Efter att ha sett gårdagens avsnitt av Fuskbyggarna så är det läge att gå ut med en varning för Hortlunds Bygg och Teknik AB, som drivs av en lurendrejare som av allt att döma har satt i system att lura av kunder förskottsbetalning och sedan sätta företagen i konkurs, på löpande band.

Du kan läsa blogginlägget här: Fuskbyggarna: Varning för Hortlunds Bygg och Teknik AB m fl
 
Företag som han driver för närvarande:

Hortlunds Bygg och Teknik AB - 559048-2476
Hortlunds Entreprenad AB - 559076-6084
Hortlunds Bygg Och Teknik - 701009-6258
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Han är tydligen även bakom följande bolag via bulvaner:

H Vent Entreprenad i Järfälla AB - 559093-5077
Så iakta försiktighet om ni ska anlita dessa.
 
  • Gilla
wassbergeri och 2 till
  • Laddar…
G
Även:
LFWH Konstruktion - 701009-XXXX

så han verkar ju inte ha lagt av, tyvärr.
Detta avsnitt verkar ha spelats in i mars i år och han skulle
ju sluta i branschen.....
 
G
Eehhh...killen är redan avslöjad i TV så det här var väl bara att sparka in öppna dörrar?

En intressantare vinkel hade kanske varit att fokusera på alla andra bolag som finns på svarta listan.

Hortlund har man ju redan tagit bort från short list.
 
Bara jag som tycker att entreprenaden verkar billig med tanke på vad som utförs?
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Inte bara han i Järfälla som är en fuskare inom bygg. Har själv personlig erfarenhet av en annan, alldeles nyligen. Undermålig konstruktion, tar betalt i förskott, hotar och håller på, byggfel i massor, tömmer bolaget och startar upp ett nytt, betalar inte skatt. Listan kan göras lång.

Se upp där ute. Det är inte en dans på rosor att anlita byggare. Trust me, I know.
 
  • Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
Thomas_7: Håller med. Båda familjerna i avsnittet hade fått enormt billiga offerter.

220.000 för hall, badrum, kök och vardagsrum är ju halva priser mot vad det normalt kostar i Sthlm (ink material)

Det andra paret: 66.000 för ett komplett kök.

Så lärpenningen är ju som vanligt. 1. en populär och duktig hantverkare kan inte ta dit uppdrag med start omgående. 2. lägsta priset är sällan billigast i längden
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är onekligen förfärligt - men hallå! VARFÖR BETALAR FOLK I FÖRSKOTT? Den enda situation när det är normalt att betala i förskott är väl när man äter dagens lunch - och då riskerar man 85-100 spänn! Man ska inte betala för en entreprenad i förskott! En byggfirma som kräver förskottsbetalning innan något som helst arbete har utförts över huvud taget, har ju så dålig ekonomi att de är diskvalificerade innan de ens börjat... Och snacket att de måste ha betalt i förskott för att köpa in material är ju också befängt. Är det en seriös firma så har de ju minst 30 dagars kredit - alltså behöver de inte få in pengarna före inköp. Dessutom bör väl varje seriös firma ha finansiella muskler nog att kunna hämta ut material - bygga ihop det hela - och sedan fakturera kunden - någon eller några veckor efter att de betalt materialet...
/Micc
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Så fort Timell är med i ett program så får det ett löjets skimmer över sig.
Att det var en bedragare det var frågan om är ju inget tvivel, men varför sov de på golvet?
Varför hade de bara en värmefläkt och bodde i minusgrader hela vintern?
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
Eftersom jag inte hittar någon "rätta artikel"-knapp (som jag gärna använt) så vill jag bara påpeka att företagsnamnet inte är lika stavat genom hela artikeln. Det känns som en viktig punkt att det är rätt.
 
Orientexpressen
Otroligt att han kan få konkursfrihetsbevis??
Vilket man behöver för att kunna starta en firma, men tydligen kan man gå i konkurs hur många gånger som helst och ändå få starta en ny firma oavsett orsaken till konkursen. Här borden staten skärpa sig och se till att dessa aktörer sopas bort från gator och torg.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
G
Håkan Svanström, Svanströms El & VVS borde dock sluta uttala sig i TV och lära sig hur en jordfelsbrytare fungerar. Är det någon som borde bli av med din behörighet är det väl han...
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
K
Vad jag saknar i programmet är vad tv-teamets renovering kostade i slutändan och vad det anbudet rimligen borde legat. Det finns så vitt jag kan se inga hämningar när det gäller val av både arbete och leverantörer av kvalitetsprodukter. Normalt brukar det påverka prisnivån på anbudet. Detta ursäktar givetvis inte ett fuskbygge men är intressant som jämförelse.
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Till Tomas_7:
Jo, jag reagerade också över det låga beloppet. Det var ju trots allt en hel del som skulle göras.
Det påminner mig om ett tidigare avsnitt av Fuskbyggarna:
Någon skulle bygga en rätt stor tvåvåningsvilla. Ett arkitektritat hus i Westernstil eller nåt åt det hållet. Rätt kostsamt bygge. Kunden hade fått ett antal offerter på ungefär samma belopp och en offert om en tredjedel av dom andra beloppen. Kunden valde det lägre priset vilket givetvis resulterade i att bygget aldrig färdigställdes. Antagligen hade den byggaren räknat bort sig totalt och pengarna hade tagit slut långt innan bygget var klart.
Sensmoralen är då att man ska undvika dom aktörer som markant avviker från alla andra i sin prissättning. Den valde byggaren ska undvikas därför att han hade räknat så otroligt mycket lägre än alla andra och då antagligen inte har marginaler/ekonomiska muskler att färdigställa, vilket också var resultatet. Och om någon hade bjudit dubbelt så mycket som "den stora gruppen" så ska han också undvikas eftersom han helt enkelt är för dyr.

Det är helt enkelt så att om man väljer ett oerhört lågt bud så måste man reservera pengar för att kompensera för dåligt jobb/icke färdigställt jobb och då kan man lika gärna köpa det dyrare (mer normalt prissatta) jobbet från början.
Man får helt enkelt inte en Mercedes om man betalar för en Skoda.

Och slutligen ett annat problem avseende offerter:
Kundkollekitvet är så otrligt dåliga på att läsa offerter avseende allt annat än just priset. Det kan stå hur mycket fel som helst och det kan saknas hur mycket som helst men det enda man intresserar sig för är just priset.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.