Det är ju det att man ska ha råd med alla åtgärder också, få bolån. Att passa på att göra saker är inte alltid möjligt.
 
Jag tyckte också de fick mycket för pengarna. Det blev fint. Men stör mig också på den för långa väggen både estetiskt och funktions-mässigt. Även luftvärmepumpens funktion hämmas. De verkade åtminstone ha relativt nya elelement eller så ingick några i elkostnaden. Det är väl kul att de visar en renovering som flertalet kan tänkas göra än bara stora utsvävningar.
 
B
Marlen Eskilsson skrev:
Ventilationen åtgärdades också i programmet, det var en av sakerna de inte hade räknat med och som gjorde att det blev dyrare. Vi fick dock inte veta något mer om ventilationen.
det där är så typiskt, så trist att de inte passar på att "lära" ut lite mer om det tekniska... allt är så mycket focus på "yta"....
 
I
Marlen Eskilsson skrev:
Elektrikern sa att det var icke godkända kablar i väggarna, olika typer av kablar.

Den förra ägaren hade väl pulat lite själv med sin el, lät det som.
Jo så sa han. Men en så omfattande renovering kräver väl att alla uttag måste jordas. Hur roligt är det att dra igenom en jordkabel i redan fyllda rör? Gissar att det skulle vara snabbare att dra alla ledarna på en gång, alltså med andra ord dra om allt. Det borde elektrikern också insett. Det borde ingått i kalkylen från början.
Ombyggnaden som sådan blev ju fin, men jag skulle aldrig lagt 1 miljon på den förändringen. Det hade gått att fara lite varsammare fram och ändå moderniserat.
Något som stör allra mest är att de inte la in golvvärme, särskilt som de hade värmepump. Och även att de förstörde parkett och en till synes vacker köksinredning. Undrar hur gammalt det köket var.
 
Jag tycker det är väldigt bra att de har med just ett projekt som detta. Vi har ett motsvarande hus med nästan samma planlösning (vår trappa är där de har mittensovrummet) och vi har funderingar på lite ändringar.
Vi kommer inte göra samma som de har gjort men att se processen är lärorikt.
Det jag kan undra över är att de inte gjorde något åt tvättstugan. Hos oss är det en flaskhals med dignande torkställning och hyllor...
 
Fario skrev:
Jag tycker det är väldigt bra att de har med just ett projekt som detta. Vi har ett motsvarande hus med nästan samma planlösning (vår trappa är där de har mittensovrummet) och vi har funderingar på lite ändringar.
Vi kommer inte göra samma som de har gjort men att se processen är lärorikt.
Det jag kan undra över är att de inte gjorde något åt tvättstugan. Hos oss är det en flaskhals med dignande torkställning och hyllor...
De gjorde om tvättstugan och gjorde den större ca 1 kvm genom att flytta en vägg. Eller var det att du ville de skulle göra tvättstugan annorlunda?
 
E
Hej

Det är jag som bor i huset, roligt läsa alla kommentarer.
Badrummet som inte visades i tv blev jättebra.

Vi gjorde ett misstag och det var att inte byta uppvärmning men just då hade vi inte råd, vilket vi nog skulle tagit oss råd till.

Har ganska hög elräkning.

Fönster hade vi redan planerat att vi skulle byta senare, vi kommer nog byta dom om 5-7 år.

Annars blev vi supernöjda med allt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.