Ett hus är alltid ett hus, men hur viktigt det kan vara med rätt form och antal rum för personerna som bor där, det blev en riktig aha-upplevelse för mig efter att ha sett säsongsavslutningen av Husdrömmar 2017.
Den här gripande historien visade att en tillbyggnad på 32 kvm faktiskt kan göra livet mycket bättre, och det verkar som att familjen - som hade haft det väldigt tufft - fick en stor lättnad och ett bättre liv bara på grund av den här lilla tillbyggnaden.

Du kan läsa blogginlägget här: 32 kvm tillbyggnad = nytt liv
 
Håller inte med dig Marlene, tycker det var rätt klent program då 50 % av programmet handlade om diverse diagnoser och inte så mycket om bygget.
 
Det jag inte förstår mig på är att detta ens kom med i TV, misstolka mig rätt, jag tycker verkligen det är en sjukt fin tanke av dem och hela den biten men de har gått från runda passivhus, stora arkitektritade pampvillor till en utbyggnad på 32m².... vad kommer här näst? De följer Eva och Adam som ska bygga ett gräsklippargarage?

Jag har alltid trott att detta programmet är lite av det svenska svaret på Grand Designs men i nästan hela denna säsongen så har man fått svaret "Nej det är vi inte".
 
Jarlsgård skrev:
Det jag inte förstår mig på är att detta ens kom med i TV, misstolka mig rätt, jag tycker verkligen det är en sjukt fin tanke av dem och hela den biten men de har gått från runda passivhus, stora arkitektritade pampvillor till en utbyggnad på 32m².... vad kommer här näst? De följer Eva och Adam som ska bygga ett gräsklippargarage?

Jag har alltid trott att detta programmet är lite av det svenska svaret på Grand Designs men i nästan hela denna säsongen så har man fått svaret "Nej det är vi inte".

Nu tyckte väl inte jag heller att detta var det roligaste avsnittet rent underhållningsmässigt, men jag håller inte med om att det ska vara som Grand Designs. Så fort det är riktigt hög budget blir liksom själva byggandet helt ointressant. Vilken joppe som helst kan ju "bygga" vad som helst om man kan kasta miljon efter miljon på det. Ring en arkitekt, få denne att rita något, här är 10 miljoner, ring mig när det är klart.

Lite samma sak som de där oändliga programmen där britter (ALLTID britter) ska köpa nåt semesterhus i typ Spanien. De ska bo där två veckor om året och har en budget på 8 miljoner kr ungefär.
 
Variationen på husprojekt tycker jag har varit ett av seriens starkaste sidor och detta annorlunda avsnitt var kanske bäst med den uberpositiva morsan mitt i kaoset. Gav iallafall mig en vitamininjektion.
(Sen var det skönt att slippa se programledarnas febriga exstaser när budgetar överskrids.)
 
Hulleman: absolut i stora drag håller jag med om det med budgeten men det finns trots det mer än en handfull projekt som faktiskt inte har fet budget. Jag ser snarare att huvudfokusen hos GD är innovativa hus med i många fall stora utmaningar.

Och som du säger Höök, deras resa och allt det finner jag intressant och programmet heter förvisso husdrömmar men i mina ögon helt vanlig utbyggnad känns inte som den sortens "dröm" jag vill se.

Men jag kanske gör fel i att se det som det svenska alternativet till GD :)
 
Jarlsgård skrev:
Hulleman: absolut i stora drag håller jag med om det med budgeten men det finns trots det mer än en handfull projekt som faktiskt inte har fet budget. Jag ser snarare att huvudfokusen hos GD är innovativa hus med i många fall stora utmaningar.

Och som du säger Höök, deras resa och allt det finner jag intressant och programmet heter förvisso husdrömmar men i mina ögon helt vanlig utbyggnad känns inte som den sortens "dröm" jag vill se.

Men jag kanske gör fel i att se det som det svenska alternativet till GD :)

Ok, ja jag håller ju med om att en mindre tillbyggnad inte är det mest spännande att se såklart.

Jag tror aldrig att Husdrömmar var tänkt som motsvarighet till Grand Designs faktiskt. Redan från början gjorde de klart att serien främst skulle handla om personerna i huset och deras relationer.
 
Jag ser ju dessa program för att få se bygget och hur drömmen till huset växer fram.

Nu är det två avsnitt som domninerats av "medieprofiler". Bloggerskan och detta paret har ju figurerat tätt i media och så speciellt var inget av deras projekt.

Vad är nästa projekt? Följa ett stockholmspar som bygger om badrummet efter en vattenskada? Schulmans?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.