone inte något för detta program kanske. Men att det förekom, säkert fortfarande förekommer i de senare bolagen, tycker jag är viktigt att det står skrivet (bland dessa kommentarer bl.a.) så att folk åtminstone vet att detta bara är toppen på isberget .
Vad hände med leverantörer? Anställda? Andra kunder? M.m....
 
A
När jag hade tagit studenten (bygg & anläggning), så blev jag rekommenderad av en bekant att söka plats på Hortlunds Bygg och Teknik. Jag fick jobbet, jag blev så glad. Första byggfirman som lärling! Tänkte jag då.

Den lyckan var VÄLDIGT kortvarig.

Jag märkte redan i början att allt inte stod rätt till. Och notera att jag då endast var lärling på min första firma.

Till exempel på ”kontoret/lagret” när man samlades på morgonen för att dricka kaffe innan man drog iväg till byggplatsen. Vi hade en vattenkokare och snabbkaffe. Ena kaffet var ”vanligt” billigt Ica kaffe, och den andra var Nescafé. Och gissa vilken jag blev beodrad att inte dricka?

Precis. Nescafé. För det var dyrt finkaffe som vi skulle ha endast när gäster var där.
Vi var också endast 4 anställda hantverkare.

Där var en liten varningsflagga.

Jag lade även märke till en del saker:

Gamla, skruttiga bilar, vars alla behövde service.

En bil var en gammal volvo 240 från typ 1700-talet. Sönderrostad.

Dekalerna på bilarna för firman var endast magnetlappar, jättesmå.

Jättesnålt utbud av kläder. De billigaste kläderna, billigaste dekalerna, och endast ett par av allt.

Fick inga verktyg, som tex: Gipskniv, kniv, tumstock, måttband etc...

Hursomhelst, väl ute på byggplatserna märkte jag att han själv kunde inte så mycket. Visste inte det ena eller det andra.
Det blev en del fusklösningar. Som jag själv märkte.

Han tjafsade också med en kund över småsaker.

Jag bad också om engångsmasker då vi höll på att riva en villa invändigt.
Jag fick en engångsmask, och det var det.
Han blev skitlack på mig för jag frågade om fler masker.

Jag började få ångest att komma till jobbet för jag mådde inte bra över att jobba där bland allt fusk, alla dispyter, all okunnighet.

Jag skämdes så mycket över att jobba där.

En dag när jag stod på en stege och måttade en vägg för att sätts gips, kom han fram till mig, började ta och klämma på min mage och göra en massa nonchalanta kommentarer.

”Vad fet du är, vad tjock du har blivit, fan va fet du är”.

Jag visste inte vad jag skulle säga eller göra. Han var ju min chef.
Han märkte att jag blev arg/irriterad på vad han hade gjort, och började då säga: ”var det inte kul? Tycker du inte att mina skämt är roliga? Hallå jag skojade bara”.

Det var droppen för mig. Det blev min sista dag på den firman. Senare samma dag blev jag tillkallad till kontoret till morgonen därefter.

Väl på kontoret, eller... lagret, började han ursäkta sig över det han sa. ”MEN du får inte vara så känslig. Jag kan inte ha sånt folk på min firma. Du jobbar också så långsamt!!! Och du och dina jääävla masker också!!!”.

Det var hans förlåt.
Det var alltså mitt fel att det hade blivit som det var.

Så jag sa upp mig på plats med Omedelbar verkan.
Jag jobbade där i hela 2 månader.


True story.
Tack för mig
 
F
Andra bolag med koppling till Lars Hortlund:
  • VentCam Kommanditbolag - 969786-0931
  • Jourservice I Uppland Kommanditbolag - 969786-4727
  • Ventilera Säkerhet i Sthlm Kommanditbolag - 969784-6708
 
nzsc
Finns en STOR anledning till att de bolagen som du nämner är kommanditbolag. :whistle:
 
G
LFWH konstruktion

Har han upprättat företaget på nu, vilken idiot.
Se upp för denna firma!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.