I Sverige finns det lite drygt 2 miljoner småhus och 21 % av dessa byggdes mellan 1971-1980 enligt Statistiska Centralbyrån (SCB). Sjuttiotalshus är alltså något som berör väldigt många.
I veckans avsnitt av Husdrömmar på SVT fick vi se när Maja Håkansson och Eric Borgström totalrenoverade sitt första egna hus som är byggt 1977. Huset ligger i Furulund utanför Lund.

Du kan läsa blogginlägget här: Renovera och bygga om 1970-talshus
 
Såg detta igår och det var lite saker man blev lite sådär fundersam över.

Det första är, varför visas ens detta huset? Det är inte som om det var ett större projekt än vad många av oss här gör.

Sen Gerts förslag med köket kan jag till en viss del köpa, men att ta bort frysen och istället ersätta med kyl/frys kombo när man tänkt separat kyl/frys innan förstår inte jag. Framförallt inte i ett hus på 180kvm, där är det påtok för lite.

Förstår inte heller varför man satte igen gattet från hallen in i v-rum/matsal, tycker det skapade mest en isolation från resten av huset och man ville ju ha öppen planlösning?

Och till sist, varför sparar man plats för köksmöblemang vid fönstret i samband med att man öppnar upp? Jag personligen hade använt den ytan till att skapa med bänkyta :)
 
K
Jarlsgård skrev:
men att ta bort frysen och istället ersätta med kyl/frys kombo när man tänkt separat kyl/frys innan förstår inte jag. Framförallt inte i ett hus på 180kvm, där är det påtok för lite.
Jag har sett fler stora arkitekter mena att det är bättre med en kombo eller rättare sagt två kombo. Om du tänker efter hur du använder kyl och frys så blir det rätt självklart: I kylen vill du ha allt i ögonhöjd och avskyr att böja dig - i frysen vill du dra ut lådor och hatar att behöva rota bland saker i ögonhöjd i fack!


Det jag är nyfiken på är varför de behövde byta ut all el?! I hela huset?
 
Det argumentet köper jag! Men i deras fall så hade de ju bara en kombo och inte 2, blir väldigt lite frys utrymme :)
 
B
De pratar totalrenovering men inget gjordes åt uppvärmning eller ventilation? Jag har dock inte sett programmet, bara läst det som står här... och just elen, någon som sett programmet som kan säga vad det berodde på?
 
Tolkade det som att det varit en hel del hemmapul med elen. Skulle kosta 80k, i min värld betyder inte det komplett ny elinstallation ?
 
Tolkade det som om all el blev omdragen.

Överlag så var det som gjordes att 2 väggar revs, sen var resten ytskikt och kök/bad/tvätt gjordes iordning.

Vent, uppvärming gjordes inget med, inte heller någonting utvändigt.

Vissa icke bärande väggar byggdes om då de bestod utav 45reglar, något som kom som en smäll för dem. Faktiskt något som förvånade mig.. Hon var ju trots allt fastighetsmäklare och mig veterligen så är 70-tals hus kända för att man snålade och gjorde bla tunnare innerväggar?
 
Tycker det verkade väldigt billigt med 800 000 för två badrum, tvättstuga, kök, ny el och samtliga ytskikt i hela huset, nya golv och nya innerdörrar. De gjorde inget själva förutom rivning.
 
Sutteräng skrev:
Tycker det verkade väldigt billigt med 800 000 för två badrum, tvättstuga, kök, ny el och samtliga ytskikt i hela huset, nya golv och nya innerdörrar. De gjorde inget själva förutom rivning.
Jag med. Fick nästan lite ont i magen hur mycket vi lånat och då är allt gjort av oss själva. Ändå har vi sjukt långt kvar.

:surprised:
 
Kallebo skrev:
Det jag är nyfiken på är varför de behövde byta ut all el?! I hela huset?
Elektrikern sa att det var icke godkända kablar i väggarna, olika typer av kablar.

Den förra ägaren hade väl pulat lite själv med sin el, lät det som.
 
Boan skrev:
De pratar totalrenovering men inget gjordes åt uppvärmning eller ventilation? Jag har dock inte sett programmet, bara läst det som står här... och just elen, någon som sett programmet som kan säga vad det berodde på?
Ventilationen åtgärdades också i programmet, det var en av sakerna de inte hade räknat med och som gjorde att det blev dyrare. Vi fick dock inte veta något mer om ventilationen.
 
Jag skulle säga att Gert har vettiga råd. Han är ju som vilken annan ariktekt.

Det är flera gånger som husägarna lallat på själva i sina planer utan att lyssna på arkitekter. Då är det lätt man gör konstiga saker man inte lärt sig av erfarenhet.

När jag byggt om badrum/kök har ju jag haft en vision. Sen tar man åt sig av råden från de som byggt 100 kök/badrum hur man ska tänka på placering.
Som i detta fall då Gert hade helt rätt vad gäller just ljusinsläpp. Högskåp är smartast att ha längst från ljusinsläppet.
 
Kallebo skrev:
Jag har sett fler stora arkitekter mena att det är bättre med en kombo eller rättare sagt två kombo. Om du tänker efter hur du använder kyl och frys så blir det rätt självklart: I kylen vill du ha allt i ögonhöjd och avskyr att böja dig - i frysen vill du dra ut lådor och hatar att behöva rota bland saker i ögonhöjd i fack!


Det jag är nyfiken på är varför de behövde byta ut all el?! I hela huset?
Om den är dragen med lampsladdar och annan kabeldragning de visade börjar "fransa upp sig" är det läpligt att byta om man river upp väggarna.
En riktig elektriker låter inte riktigt dålig el ligga kvar när man ändå är där och drar om. (Då nya uttag med mera innebär att elektrikern är ansvarig föräkringsmässigt ochch inte kommer återanvända dåliga kablar)
 
När man ändå rev så mycket borde man ha konverterat till vattenburen värme kan jag tycka. Även om det kostar borde det gå att räkna hem ganska snabbt om man har direktverkande el (och luftvärmepump).
 
Perik skrev:
När man ändå rev så mycket borde man ha konverterat till vattenburen värme kan jag tycka. Även om det kostar borde det gå att räkna hem ganska snabbt om man har direktverkande el (och luftvärmepump).
Håller faktiskt med om detta. river man ner hela huset till reglarna är det ju bar att se över uppvärmning.
När det är sånna kostnader det handlar om.

Det verkar varit mycket fokus på yta och lite tänk kring just "el" och fönster på ett snart 50 år gammalt hus. Vilket nog är felet många gör när de flyttar till hus för första gången
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.